Číslo 50/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorem.
Martinem Veselovským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lze smířit nesmiřitelné?

Palestinský režisér Hany Abu-Assad, od něhož jsme mohli v kinech spatřit tragický příběh lásky Omar, odehrávající se na pozadí konfliktů mezi Palestinci a Izraelci, se ve snímku Ráj hned teď (uvádí ČT art v neděli 15. prosince ve 20.50) zaměřil na sebevražedné násilí jako jednu z legitimních cest vedoucích k vystrašení či dokonce zničení Izraele.

Palestinský režisér Hany Abu-Assad se ve snímku Ráj hned teď zaměřil na sebevražedné násilí jako jednu z legitimních cest vedoucích k vystrašení či dokonce zničení Izraele

Velkou předností je tu zajisté postižení všední, každodenní existence v uzavřeném palestinském městě, života s drobnými radostmi i strastmi. Režisér si všímá jak ustavičného hledání nějaké práce, tak přípravy sebevražedného atentátu, k němuž byli vybráni dva nerozluční kamarádi. Film ukazuje, jak věcně se chystají splnit úkol, pevně přesvědčeni, že okamžitě přestoupí do ráje. To ještě netuší, že se mezitím přihodí řada událostí, které pečlivě nachystaný útok zkomplikují.
Navzdory střídmě, až dokumentárně pozorovatelskému stylu občas film vybočuje dílem ke grotesce a paradoxům, dílem k proklamacím o možnostech a zaměření protiizraelského odboje. S jistou nadsázkou přibližuje počínání obou mladíků opásaných výbušninami, jejichž ilegální přesun na izraelské území vinou nepředvídatelných náhod selže. Abu-Assad však se vskutku alibistickým důrazem vnáší zlidšťující prvky, vypočítané na mentalitu evropského diváka a mající zjednat určité sympatie – atentátník třeba váhá nastoupit do autobusu, v němž cestuje malé dítě. Podobně můžeme vnímat i humorné prvky, které vcházejí do natáčení videonahrávky na rozloučenou.
K působivým okamžikům, které s tlumeným, nevtíravým zájmem vypovídají o soužití, zvyklostech i nábožnosti ovládajících palestinskou rodinu, patří tiché loučení obou vyvolených s blízkými, kteří nesmějí nic tušit o plánované akci (i když je známo, že mnohé matky jsou na takové skutky svých synů hrdé). Dozvíme se o zbožnění sebevražedných hrdinů, padnou však i zmínky o dávnějších traumatech – třeba o svévolných popravách lidí, byť jen podezřelých z kolaborace s Izraelem.
Film se přidržuje osvědčených schémat, která provázejí filmový obraz bojů proti uchvatitelům. Sděluje, že tento boj je nezpochybnitelný – lišit se může jen přístup. Dosud jsme byli zvyklí, že se protivníci vyznačovali jasnými hodnotovými znaménky, nyní se setkáváme s pohledem takříkajíc z opačné strany, který hájí stanoviska více než sporná.
Přitom nelze upřít, že režisér se vyhýbá hysterické zaujatosti, nerozněcuje vášně, jeho pohled lze označit za zklidňující, ba jakoby posmutnělý, když sugestivně líčí stále hněvivější beznaděj obyvatelstva žijícího v izraelském obklíčení. A nepotřebuje k tomu odvetné izraelské nálety: postačí záběr hraniční uzávěry ostražitě hlídané vojáky...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Lze smířit nesmiřitelné?
  Dívejte se
 
  
Kam dovedl slepý slepého?
  Navštivte
 
  To, co nás drží nad hladinou
  Téma