|
Obsluhoval jsem americké prezidenty
Postavičky černošského sluhy patřívaly mezi oblíbené
hollywoodské figurky, ať již sklouzávaly do komediální
nadsázky, nebo naopak dojímaly svou ušlechtilostí. Vyskytovaly
se zejména v honosných bělošských rodinách na americkém Jihu,
ale třeba také v Bílém domě. Právě kariéru tamního
„služebníka“ několika amerických prezidentů – od Eisenhowera
po Regana – zachycuje snímek Komorník.
Natočil jej Lee Daniels, proslavený zejména dramatem Precious,
a věnoval jej všem, kteří se zasloužili o (sebe)uvědomění
afroamerického etnika, jak bychom měli černošskou populaci
korektně označovat. Inspiroval se osudy skutečného komorníka
Eugene Allena (1919–2010), ovšem svého filmového hrdinu
překřtil na Cecila Gainese a zejména posunul zachycené
události tak, aby s ukázkovou názorností odrážely proměny
americké společnosti i v rámci jeho rodiny.
Daniels, jakoby pyšný na přednosti americké demokracie,
vypráví vskutku staromilsky, v dlouhých statických výjevech,
jednotlivé epizody skládá pozvolna do lenivě plynoucího toku
událostí, předkládá spíše nevzrušivě dojemné ilustrace nežli
dramaticky účinnou výpověď. Vyhýbá se důsledně tomu, aby
příběh jakkoli dynamizoval. I proto důležité společenské zlomy
jen jakoby mimochodem zmiňuje či si vypomůže dobovými
dokumenty.
Danielsův snímek, jehož vznik podnítil novinový článek o
dlouholetém prezidentském komorníkovi, vypodobnil osudy muže,
jenž se vyrovnal s mnohými příkořími, než stanul v Bílém domě.
Zůstává vždy loajální k zaměstnavateli, smířen se svým (i
platově znevýhodněným) postavením, zatímco jeho syn se bouří
proti poměrům ve společnosti, aby posléze dospěl ke
konstruktivnímu politickému angažmá.
Před divákem se odvíjí příkladné melodrama o rodinné
soudržnosti i prozření, o netečnosti i složitém procesu
sebeuvědomění, která se odehrává na pozadí velkých
společenských proměn. Film nijak neskrývá svůj učebnicově
osvětový rozměr.
Velký podíl na přijatelném výsledku má Forest Whitaker, jenž
věrohodně postihl neproměnnou, poddajnou mentalitu titulního
hrdiny od mladistvých let až po stařecký věk. Diváka ovšem
zaujmou i slavné osobnosti, které se převtělily do
jednotlivých státníků – Robin Williams ztělesnil Eisenhowera,
Jamese Marsdena poznáme jako Kennedyho, Johna Cusacka v úloze
Nixona, Alan Rickman přijal roli Reagana a Jane Fondová se
mihne coby jeho žena.
Jan Jaroš, filmový publicista
|