Číslo 36/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Emilem Haklem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Schopnost vtipně a hutně psát má u nás poměrně dost lidí... Ale jedině ti z nich, kdo mají důvod sedět osm až devět hodin denně u zábavné krabičky velkého Manitoua a psát a psát, mají možnost to dál rozvíjet,“ říká spisovatel Emil Hakl. „Nevymýšlím si vůbec, píšu reportáž o sobě. A zároveň si vymýšlím nehorázně, protože popsat věci, jak byly, mrskl by čtenář knihou po pěti stránkách do kouta.“Emil Hakl, spisovatel

Jak reagujete na kritiku? Stejně jako na začátku psaní, pokud jste tedy kdy reagoval, nebo jste už otrlý, nebo vás to vůbec nezajímá?

Osobně vedené kritiky si vážím čím dál víc, celkově jí totiž ubývá, protože je čím dál míň lidí, kteří si najdou čas přečíst celou knihu, aby o ní napsali. Nedivím se, taky bych na takovou rasovinu nesebral dost energie. Čtyři pět kousků týdně a pořád ve střehu. Takže kritiku postupně v médiích nahrazuje anotace.

Jsou mezi kritiky lidé, kterých si vážíte? Berete si pak z toho, jak hodnotí vaše knihy, něco, nebo to vaši tvorbu stejně nijak neovlivní? A mělo by to vůbec autora nějak ovlivňovat?

Jakpak by nebyli, jsou jich spousty. Mě zajímají nejvíc takoví ti nezávislí, o kterých se díky jejich nezávislosti moc neví. Svého času jsem si cenil kritických glos Petra Motýla ve webovém časopise Čmelák a svět. Z druhé strany si vážím kritického rozletu u lidí, kteří berou kritiku jaksi víc zeširoka, z titulu jiného oboru například – za všechny Václav Bělohradský, Cyril Höschl, Jan Čulík, Štefan Švec, blahé paměti Jan Lopatka, blahé paměti Andrej Stankovič, který sice sem tam udělal faktickou botu, ale hněvat se uměl na správných hrobech. Nejlíp to ovšem uměl všem nandat Ivan Diviš, toho můžu číst pořád dokola.

Máte nějakého prvního čtenáře, někoho, komu důvěřujete a dáte mu knihu číst dřív, než jde do nakladatelství?

Mám, ale je to pokaždé někdo jiný. Důležitý je pro mě druhý čtenář – to je už nějakých deset let pravidelně grafik Pavel Růt, který tam podle toho, co si přečte, namydlí ty svoje démony, nahotiny a jiné mytické tvory, ale hlavně mi nějak mezi řádky naznačí, za co ten text stojí. Jeho názoru si vážím, přestože mi ho vlastně nikdy naplno neřekne.

Tušil jste po maturitě, čím byste chtěl být, nebo jste nevěděl, co se sebou?

Já to nevěděl nikdy, natož po gymplu, a podle toho to taky se mnou dopadlo. Odmítl jsem se k maturitě ostříhat, výsledky jsem měl i bez toho nevalné, odpadl jsem tedy, rok jsem pracoval ve výstavnictví a frr na vojnu – tam si mě ostříhali. Maturu jsem dodělal až po vojně. Tam jsem se vlastně poprvé rozepsal – dva roky mastit deník, to vám uvolní rukopis, i kdybyste nechtěla.

Využil jste někdy ty deníky literárně?

Ne, to byly jenom takové výdechy a vzdechy.

Výdechy a vzdechy, to připomíná muziku. Kvůli ní jste šel na Konzervatoř Jaroslava Ježka?

Tenkrát to byla lidová škola umění, obyčejná liduška. Konzervatoř se jí začalo říkat později, protože to líp zní. Škola sice bazírovala na hudbě, ale já tam studoval tvorbu textu. K čemuž jsem přišel jako slepý k flašinetu. Kamarád mi řekl, že ten obor vzniká a on že jde dělat přijímačky, ať jdu s ním. A protože já šel vždycky za tím, kdo mi řekl, ať jdu, šel jsem. Byli jsme první pokusný ročník. Dalo ho dohromady pár prima lidí, profesoři Josef Brukner, Marek Stašek, Otakar Roubínek a další, a začali nás formovat.

Tvorba textu... Copak se dá naučit psát?

Každá schopnost se dá kultivovat. Do nás tam ale především nalili obecné vzdělání, které je důležitější než nějaký talent, protože člověku otevře oči. Někdo se s těma otevřenýma očima začne živit textařinou, jiný se na to vykašle a dál se žení a rozvádí, další začne psát literaturu. Schopnost vtipně a hutně psát má u nás poměrně dost lidí, kteří jinak nepíšou – soudě z mailů a dopisů. Ale jedině ti z nich, kdo mají důvod sedět osm až devět hodin denně u zábavné krabičky velkého Manitoua a psát a psát, mají možnost to dál rozvíjet.

A vy jste psal a psal a najednou to šlo...

