Číslo 36/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Emilem Haklem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Příběh Jana Křížka: Kdo hledá, najde

Pokud se Francie může chlubit hvězdou Jeana Dubuffeta, pionýra na poli teorie i praxe takzvaného art brut čili umění v surovém stavu, pak v Česku mu vyrostla takřka přes noc jasná konkurence. Jmenuje se Jan Křížek a za jeho triumfální návrat v podobě retrospektivy (běží ve Valdštejnské jízdárně do 29. září) a monografie (vydala Národní galerie) patří dík historičce umění Anně Pravdové.

Jan Křížek v Gordes v roce 1955

Jan Křížek (1919–1986) je klasickým příkladem výtvarníka-exulanta, který neměl dlouho ve své někdejší domovině šanci, podobně jako Karel Zlín, Ivan Theimer, Jan Šafránek, Milan Nápravník nebo Roman Erben. Vlastně ji neměl od počátku podnes. Než se stihl pořádně rozkoukat na škole, nejprve na ČVUT (kde studoval od roku 1937 kreslení a deskriptivní geometrii), potom na AVU (kam přestoupil záhy na sochařinu), zavřeli Němci vysoké školy. Dva roky po válce Křížek pochopil, že jednu diktaturu vystřídá brzy jiná. A odešel. Podobně jako Toyen, Jindřich Heisler nebo Otta Mizera. Do Paříže, kam jinam? Metropole nad Seinou platila tehdy stále ještě za místo, kde se ve výtvarném umění dalo dělat to podstatné, ne-li rovnou nejpodstatnější. Zájem o jeho dílo, a zejména nově navázaná přátelství to jen potvrzují: Charles Estienne mu pomáhal hledat cesty k novým formám abstrakce, André Breton cenil jeho tvůrčí automatismus, který tolik vzývali surrealisté, Pablo Picasso jej orientoval ve vodách postkubismu.

Návrat na stromy

Nejblíž byl ale Křížkovi svět, který oficiálně zpřístupnil veřejnosti v osmačtyřicátém roce zmíněný Dubuffet. V něm šlo o symbolický „návrat na stromy“, o primitivní, surový nebo „nejskromnější“ přístup k umění, kdy nemá žádnou váhu ani řemeslné školení autora, ani jeho znalosti dějin nebo aktuálních trendů. V art brut platí jediné: Silná myšlenka, fantazie nebo vize se vždycky přihlásí sama o slovo a vnější formu si najde.
Křížkovo dílo ovšem nelze stavět přímo po bok umění bláznů, děti, přírodních národů nebo jinak nepravidelných živlů z periferie oficiální společnosti, na to vedl kupříkladu s Bretonem nebo se svým celoživotním přítelem Václavem Boštíkem příliš sofistikované (a nadčasově podnětné) rozhovory. Jeho vnitřní nastavení, příbuzné myšlenkově nejspíš ranému buddhismu, ale dokázalo tento silný nános „dusivé kultury“, jak by řekl Dubuffet, snadno rozpustit. Křížek pracoval na jakékoli frontě: modeloval z hlíny, z kamene, ze dřeva, ze sádry, věnoval se linorytu, kresbě, akvarelu, kvaši, střídal tužku, tuš, temperu, uhel, pastel, olejové barvy, jako podklad pak noviny, papír nejrůznějších formátů, pytlovinu, plátno. Na málokoho padnou tak přesně pojmy „kombinovaná technika“ nebo „koláž“ jako na něj.

Jan Křížek: Bez názvu (Čtyři figury), 1957, kvaš, papír, 562 x 451 mmBez vody a elektřiny

Jan Křížek měl celoživotně jako téma člověka. Sebe, svoji ženu (zemřela v roce 2010), své přátele, člověka dávno minulého i z jiných kultur, člověka, který neztratil nikdy ze zřetele magický, nevědomý moment vlastního žití. Na přelomu třicátých a čtyřicátých let se ještě umělci tlačily do ruky silné vlivy Rodina nebo Kremličky stejně jako příbuznosti picassovsko-fillovské, ale Křížek se jich brzy zbavil ve svůj prospěch. Zabydlel se v jednoduché, nestylizované kresbě i soše, odkazující svým živelným nastavením k bezděčné čmáranici stejně jako k „poučené“ práci expresionistů nebo surrealistů. I když – zabydlel? Pokud se některá technika ukázala časem jako finančně náročná, Křížek ji s lehkým srdcem opustil a našel si jinou, levnější. Ostatně opustil nakonec i Paříž: ve dvaašedesátém roce koupil kus louky na jihu Francie, postavil tam vlastníma rukama jednoduchý domek (kde neměl vodu ani elektřinu) a začal se živit pěstováním včel a chovem králíků.

Maximum, co je k mání

Umění z něj pak nedlouho po čtyřicítce samovolně odešlo. Posledním Křížkovým dílem je viněta na sklenici medu, respektive pozdně dokončená socha, kterou kdysi slíbil své ženě. Křížek kreativitu neztratil, jeho senzibilita neochabla ani náhodou, jen přestal považovat za důležité dovádět svou uměleckou práci k materiálním výstupům. S tím souvisí bohužel i fakt, že s odchodem na vesnici mnoho svých prací zničil. Pražská výstava tak sice snáší dohromady maximum toho, co je po světě k mání, ale není rozhodně opulentní – a jistá střídmost jí v kombinaci s nápaditou instalací sluší. Pro Jana Křížka tak platí minimálně tři floskule naráz: Méně je někdy více. V jednoduchosti je síla. A nikdo není doma prorokem. Jenže je floskule floskulí, když je za ní pravda?

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik

Foto Národní galerie Praha



  Hranice zvědavosti
  
Jak to slyší Přemysl Hnilička
 
  
Na dně propasti perlička...   
  
Nalaďte si
 
  Příběh Jana Křížka
  
Téma