Číslo 40/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
 Pavlem Rímským .

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Odvrácená tvář zábavního podnikání

Bavičů, schopných podmanit si publikum, měla Amerika vždy dostatek – a Liberace, protagonista stejnojmenného filmu, patřil mezi nejpopulárnější, dokonce uváděl předávání Oscarů. Nejenže skvěle ovládal klavír, dokázal na něm také improvizovat, zahrát určenou melodii v duchu toho či onoho skladatele; uměl rozprávět s diváky a zapojit je do svého vystoupení. Zbohatl a chtěl, aby nahromaděné jmění prozrazovaly jak nákladně, ale přitom kýčovitě zařízený dům, přeplněný zlacenými drobnostmi a nábytkem ve stylu francouzských králů, tak stále okázalejší, třpytivější revue, v nichž účinkoval.

Michael Douglas mistrně vyhmátl Liberaceho ledví

Liberace však měl jedno velké tajemství – musel skrývat homosexualitu, pravdu nesvěřil ani v přepychově vybaveném životopisu, stvrzujícím veškeré mýty o něm tradované. Teprve po jeho smrti se jeden z jeho posledních milenců rozhodl vydat své vzpomínky. Do filmové podoby je převedl Steven Soderbergh, režisér pendlující mezi diváckými hity (série Dannyho parťáků) a artovými libůstkami (Sex, lži a video, Kafka, dvojfilm o Che Guevarovi).
Film o Liberacem si nelibuje ve skandálnosti. Předkládá portrét člověka, nuceného žít v předstírání, pro něhož se pokrytectví stalo nedílnou součástí existence. Nijak jej nehájí, otevřeně ukazuje velikášství, poživačnost, ale přitom vycítíme i soucit. Charismatický umělec si podmanil i milence o čtyři desetiletí mladšího, jenž neskrývá své okouzlení rozporuplným mužem i poté, co nerovný vztah skončil.
Soderbergh se spolehl jak na výmluvnost bezprostředně, ba laškovně znějících rozmluv, tak zejména na herecké ztvárnění. Liberaceho ledví mistrně vyhmátl Michael Douglas, když za oslnivým zevnějškem i sebejistým počínáním svého hrdiny nejednou odkryl ubohost, symbolizovanou nejen parukou a náhle propadlým obličejem, ale také znenadání přidušenou mluvou. Douglas jakoby mimochodem předvedl i to, že báječně zvládne vše, čím ohromoval Liberace, včetně hravé spontaneity, s jakou se jeho prsty pohybovaly po klaviatuře. Dlužno říci, že vedle Douglase působí Matt Damon v roli Liberaceho mladičkého milence Scotta jaksi upozaděně.
Soderbergh natočil svůj nejnovější film v televizní produkci. Snímek však takříkajíc překročil svůj stín, když vstoupil do kinodistribuce, dokonce byl uveden na canneském festivalu. Stvrzuje, že víc než okázalá, ale vyprázdněná výpravnost dokáže oslovit prostý povahopis, pod monolitní slupkou často rozeklanější, než bychom očekávali.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Předváděčky pro seniory?
  Vyhýbejte se jim!  
  
Dívejte se
 
  
Odvrácená tvář
  zábavního podnikání
  
Navštivte
 
  Jak žijí Češi na Vojvodině
  
Téma