Číslo 34/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kytaristou.
Lubošem Andrštem.


 

 

 

 

 

 

 

 


 

Alena Wagnerová, spisovatelka a publicistka

Proč to u nás ekologové mají tak těžké

Snad úplně nepřeháním, když řeknu, že po Romech patří ekologové k těm nejméně oblíbeným menšinám v naší společnosti. Proti ekologům sice nikdo nedemonstruje tak jako proti Romům, ale nelibost veřejnosti často pociťují také, jako třeba při svých akcích na Šumavě. A kdyby to šlo, někteří veřejní i soukromí činitelé, o investorech a developerech ani nemluvě, by jim rádi dali ručně na pamětnou, aby k čertu už konečně dali pokoj se svými starostmi o nějakého brouka nebo tetřeva hlušce a svými argumenty neustále nemařili jejich plány na rozvoj regionu, čímž někteří zainteresovaní, argumentující bojem proti kůrovci, rozumějí těžbu dřeva, stavbu lanovek a sjezdovek v chráněných územích a uvolnění zástavby.
Jistě, šumavské obce se potřebují dál rozvíjet, ale proč to nemůže být k přírodě ohleduplný, uvážlivý rozvoj individuální turistiky a také třeba pastvinářství, malých rodinných penzionů, jistě i těžba dřeva na vhodných místech, zpracovávaného ale místními dřevařskými podniky, to by měla být podmínka, a ne obrovskými pilami někde za hranicemi, které ničím nepřispívají k rozvoji infrastruktury v oblasti! To by Šumavě prospělo dlouhodobě jistě víc než krátkodeché koncepty investorů orientované na rychle vydělané – a brzy prodělané – peníze, které ovšem technokratické myšlení ztotožňuje se slovy růst, pokrok, modernizace. Mimochodem, ti, kteří dnes Šumavu dobývají pro uskutečňování svých zájmů, k ní nepřidali, viděno z historické perspektivy kraje, ani mrť, dostali ji darem od těch, kteří ji kdysi osídlili a během mnoha staletí ji jako kolonisté, ne jako dobyvatelé, vzdělávali a těžkou prací svých rukou vytvořili onu jedinečnou kulturní krajinu spojenou s nedotknutou přírodou, jakou je Šumava dnes. Také jim dávala obživu, ale v souladu s přírodními podmínkami, protože to ani jinak neuměli.
Proč jsou ale ekologové u nás tak neoblíbení, proč nás prakticky minulo celé ekologické hnutí na Západě, jedno z nejvýznamnějších a nejdůležitějších společenských hnutí, protože jako první formulovalo nutnost změny našeho chování vůči přírodním zdrojům, nemá-li tím být ohrožena celá existence lidstva na této planetě? To, co u nás za normalizace vzniklo jako občanské ekologické aktivity – Hnutí duha nebo akce Brontosaurus –, stálo v opozici vůči normalizačnímu režimu, a nelze mu tedy vyčítat nějaké levicové avantýry, jak se to u nás rádo děje. Technokratickému myšlení s jeho sebevědomím zvládnutelnosti přírodních jevů technickými prostředky je ale nebezpečné. Tento boj mezi ekology a technokraty existuje dnes na celém světě.
Zelené hnutí je tu ovšem respektovanou politickou silou, což u nás není. V našem podvědomí se zřejmě usadila ona technokratická představa ovládnutí přírody, onoho „poručíme větru, bouři,“ jak ji hlásal sovětský komunismus, která nám byla léta vtloukána do hlavy: příroda jako nepřítel člověka. Tak to snad bylo možné vidět v Rusku z perspektivy Sibiře. Ale u nás? Možná právě proto, že se tento typ gigantomanie realizovat nedal, se o to hlouběji usadil v myšlení lidí. Po roce 1989 jsme toto opoždění za Západem nedohnali. Právě naopak, technokraté se spojili do aliance s investorským kapitálem a dostali zelenou.
Jak jinak si lze vysvětlit, že česká vláda založila energetickou koncepci státu na jaderné energii, což je v Evropě považováno za překonané, a že v tomto bodu měla jinak tolik kritizovaná Nečasova vláda, jako by Fukušimy nebylo, podporu nadpoloviční většiny obyvatelstva? O problematice jaderného odpadu se přitom samozřejmě mlčí. A tak je u nás třeba na pomoc Šumavě volat mezinárodní organizace, protože naši ekologové a zelení na to nestačí, a odpůrci dostavby Temelína demonstrují v Rakousku, zatímco občané Budějovic, kteří by tímto monstrem byli nejvíc ohroženi, vycházejí do ulic, aby protestovali proti Romům.



  Deset kdo zajíců najednou honí…   
  
Jak to slyší Ivan Němec
 
  
Ibérica – opět s esy       
  
Navštivte
 
  Válka světů to nebyla     
  
Téma