Číslo 38/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem a moderátorem.
Markem Ebenem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marek Eben, herec, moderátor a muzikant

Směřoval jste svoji profesní cestu v jejích začátcích cíleně konkrétním směrem, nebo jste nechal její vývoj osudu?

Daleko více jsem to nechal na osudu. Neměl jsem představu, co bych chtěl dělat, ale bylo mně jasné, co dělat nemůžu. Ve škole jsem neměl nadání na matematiku, fyziku a jim podobné předměty. Věděl jsem tedy, že po základce musím jít na školu, kde se tyto předměty nebudou vyučovat – na rozdíl od mého bratra, který se matematikou celoživotně zabývá. Protože konzervatoř byla hudebně dramatická, myslel jsem si, že něco z toho, co se tam vyučuje, budu moci třeba dělat a že se časem ukáže, který směr bude ten pravý. Jsem člověk, který si velmi zřídka klade cíle. Popravdě řečeno, kladu si je nerad, protože se nechci zklamat. Raději si počkám, co mně život sám přinese. Nikdy jsem proto netoužil po nějaké konkrétní roli, tím tedy rozhodně netrpím. Čím ale nyní trpím, je, že bych měl udělat další desku, kterou však nemám připravenou a kapela je už značně nervózní…

„Jsem pragmatik. Žádné velké rozlety, žádná velká gesta. Pěkně při zdi, poctivě, pomalu. Absolutně nemám sklony spasit svět. Oslovovat lidi, vystupovat jako táborový řečník se mně z hloubi duše příčí,“ říká Marek Eben.

Patříte mezi věřící umělce. Ponecháváte tedy vše na Pánu Bohu, nebo jste zároveň i fatalistou?

Obojí. Co můžete nechat na Pánu Bohu, nechte na něm! Velmi často jsou ty nejhorší věci, které se člověku stanou, výsledkem jeho vlastní snahy. Připadá mi moudřejší, aby člověk dělal v danou chvíli to nejlepší, co umí, a zbytek nechal na vyšším řízení. Kdybych nepotkal na vojně Iva Paukerta, nikdy bych třeba nemoderoval Tý Tý. A na vojnu jsem šel i proto, že mě ani nenapadlo předstírat nějakou chorobu. Já jsem velmi špatný lhář a mé okolí velmi rychle pozná každou moji sebemenší snahu v tomto ohledu. Moje maminka říká, že pokud lžu, mluvím plynně.

Celkově působíte dost tajemně, až uzavřeně. Když však promluvíte, stojí to za to. Jak vypadá vaše příprava na moderování?

Příprava se musí takzvaně vysedět, s tím nic nenadělám. A už vůbec není jisté, jestli to, co vysedím, bude pak také za něco stát. Dvacet knih při přípravě na jedno moderování opravdu nepřečtu, ale vždy si řeknu o dostupné materiály k tématu, zvlášť pokud je to moderování pro firemní večer. Ne vždy z nich něco použiju, ale je dobré mít alespoň základní povědomost o tom, pro koho budu pracovat. Podaří-li se najít nějakou, třeba i nepatrnou drobnost, která by se mohla použít, potěší mě to. Často se mně stává, že během večera dojde k nečekané situaci, kdy něco plácnu, a ono to má potom větší úspěch než všechno ostatní, co jsem pracně vyseděl. Při moderování je vždy prostor pro improvizaci, ale já bych si netroufnul vystoupit před publikum, aniž bych se předtím připravil.

Předpokládám, že na Plovárnu se připravujete obdobně. Na co se v tomto pořadu soustředíte?

Svého hosta si jednoduše „načtu“. Musím přesně vědět, s kým že to budu mít čest zhruba čtyřicet pět minut natáčet. A opět hledám drobnost, která by mohla přinést dobré ovoce. Čím více se trefíte do „neodřených“ témat, tím jsou odpovědi respondenta svěžejší. Je velmi důležité, aby rozhovor bavil obě strany. Snažím se dostat alespoň trochu pod povrch, jak host myslí, co ho zajímá. Rozhodně nemám zájem přivádět kohokoliv do úzkých. Čím je osobnost mediálně známější, tím je vedení rozhovoru těžší, protože o svém životě mluvil již mnohokrát. Jistě, mít někoho před kamerou poprvé je riziko, protože nevím, jestli se natáčení podaří, ale každopádně je to svěží povídání.

Váš otec Petr Eben je řazen mezi významné skladatele 20. století. Líbila se mu hudba, kterou s bratry děláte?

