Číslo 43/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s socioložkou.
Jiřinou Šiklovou.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Jsme jako ještěrka, když ztratí svůj ocas?

Je obtížné posuzovat v jakési jednotné obecné rovině sporný výsledek, neboť každý ztěžka vybojovaný zápas o konečný tvar má rozdílný původ i smysl – jistě lze jen stěží srovnávat selhání Menzelovy nejnovější komedie Donšajni (či dalších produktů podobného ražení) s ne vždy vstřícnou komunikací u výsostně uměleckého díla, jakým je Ocas ještěrky, vysílaný ve středu 23. října ve 21.50 na ČT2.

Ač režisér Ivo Trajkov přiznává inspiraci pohádkou Boženy Němcové Anděl strážce, posouvá příběh k hranicím podobenství, vnějškově zasazeného do kulis současnosti

Ač režisér Ivo Trajkov přiznává inspiraci pohádkou Boženy Němcové Anděl strážce (kterou v rámci pohádkového žánru zpracovává Strachův film Anděl Páně), posouvá příběh k hranicím podobenství, vnějškově zasazeného do kulis současnosti. Původní pohádkový rozměr zcela rozrušil, vnáší mysteriózní atmosféru, provázející dotek člověka se znepokojivými vizemi, předpověďmi i očekáváním věcí budoucích. Ústřednímu hrdinovi Josefovi (představuje jej David Švehlík) totiž při narození věštba předurčila, že bude žít jen krátce.
Josefa, jehož osudy připomínají bludné putování, ustavičně provází pocit beznaděje a zcela promarněného života, ubíjí jej propuštění z práce, zanedbává vlastní opravářskou dílnu. Pochybnou útěchu hledá ve zpíjení a úniku do samoty, stále více jej popouzejí takzvaně dobře míněné rady jak by se měl zachovat, ať již je slýchává od své matky nebo spolupracovníků.
Do jeho života zasahuje několik lidí, kteří si vynucují jeho přízeň, ať již o ně stojí či nikoli. Zatímco přerušitelné vztahy (nikoli souběžné) ke dvěma ženám ovlivňuje dosud nepřekonaná závislost na bývalé partnerce, z neodbytné přítomnosti záhadného kamaráda Gabriela (Karel Zima), s nímž se seznámil v nočním baru, se vymanit nedokáže. Gabriela vídáme, věčně oblečeného do světlého odění a s kapucí na hlavě, jak Josefa – podoben stínu – vytrvale provází.
Trajkov chtěl dospět k oduševnělé (či přímo duchovní) dimenzi svého vyprávění, kráčet ve šlépějích Kieślowského nebo Wenderse, aniž by zrušil dvojznačnost svého nazírání. Záměrně setrvává u někdy až matoucích náznaků, které si musí dle svého úsudku dešifrovat až divák. Vědomě pracuje s oddramatizovaným, nesouvislým vyprávěním, v herectví až zdřevnatěle toporným a zneživotnělým. Takto přiblížený koncept vyhlíží ambiciózně, jenže režisér ne vždy dokázal překonat sebestřednost a snad i samoúčel. Přesto nezbývá než vysoce ocenit dílo, které ční nad běžné spotřební produkty, ať už se tváří jakkoli.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Vyšší princip
  
Jak to vidí Petr Koudelka
 
  
Islandské desatero
  
Zpěvník Jan Buriana
 
  Ve stopách slavného dědečka
  
Nalaďte si