Číslo 43/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s socioložkou.
Jiřinou Šiklovou.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Petr Pavlovský, teatrolog a publicista

Aktuální klasika

Sváteční svatováclavské odpoledne probíhalo na Vltavě ve znamení jistot klasiky: staří čeští mistři, Mozart, Bedřich Smetana… Klasickým titulem jsou i Stroupežnického Naši furianti, tato „Prodaná nevěsta české činohry“, určitě nejčastěji inscenovaná česká hra 19. století. Nastudování z roku 1969 (režie Jiří Roll) s podtitulem Obraz ze života české vesnice slibovalo „pohodový“ zážitek z veselohry, okořeněné výkony tehdejších mistrů českého jeviště.
Upnul-li se posluchač na téma, naznačené názvem hry, mohla se mu celá záležitost jevit jako spolehlivě odeznělá, furiantství už dlouho není ničím příznačným pro českou společnost. Pokud ale sledoval pozorně jednotlivé dějové prvky současnýma očima, musel ohromeně konstatovat, že je takříkajíc „mezi svými“.
Leitmotivem je boj o veřejnou zakázku (ponocenství), o které má rozhodnout zastupitelstvo. Boj je ostrý a nezastaví se nejenom před pomluvou, ale dokonce ani před hrozbou teroru (vypálení vesnice) a šíření poplašné zprávy. Po neznámém pachateli se pátrá detektivně a usvědčen je nakonec grafologií. Dále je tu zločin (pytláctví) jednoho z mocných (první radní), který si myslí, že je nad zákonem. Ten pokračuje v pokusu zkorumpovat svědka. Tedy nejenom detektivní motiv, ale i motiv krimi, jakkoli ústící do happy endu.
Satira se strefuje především do praxe komunální politiky – obecní výbor je intrikami zmanipulován tam a zpátky. Svou roli tu hraje i gamblerství jednoho z radních; většina členů vůbec nehlasuje dle svého přesvědčení – nebo spíš žádné nemá. Konečně přichází další zcela dnešní téma – gender. Spravedlnost bere do ruky manželka starosty, usvědčí celý slavný výbor z omylu a křivdy a dá průchod právu. V tu chvíli se Dana Medřická stává protagonistkou: Je to její postava, která usvědčí darebáka a zjedná nevinnému zadostiučinění – navzdory formální demokracii vesnické samosprávy.
První říjnový Klub rozhlasové hry zahájil novinkou, která je, žel, aktuálnější, než by si bylo přát. Eva Lenartová upravila pro rozhlas inscenaci ostravského divadla Komorní scéna Aréna. Jde o dramatizaci pamětí Josefy Slánské, kterou pro divadlo připravil Tomáš Vůjtek. Vedle Aleny Sasínové-Polarczyk v hlavní roli je tu obsazen celý výkvět ostravského činoherního divadelnictví.
Osud rodiny Slánských je rámcově dosti známý, v ničem podstatném se neliší od řady podobných, jejichž otcové byli komunistickou stranou pod vedeném sovětských poradců obviněni ze zrady. Z historického odstupu je až absurdní, že šlo vesměs o ty nepravověrnější a že zrada se neprokázala ani v jediném případě. Účelem nemohlo být nic jiného než šíření iracionálního, všeobjímajícího strachu. „Kléma se bál jezdit do Moskvy, bál se, že ho tam zatknou,“ píše Slánská. Nebo: „Kléma zatýkal každého, na koho mu ukázali. Ruda také zatýkal.“
Protagonistka má těžkou úlohu, protože musí na jedné straně zobrazit drastické prožitky (Slánským byla například za války v parku unesena dcera – nemluvně) a na druhé straně neochvějnou důvěru ke straně. Postupně se ztrácí spolehlivost nejbližších přátel, pak i až nábožná víra ve vůdce (Gottwald, Stalin), ale nemizí důvěra v KSČ (jinak by do ní syn v šedesátýchletech nevstoupil), a hlavně – zůstává nezviklaná víra v ideu: „Já stále věřím v socialismus. Jde o dlouhodobý vývoj, který bude možná trvat ne desítky, ale stovky let…“ Věřím, že to takhle Josefa Slánská napsala, ale její představitelka nechť mi promine – když jsem to slyšel, bylo to k neuvěření. Něco se prostě přesvědčivě zahrát nedá.

Petr Pavlovský, teatrolog a publicista



  Vyšší princip
  
Jak to vidí Petr Koudelka
 
  
Islandské desatero
  
Zpěvník Jan Buriana
 
  Ve stopách slavného dědečka
  
Nalaďte si