Číslo 34/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kytaristou.
Lubošem Andrštem.


 

 


 

Brankář mezi Camusem a Kafkou

Jednasedmdesátiletému Petru Handkemu, sympaticky nekorektnímu rakouskému spisovateli, se v Česku poslední dva roky dobře daří: loni vyšla knižně znovu jeho legendární hra Spílání publiku, letos pak hned tři nové kusy. Vedle výboru z dramatiky (Pět her) a jedné z aktuálních próz (Velký pád) je to především autorův text ze samého kraje sedmdesátých let – novela Úzkost brankáře při penaltě. Tímhle textem se Handke, dlouhodobě žijící ve Francii, vlastně proslavil. Rok po vydání jeho prózu kongeniálně zfilmoval Wim Wenders.

Rakouský spisovatel rozhodně není doma prorokem. Nejen Handke, ale i Bernhard, Schwab, Jelineková, Jandl nebo autoři legendární Wiener Gruppe by mohli vyprávět. Reagovat na patologickou upjatost a odměřenost rakouské společnosti i oficiální kultury lze dvojím způsobem: třeskutou groteskou, anebo úzkostnou nénií. Handke ve své aktuálně přeložené novele (vydané pražským nakladatelstvím Rubato) zvolil jasně druhou možnost.
V dějové lince je hlavní postavou Josef Bloch, fotbalový brankář, čerstvě vyhozený z práce. Jeho netečný postoj ke světu skoro věrně kopíruje Camusova „cizince“. Bloch utlouká svůj čas zevlováním, přičemž jej fascinují biografy, juke-boxy a ženy. Když se ale jeho posedlosti protnou, zabije. A pak prchá. Do rakouského pohraničí, kde dělají stafáž obecní blázen, povolná hospodská, přitroublý strážník, agresivní lokální patrioti – a noviny, které přinášejí různé zprávy z velkého světa. Z camusovské příbuznosti je najednou příbuznost kafkovská: Bloch trpně čeká, až mu přijde pozvání ze „zámku“.
Jenže nic nepřichází. Spíš odchází. Peter Handke vykresluje svého hrdinu jako stále odcizenějšího vnějšímu světu: všechno se mu rozpadá nejen pod rukama, ale i před očima do řady jednotlivostí. Zrazuje ho nakonec i vlastní řeč. Zmatkuje, těká, nedokončuje. Pohybuje se bezcílně, bez sebemenšího zaujetí, přihlíží. Přežívá v popisech. Racionální stavba se prostě zhroutila a zůstal chaos. Nakonec Bloch spekuluje na fotbalovém stadionu při penaltě: Půjde míč doleva, nebo doprava? Život ho ale zaskočí vršovickým dloubákem… Nebezpečně předjímavá kniha, pokud jde o spisovatelovo další dílo i svět, ve kterém aktuálně žijeme.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Deset kdo zajíců najednou honí…   
  
Jak to slyší Ivan Němec
 
  
Ibérica – opět s esy       
  
Navštivte
 
  Válka světů to nebyla     
  
Téma