Číslo 43/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s socioložkou.
Jiřinou Šiklovou.

 

 

 


 

 

 

Jak žil štatl za Husáka

Jana Soukupová, která v osmdesátých letech velmi často psala do dnes již dávno zaniklého Brněnského večerníku, byla a je talentovanou básnířkou; v roce 1989 zakládala Moravské noviny, prošla ve vysokých pozicích nakladatelstvími Petrov a Doplněk, od roku 2006 je redaktorkou MF Dnes. Nedávno se objevila její záslužná kniha Štatl za Husáka (Druhé město, Brno 2013) s podtitulem Brno v normalizační kocovině (1970–1989), vycházející ze stejnojmenného mladofrontovního novinového seriálu.

Jde o sugestivně, dobře napsanou prózu čerpající ze vzpomínek a osobních svědectví, v níž autorka dokázala svou prozatérskou dovednost. Brno tu ožívá v dobových reáliích: pivnice Forman, sektbar Venuše, hotel International, taneční a Starlet, Kamenka a prygl (přehrada) i náměstí Svobody, emigrace, noční štafl... To jsou spíše partie úsměvnější, ale jsou tu i polohy vážné až tragické, viz například kapitoly Nebezpečná hudba, nebezpeční lidé, Čistky za Husáka – příběh Ireny Šabacké, Skautská hrdost. A v neposlední řadě Historikovy vzpomínky Libora Vykoupila.

Někteří čtenáři si nad knihou vzpomenou na společné zážitky, ale budou i ti, kteří Brno té doby mohli vidět a viděli jinak, mají na tu dobu jiné vzpomínky, jejich „konsolidační Brno“ bude mít jiné barvy, vůně a chutě. Možná ještě černější, méně úsměvné, někdy zase světlejší. Neboť vzpomínky jsou různé, stejně jako hodnotící akcenty lidí a situací. To, co je jen těžce sdělitelné, je ono dobové ukotvení: z něho mnoho vyplývá, i když jistě nikoli vše. Prostě někdo nemusí dnes už všemu rozumět (a nejsou to zdaleka jen názvy různých dobových organizací, jejichž zkratky jsou vysvětleny v závěru). I pro samotné aktéry vypadá nyní asi leccos jinak, než jak to cítili dříve. Silnou stránkou knihy je koncentrace na osmdesátá léta a výrazné generační vidění. Brno sedmdesátých let (autorce na samém jejich počátku bylo dvanáct let) bylo poněkud jiné, rozhodně méně úsměvné.
Autorka v knize projevila invenci ve vytváření koláže popisů, svědectví, humorných, satirických i vážných poloh. V této vícevrstevnatosti je asi také největší síla textu, jejž by mohli stejně tak zkoumat jazykovědci kvůli funkčně využívanému „brněnskému“ slovníku.

Ivo Pospíšil, literární vědec



  Vyšší princip
  
Jak to vidí Petr Koudelka
 
  
Islandské desatero
  
Zpěvník Jan Buriana
 
  Ve stopách slavného dědečka
  
Nalaďte si