Myslím, že ano. I když – táta byl až patologicky hodný člověk, takže by možná ani nedal najevo negativní hodnocení. K hudbě nás vždy jen povzbuzoval. Nezažil jsem nikdy, aby jakýmkoliv způsobem ponižoval nějaký žánr, který jsme zrovna poslouchali. Na to byl moc opatrný. Tátu velmi těšilo, že vůbec muziku děláme. Starší bratr šel studovat matematické vědy, já směřoval k divadlu. Až teprve mladší David šel rovnou studovat klarinet a později i hudební vědy. Od nich se nakonec dostal ke gregoriánskému chorálu, který byl vždy pro tátu základním inspiračním zdrojem při komponování. Táta strávil hodiny posloucháním gregoriánského chorálu, ale nikdy nás nepřesvědčoval, abychom se jím zabývali jako základním hudebním směrem. A už vůbec by ho nenapadlo, že jeden z jeho synů se touto hudbou bude zabývat a ještě v tak vysoké kvalitě, v jaké to brácha dělá.

„Z Ypsilonky jsem odešel už před deseti lety s tím, že představení, kde jsem byl obsazen, dohraju k jejich derniéře. Dohrávám už deset let...“ Marek Eben s Jaroslavou Kretschmerovou, Janem Jiráněm a Janou Synkovou v Prodané nevěstě.

V té nejvyšší!

To jste řekl vy. Já si to myslím taky, ale neslušelo by se, abych to tady prohlašoval.

Vy sám jste autorem mnoha písní. Učil vás otec skladbě a kompozici?

Tady bohužel platí to o kovářově kobyle. Ale chyba není na straně kováře, je to chyba kobyly, kobyla byla blbá! Kdybych byl chytřejší kobyla, tak bych se učila. Dnes mě to mrzí, přestože jsem se skládání věnoval jako hobby. Když už jsem občas za tátou pro radu přišel, vždy mně výborně poradil. Ale já jsem chodil moc málo. Petr Eben je v určitém směru nepřekonatelný, stačí jen, jak dokázal pracovat s tématy. Jednoduše řečeno, kdybych byl pilnějším žákem svého otce, byl bych dnes s muzikou mnohem dál.

Čerpáte z otcova hudebního odkazu?

Podvědomě jeho hudba ve mně jistě je, protože jsme s ní vyrůstali všichni v třípokojovém bytě. Tam se nedalo nikam utéct, a proto jsme všechny tátovy skladby znali dávno před tím, než měly premiéru. Tátova hudba je velmi důvěrná, vypovídá příběh a je velmi melodická. Ale že bych se konkrétní skladbou přímo inspiroval, to říct nemůžu. Už proto, že to, co psal táta, je první liga, kdežto já jsem okresní přebor.

Co se vám zdá být po pětapadesáti letech života podstatné, aby člověk obstál?

Asi to, co se nazývá životem v pravdě, přestože to zní jako fráze. Celý život nevím, co si s tím počít. Snažím se proto žít podle svého nejlepšího svědomí, neuhýbat ze správné cesty, ale víte, jak to je. Mám vyzkoušené, že když člověk uhne, ucítí jistou pachuť, a aby ji zahnal, najde si důvod, proč to udělal zrovna takhle. A tak vznikají takové nátěry, které si člověk na sobě nese. Jednou tam nahoře vezmou letlampu a všechny ty nátěry pěkně opálí… „Pane Ebene, tak teď se podíváme, jaký vy vlastně jste…“ A já už se bojím teď.

Jak vás jako umělce obohacuje víra v Boha?

Řeknu to takto. My jsme na toho tam nahoře zcela odkázaní. My nemůžeme vymyslet nápad, my musíme dostat nápad. Musíte jen sedět a čekat, až nápad dostanete, až vám ho někdo pošle. To ale ještě neznamená, že když bude někdo od rána do večera klečet na kolenou, že napíše hudbu jako Mozart, který jistě nebyl vzorem ideálního katolíka, ale přesto byl geniálním skladatelem. Pán Bůh prostě používá lidi ke svým úmyslům a záměrům, a použije je tak, jak se to Jemu hodí. To jen my lidé máme stále tendenci škatulkovat, zařazovat a říkat, že ten a ten tedy nikdy! Myslím, že Bůh jistě takto neuvažuje, vždyť velcí umělci často nežili a nežijí nějakým příkladným životem, na který by mohli být hrdí. Přesto tvoří geniální díla. Když má umělec tu instanci, u které může alespoň loudit, tak je to lepší. Když nevěříte v nic, jste osamělý se svojí vlastní tupostí. Když věříte, můžete loudit a škemrat, a oni vám občas něco pošlou. Pán Bůh třeba nechce, abyste byl špatným spisovatelem, a tak vám žádný nápad nepošle a vy jdete dělat v životě něco jiného. Jsou to otázky, na které neznám odpovědi, ale vidím aplikaci v životě.

Pavel Sršeň, publicista

Foto Monika Váňová a Studio Ypsilon/Jan Černoch

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 10. 9.



  My to víme!
  
Jak to vidí Petr Koudelka
 
  
Underground v televizi   
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Hříchy nad rodinnou slavností
  
Navštivte