Číslo 38/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem a moderátorem.
Markem Ebenem.

 

 

 

 

 


 

 

Petr Pavlovský, kritik

Nová interpretace klasiky

Stanice Vltava věnovala dva měsíce část pondělního odpoledne autorské četbě Milana Uhdeho z jeho knihy Objevy pozdního čtenáře (CDK, Brno, 2013). Předposlední díl byl 26. srpna věnován Jaroslavu Haškovi, resp. jeho jedinému a navíc nedokončenému románu.
Umělecká kritika se zpravidla věnuje pouze dílům relativně novým a ta starší, popř. klasická, přenechává historikům. Velcí kritikové se ale vždy byli schopni vyrovnat i s klasiky, nepodléhat konstatování historiků o takovém či onakém hodnotovém zařazení děl časem prověřených, ale podívat se na ně i zcela současnýma očima, oproštěnýma od dřívějších interpretací a především dezinterpretací.
Po stu letech menší i větší kritické a posléze i literárněhistorické pozornosti je Haškovo relativně rozsáhlé dílo – zvážíme-li, jak málo měl na jeho napsání vlastně času – přeseté opravdu důkladně. Před nesmlouvavým soudem času obstál pouze Švejk, ovšem tak, že se stal jednou z mála celosvětově známých a uznávaných českých próz. Jednotlivci i instituce, reprezentující nelidský režim, se nic nechápajíce znovu a znovu komicky rozbíjejí při střetu s nereálným, neprůstřelným a nepromokavým nadčlověkem. Uhde: „Švejk kráčí ochotně vstříc dalším a dalším malérům, připravuje si je ruku v ruce s autorem, strůjcem tohoto nekonečného, pikareskně rozvíjeného řetězce příhod plných nebezpečí, jež se však protagonistovi pouze povážlivě blíží, ale nikdy ho přímo neohrozí, nezasáhnou.“
Na straně moci stojí veškeré myslitelné reálné výhody, ale proti nim stojí síla nadreálná, jakýsi „Golem srandy“, který je za vyvolání komického efektu ochoten udělat cokoli, dobře věda, že pranic neriskuje. Plod fantazie hospodského intelektuála, který si vysnil personifikovanou sílu, která ve střetu s mocí nejenom nepodlehne, ale navíc ji vždy dokonale zesměšní.
Dobrý voják Švejk se rafinovaně jeví jako primitivnost sama. V podstatě je ovšem „nad-lidský“, je to do komična převrácený Nietzcheho Übermensch. Švejk je totiž všechno jiné než realistická figura, je to monstrum. Nic jej nebolí, ničeho se nebojí, ani smrti. Nelze jej zastrašit ani vydírat, nemá příbuzné, lásky ani přátele, a navíc: neustále se mění, kapitolu od kapitoly, občas i výstup od výstupu. Je proteovsky proměnlivý, nemá stálý charakter: chvíli je to hlupák, pak lstivý dareba, jednou vychytralý lump, pak zase přející dobrák, jak se to Haškovi právě hodí. Pravděpodobně i jak si momentálně při lipnickém psaní či diktování právě vzpomněl na již napsané – nic přitom po sobě nečetl.
Uhde mluvil o „hospodském dada“ a o Haškově „nihilistickém desperátství“. Přidal bych ještě Haškovu ideologickou podstatu: Hašek byl bytostný anarchista, virtuózně ovládající to, co Bachtin nazývá „smíchovou kulturou“. Vysmát se jakémukoli řádu, to byl pro Haška přímo smysl života a ve Švejkovi jej dokonale naplnil.
Hašek nebyl vlastně až do smrti jako umělec uznán. Dobová česká literární kritika s Šaldou v čele jej považovala za běžného pisálka. Musel přijít až německý literát Max Brod a pro české umění Haška objevit, podobně jako pro ně objevil, resp. docenil Leoše Janáčka nebo pro německou literaturu spisovatele Franze Kafku.



  My to víme!
  
Jak to vidí Petr Koudelka
 
  
Underground v televizi   
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Hříchy nad rodinnou slavností
  
Navštivte