Číslo 43/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s socioložkou.
Jiřinou Šiklovou.

 

 

 

 

 

 


 

 

Petr Koudelka, publicista

Vyšší princip

Z hlediska vyššího principu mravního není příliš důležité, jaké bude rozložení sil na příští politické scéně. Na jakékoliv politické scéně. A dokonce kdykoliv. Protože rozhodující otázku, která by mohla ovlivnit naše životy tak, aby se nám žilo spokojeně, nikdo neřeší. A to je: morální stav společnosti.
Žijeme ve světě, kde si malá skupinka predátorů přivlastňuje většinu vytvářených hodnot. V rozhovoru o krizovém stavu americké společnosti to potvrdil prezident Obama. Devadesát pět procent zisku jde za jedním procentem lidí! Když Obama vyčerpal všechny možnosti, jak uniknout tomuto faktu, nakonec připustil: Ano, je to tak.
Zákony a hospodářská pravidla jsou přitom, zdá se, v pořádku, a přesto se dál šíří chudoba a bezperspektivnost života, nejen v USA, ale v globálním měřítku. Všude, kam dosáhne neoliberální kapitalismus. Co je tedy ta zvláštní magická síla, která nám stojí v cestě a zabraňuje nám spokojeně žít? Zdá se, že lidská povaha. Je přece evidentní, že naše problémy nepocházejí z ekonomické sféry, jak se nám snaží stále někdo namluvit, ale z neuspokojivého morálního stavu.
Lidská povaha. Něco obyčejného, s čím se nepočítá. Všude je dost peněz, ale i dost chudých. Přečetl jsem si, že i v České republice jsou děti, které přicházejí do školy bez snídaně, svačinu jim často dají tajně učitelé, a když ostatní obědvají, dostanou ze soucitu teplý čaj. Určitě se najde vysvětlení. Třeba neschopnost jejich rodičů. Nebo nenasytnost jiných, kteří přišli k majetku při velkém klausovském rozdělování a daně odvádějí v jiné zemi, pokud vůbec. Zákony ani ekonomická pravidla neporušují.
Stát by prý mohl tyto nerovnosti napravovat, ale neumí to. Nedávno vypukla debata, zda by se měly vytvářet struktury, které by to dělaly místo státu. Lidé by si měli pomoci sami, říkali jedni. Ne, musíme přinutit stát, aby dělal to, co má, říkali jiní. Ti, kterých se to týká, zmíněné jedno procento, se skrývají za obří společnosti, nepostižitelné akcie, neexistující firmy, v daňových rájích. V antickém Řecku se označovali slovem tyran. Byli viditelní a mohli se stát terčem odporu. V moderní společnosti, kde se politické i ekonomické násilí odehrává v rukavičkách, tomu tak není. Dokážeme jen stěží identifikovat tyrana, a když už, ukáže se, že je to jen bílý kůň, špička ledovce. Že je sám otrokem silnějšího tyrana. Ale přes toto matení pojmů, které způsobila věda, osvícenství a falešná filozofie, něco platí stále. Vyšší princip mravní, který zůstává v lidském vědomí stejně jako hvězdné nebe nad námi. Nedávno, když zemřel režisér Jiří Krejčík, jsem si znovu připomněl jeho  Vyšší princip. A známý výrok z tohoto filmu jsem si upravil na: Zničit tyrana není zločin. Proto,  aby byl přijatelný i v našich poměrech, neboť přichází čas, kdy všechny prostředky už byly vyčerpány. Až se znovu přesvědčíme, že se politický systém zhroutil a demokracie už není demokracie, ale jen pláštík pro obohacování dalších garnitur, půjde o to, najít východisko za každou cenu. A při zohlednění faktu hladovějících dětí zvláště! Nad všemi hospodářskými teoriemi, nad všemi chaotickými zákony je totiž stále platný vyšší princip mravní a lze nějakým, nám zatím neznámým způsobem, dosáhnout i spravedlnosti. V jiném starém filmu se po dvaceti letech věznění za něco, co nespáchal, vrací nevinný člověk na místo činu a donutí své tyrany, aby se navzájem zlikvidovali. Žena-detektiv mu to vyčítá: „Ke spravedlnosti lze přece dojít i jiným způsobem!“ A on jí odpoví: „Dobrá, popřemýšlejte o tom ještě, paní Fletcherová. A až zjistíte, jakým, dejte mi vědět!“



  Vyšší princip
  
Jak to vidí Petr Koudelka
 
  
Islandské desatero
  
Zpěvník Jan Buriana
 
  Ve stopách slavného dědečka
  
Nalaďte si