Číslo 40/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
 Pavlem Rímským .

 

 

 

 

 

 

 

Aleně Sasínové-Polarczyk napsal autor roli Josefy Slánské přímo na těloHra, v níž se šklebí dějiny

V prázdninových týdnech, kdy herci obvykle prchají z měst, bylo v ostravském činoherním studiu živo. Režisér Peter Gábor tam totiž natáčel rozhlasovou adaptaci divadelní hry Tomáše Vůjtka S nadějí i bez ní (uvádí Český rozhlas Vltava v úterý 1. října v 21.30). Za text, který vychází z knižních vzpomínek Josefy Slánské, vdovy po popraveném generálním tajemníkovi strany Rudolfu Slánském, získal autor Cenu Alfréda Radoka. A když se scénář po několika peripetiích konečně dočkal realizace v ostravském divadle Komorní scéna Aréna, dostalo se ovací kritiky nejen režiséru Ivanu Krejčímu, ale také představitelce hlavní role Aleně Sasínové-Polarczyk. Na svém kontě má ostravská inscenace Cenu Marka Ravenhilla i letošní nominace na Cenu Alfréda Radoka v kategorii inscenace roku a v kategorii ženský herecký výkon roku.

Nápad natočit rozhlasovou hru se ale objevil dávno před uvedením dramatu na divadelní scénu. Jen shodou náhod nakonec divadlo rozhlas předběhlo, ale i vzhledem k tomu, že jde o dva výrazně rozdílné projekty, na prvenství v tomto případě nezáleží.
Pojetí, které uvede Klub rozhlasové hry stanice Vltava, pracuje s dramaturgickou úpravou autorky článku. Zatímco na scéně všechno zvládnou tři hlavní postavy a voiceband, v rozhlasovém studiu se sešlo celkem třináct herců. Jedinou herečkou, která z divadelní scény přešla i do studiových prostor, je Alena Sasínová-Polarczyk, jíž Tomáš Vůjtek psal roli Josefy Slánské přímo na tělo. Jejími protihráči se stali David Viktora a Jan Fišar v postavách nepříjemných vyšetřovatelů. Ve vedlejších rolích se pak objeví Tomáš Jirman, Norbert Lichý či Renáta Klemensová.
V rozhlasové adaptaci bylo mimořádně obtížné najít klíč k převodu divadelních scén, pro něž je důležitý obraz, do výlučně zvukové podoby. Vůjtkův příběh se odehrává v širokém časovém rozpětí několika desítek let a je vlastně jakousi učebnicí moderní československé historie. Dějovou osu tvoří výslech Josefy Slánské, kolem něhož se vrší retrospektivní scény. Režisér Peter Gábor s mistryní zvuku Hanou Plecháčkovou hodně pracovali s prostorem a se střídáním dvou hlavních rovin – vnitřního hlasu po všech stránkách tragické hrdinky a reálných situací. V ostravském studiu se ovšem v žádném případě nezrodila realistická historická hra, ale spíš zaskakující dějinný škleb, kterého se od doby, jíž jsme součástí, jistě můžeme kdykoliv dočkat znovu...

Eva Lenartová, dramaturgyně



  Předváděčky pro seniory?
  Vyhýbejte se jim!  
  
Dívejte se
 
  
Odvrácená tvář
  zábavního podnikání
  
Navštivte
 
  Jak žijí Češi na Vojvodině
  
Téma