Číslo 50/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorem.
Martinem Veselovským.

 

 

 

 

 

 

Ludvík Vaculík v polovině šedesátých let, kdy působil v Československém rozhlaseSvého soudruha si potrestáme sami

Životopisné vyprávění spisovatele Ludvíka Vaculíka (1926) v pravidelném vltavském cyklu Osudy (od pondělí 9. prosince vždy v 11.30) je jedním z pořadů, kterými se pomalu uzavírá projekt Rozhlasový rok, v němž Český rozhlas připomínal významné rozhlasové tvůrce ve své devadesátileté historii.

Ludvík Vaculík působil v Československém rozhlase jako redaktor Hlavní redakce pro děti a mládež v letech 1959 až 1965. Ačkoliv byl už dříve redaktorem nakladatelství Rudé právo (1953–1957) a týdeníku Beseda venkovské rodiny (1957–1958), teprve v rozhlase, jak sám říká, se naučil psát. V rozhlase se také prosadil jeho osobitý, moravským akcentem zabarvený mluvní projev, který se v plné míře uplatnil až v druhé fázi spolupráce. Vedoucí redakce tehdy byla Dagmar Maxová, která rozhlasové texty Vaculíkových reportáží redigovala tak, aby věta zněla a nebylo v ní zbytečných slov. Rozhlasová škola je v textech Ludvíka Vaculíka podnes patrná, zejména ve fejetonech.
Vaculíkovy rozhlasové reportáže se snad s výjimkou jediného pořadu, který byl náhodou v rozhlasovém archivu objeven pod jiným označením, nedochovaly. Po roce 1968 byly smazány, některé se zachovaly alespoň jako přepis.
V roce 1964 Ludvík Vaculík obdržel vysoké státní vyznamenání Za vynikající práci – a ještě téhož dne rozhlas vysílal jeho nový pořad, kvůli němuž z příkazu ÚV KSČ měl být okamžitě z rozhlasu propuštěn. Takové nařízení stranické vedení Československého rozhlasu odmítlo s odůvodněním: „My si svého soudruha potrestáme sami.“ Ludvík Vaculík pak „za trest“ měsíc pracoval v továrně Svit ve Žďáru na Sázavou.
Spolupráce Ludvíka Vaculíka s rozhlasem skončila po roce 1968. Obnovila se však okamžitě po převratu v roce 1989, a to nejen na poli literárním, ale díky přátelství s nedávno zesnulým folkloristou a hudebním redaktorem Janem Rokytou i na poli hudby a zpěvu.
Ludvík Vaculík ve svých rozhlasových vzpomínkách nevypráví historky, dokonce nevypráví ani chronologicky – tohle umění si nechává pro literaturu. Hovoří o tématech, o kterých nepsal ve svých románech nebo která mu nyní, ve stáří, připadají důležitá, nikdo se ho na ně však neptá. A v neposlední řadě je v rozhlasových Osudech podstatný i jeho hlas s typickou „vaculíkovskou“ dikcí.

Alena Zemančíková, redaktorka ČRo Vltava



  Lze smířit nesmiřitelné?
  Dívejte se
 
  
Kam dovedl slepý slepého?
  Navštivte
 
  To, co nás drží nad hladinou
  Téma