Jsme-li zpátky na ježkárně, tak nešlo, protože jsem neměl čas. Čas je zásadní předpoklad. My spíš chodili za roh k Regentovi, profesoři mnohdy též, pili s námi do noci a nenápadně do nás dál hustili Mukařovského, Camuse a jiné. S kamarádem, co mě přivlekl na textařinu, se nám ten životní styl zalíbil, takže jsme ještě nastoupili na dva roky na herectví. Učila nás mimo jiné paní Smrčková, herečka ze Zábradlí, a když měl začít třetí ročník, to se zrovna lámal chleba po sametu, řekla, že bude ráda učit dál, ale má jedinou podmínku: pánové Kment a Beneš opustí školu, neboť absolutně postrádají talent.

To bylo docela drsné.

Bylo, ale měla čistou pravdu. Mezi těmi herci jsme byli jak dvě polena.

Absolvent oboru tvorba textu v době divokého kapitalismu počátku devadesátých let, kdy doba přála privatizacím a těm, kteří „se vyznali“. Jak jste se živil? Psaním?

Psaním se v každé době pár lidí uživí, ale já na něj neměl ani pomyšlení. Co já to dělal? A jo – někdo se nade mnou slitoval a řekl mi, ty kluku pitomá, flákáš se už docela dlouho, pojď k nám do reklamky, je tam sranda a vyděláš si peníze. Nastoupil jsem tedy do BBK/Time v Karlíně a začal mi nový život.

Pracovní stůl s cedulkou copywriter, jak se dneska říká?

Tenkrát se tomu říkalo nemlich tak.

Copywriter píše texty na zadání, jak nejlíp umí, a klienti mu je házejí na hlavu. Nějak mi to k vám nesedí.

Jo, na poradách nám házeli texty na hlavu kreativní ředitelé, na prezentacích pak klienti. Od copywritera se čeká, že se podrbe na hlavě a do deseti minut vymyslí něco ještě vtipnějšího. Což bylo nejdřív pro mě trochu trauma, ale jak se říká, naučil jsem se to mít rád. Byly týdny, kdy jsme neopustili půdu reklamky, přes den se pracovalo, večer jsme hráli střílečky, do rána se pilo, za kuropění jsme si zdřímli na molitanech… Pak tři kafe s šutrem a tak dokola.

Jeden by řekl, že se něco takového nedalo dlouho vydržet, ale to zřejmě nebyl váš případ, protože těch reklamek, kde jste pracoval, bylo víc, ne?

Bylo jich víc, než je zdrávo. Za prvé se tam fakt dost vražedně pilo a za druhé to byl ztracený čas, protože při takovém tempu nemáte na nic jiného pomyšlení. Jo, a to byl konec reklamy – začal jsem psát povídky, čili mě nějak přestalo bavit vymýšlet kampaně a headliny, oni to poznali a vyrazili mě.

Takže za to, že se z vás stal spisovatel, může nakonec reklamka?

Já psal už dávno předtím – od té vojny jsem se nezastavil. Dlouho to byly verše. Měli jsme takovou literární skupinu, co pořád měnila názvy. Existovala od konce osmdesátých let a její náplní byla literární čtení. Všichni četli poezii a mně to přišlo nemožný, mydlit do lidí verše a nic než verše, tak jsem zkusil přešaltovat na prózu. No, a nějak mě to postupně vtáhlo.

Nicméně, ať jsou důvody pro psaní jakékoli, podstatou je přece jen talent, ne?

Tak když někdo neodzpívá základní stupnice, nebude z něj asi zpěvák. Těch pár procent talentu když chybí, je to trápení, ale zbytek je pak už jen dostatečná umanutost a nápřah a taky bezohlednost, protože když jeden potřebuje být celé dny sám, není to k druhým dvakrát galantní.

Jenže i člověk bez talentu může „tiše“ vydávat nové a nové knihy a plevelit literární trh.

To je v nejlepším pořádku, plevel je mnohdy zajímavější, pestřejší a neokoukanější bylina než standardní bio pšenice. Ostatně člověk bez talentu neexistuje, v každém je genetická jiskra.

Poznámkou o genetice jste mi asocioval novelu O rodičích a dětech – hovory s vaším otcem, přírodovědcem. Čtenářský úspěch, film podle ní, zahraniční překlady, a vy ji hodnotíte jako přeceňovanou.

Ona je totiž textově nekultivovaná, psal jsem ji pro sebe, abych zakonzervoval ty naše hovory; na paměť není spoleh. Můj názor, proč jde o nejpřekládanější knihu – je tam nulová literární ambice. Čtenář si tím pádem odpočine od věčného gradování a nečekaných point.

Kdy jste se odvážil donést nakladateli první rukopis?

Měl jsem hromadu povídek, které mi do té doby stačilo předčítat, tenkrát jsem ještě tak nedrmolil, dva járy herectví cosi přece jen zanechaly. A najednou mě, nevím proč a jak, popadl hystrion a húú – chtěl je vydat. Tak jsem je rozesílal a nakladatelé mi je vesele vraceli.

Šárka Vieweghová

Foto Tomáš Tesař



  Hranice zvědavosti
  
Jak to slyší Přemysl Hnilička
 
  
Na dně propasti perlička...   
  
Nalaďte si
 
  Příběh Jana Křížka
  
Téma