Číslo 50/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorem.
Martinem Veselovským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andrea Hanáčková, publicistka

Vavříny pro francouzské arte radio

Silvain Gire měl zase jednou dobrý nos! Na téma, na autory, na vyváženou kompozici slova a zvuku, na funkční kontrast vážného tématu a lehkosti, s níž je podáno, a v neposlední řadě dokázal svůj geniální auditivní radar dobře zaměřit nejdříve na Prix Europa Berlín (2. místo) a pak na Prix Bohemia Radio Praha (1. místo). Řeč je o stvořiteli, řediteli, hlavní autoritě, dramaturgovi a vizionáři francouzského internetového on-demand rádia arte radio.com a rozhlasovém dokumentu Soeurs de camp (Sesterství v táboře), který vznikl díky dvojici mladých autorů Charlotty Rouaultové a Benoita Boriese.
Události ve válečné vichystické Francii jsou stále ještě přikryty mlhou různých tabu a dosud neobjasněných událostí. Existence koncentračních táborů – dokonce speciálních ženských koncentračních táborů – k nim patří. V jednom z nich, v Brens na jihozápadě Francie, žily v letech 1942 až 1945 Arlette, Nuria a Angelita. Dnes již velmi staré dámy na toto období vzpomínají pochopitelně jako na dobu nesmírného strádání, hladu, zimy, strachu, nemocí, ohrožení, stálé blízkosti smrti. Přesto však o něm hovoří vyrovnaně, ba s úsměvem, se smíchem, s lehkostí, radostí a láskou. Dvojici francouzských reportérů se podařilo najít respondentky, které si i z nejhorších životních zážitků dokázaly vytvořit obraz nesmírně sdělného, posilujícího společenství, v němž ženy odsouzené k věznění a postupné smrti podpořily jedna druhou.
To by však zřejmě samo o sobě k vítězství nestačilo, konkurence v oblasti světového dokumentu je velká a i mezinárodní kategorie dokumentu na Prix Bohemia Radio byla letos zastoupena reprezentativně. Dalšími kritérii při hodnocení pořadu jsou například využití možností auditivního média, vstřícnost vůči posluchači, práce s námětem, míra inovace a experimentu. Ve všech těchto ohledech má arte radio po deseti letech existence a intenzivním rozvoji nových formátů obrovskou zkušenost a náskok před velkými rozhlasovými domy. Právě precizní práce se zvukem a nesmírně náročný střih jsou položky, které nepochybně stály za úspěchem koncentráčnického příběhu. Reportéři arte rádia točí zároveň na mono a stereo mikrofony. Díky velkému přiblížení mikrofonu k respondentovi dosahují pocitu naprosté intimity, velkého detailu, který mohou kdykoli proměnit v záběr zvaný ve filmové terminologii polocelek nebo celek – k tomu slouží stereo záběry a jejich sofistikovaná kombinace.
A potom je tu střih. Autoři natočili tři oddělené příběhy tří žen, které se desítky let neviděly a jejichž aktuální zdravotní stav ani neumožňoval společné setkání. Jejich repliky jsou však nastříhány po větách, někdy jen po slovech! Když líčí poměry na „barácích“, když vypráví o organizaci života na ubikacích, když mluví o jídle, o oblečení, o slavení svátků, zpěvu a tanci, o dětech, o nečekaných setkáních, je to, jako by byly všechny tři znovu v táboře. Jako by vzpomínaly společně. A my posluchači jsme s nimi přesně v tom místě, o kterém je řeč, díky zvuku, jímž nás Charlotta a Benoit stále znovu poutají mezi dřevěné baráky.
Zaujetí touto nesmírně náročnou rozhlasovou montáží je místy tak veliké, že přehluší autentickou emoci. Občas bychom potřebovali posluchačské ticho v množství slov, obrazů a zvuků, které se valí, méně dokonalosti ve formě a více vzduchu na prožitek obsahu. Přesto pořad zaujal mezinárodní porotu natolik, že jej nechala zvítězit. Mimo jiné jistě i proto, že na rozdíl od tisíců podobných příběhů vyprávěl tentokrát nikoli o utrpení, ale především o radosti z přežití.



  Lze smířit nesmiřitelné?
  Dívejte se
 
  
Kam dovedl slepý slepého?
  Navštivte
 
  To, co nás drží nad hladinou
  Téma