Číslo 3 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s tanečníkem.
Vlastimilem Harapesem.

 

 

 

 


 

 

 

 

Bilance

V minulém roce jsem měl štěstí, že jsem se mohl osobně seznámit s olympijskou vítězkou Věrou Čáslavskou, krátce poté, co jsem o ní viděl nádherný dokumentární film. Bylo to na festivalu Finále v Plzni, kde jsem kromě ní potkal spoustu dalších zajímavých lidí, mezi nimi i slovenskou dokumentaristku Zuzanu Piussi. Natočila odvážný osmdesátiminutový snímek Od Fica do Fica o zákulisí slovenské politiky, který nakonec odmítla multikina promítat, a tak ho najdete na internetu. Celý rok jsem se jako písničkář setkával na různých místech s nadšenými pořadateli, knihovníky či hospodskými, jako je třeba pan Bartoš, který trpělivě zkouší pořádat besedy a koncerty v hospodě U Boudů v Kolovratech. „Zatím nám sem moc lidí nechodí, ale oni si zvyknou,“ řekl mi.
Díky patnácti televizním pořadům z cyklu Artefakta jsem narazil na spoustu dalších tvořivých a inteligentních bytostí. Na baskytaristku a spisovatelku Evu Turnovou, jejíž fejetony mě často rozesmávaly, třeba ten o veganovi s vepřovou srdeční chlopní. Na Ivanku Mariposu Čonkovou, která se jako Romka vydala na demonstraci mezi bílé fašouny, zpívala jim cikánské písničky a rozdávala protirasistické letáky. Na Oldřišku Dvořáčkovou, jež chce otevřít hřbitovy životu a zachránit na nich kulturní památky...
Vyzpovídal jsem i Reného Kujana, který oběhl Island po silnici číslo jedna (měří 1333 kilometrů), aby pomohl vozíčkářům, a ta myšlenka ho udržela na trati i tehdy, když měl chuť všeho nechat: „Kdybych to dělal jen pro sebe, tak bych to nevydržel.“ Mohl jsem si promluvit s Pierrem Urbanem a Milanem Tesařem, kteří přes tlaky hudebního průmyslu léta pouštějí v nezávislých rádiích to, co považují za kvalitní hudbu. Potkal jsem řadu skvělých hudebnic – Báru Vaculíkovou z Yellow Sisters, spoluautorku velmi zábavných písní Gangsta matka a Laktační psychóza, brněnské dryáčnické duo Čokovoko, Tamaru Nathovou, která do své básně Wolšany vepsala verše Na hrobě Jana Wericha kanár Mejly Hlavsy pelichá. Skupina Dva Báry a Jana Kratochvílových mě zase dostala texty ve vymyšlených jazycích.
Můj kamarád Pedro Penilo, portugalský malíř, mi daroval bojovnou placku s nápisem Bída kultury a poslal mě do daleké vesničky v kraji Alentejo, kde s přáteli vyzdobili některé domy poetickými nápisy. Mohl jsem po čase navštívit básníka Františka Listopada v Lisabonu. Zrovna slavil devadesáté druhé narozeniny a vyprávěl, jak pracuje současně na dvou divadelních režiích, popíše každý týden jednu tiskovou stranu v místních Literárkách a k tomu navíc připravuje nějakou novou knihu... Také jsme se sešli s Přemyslem Rutem, který vydal už druhý obsáhlý zpěvník, tentokrát nazvaný Gloria i gaudium s podtitulem České písně mezi kostelem a hospodou. Režisérka Jaroslava Šiktancová a choreograf Martin Pacek připravili se studenty DAMU krásnou inscenaci Vojny od mého otce E. F. Buriana a já mohl na zkouškách zažít, jak účinkující tančili a zpívali na hranicích hereckých možností... Kromě toho jsem se celý rok pravidelně potkával s kolegy z volného sdružení Osamělí písničkáři – Petrem Vášou, Petrem Niklem, Jiřím Smržem, Janou Šteflíčkovou, Karlem Vepřekem a dvaceti dalšími. Vzájemně jsme poslouchali, co jsme složili, a smáli se tomu nebo se společně děsili…
Když to tak sčítám dohromady, potkal jsem za uplynulý rok značné množství zajímavých, tvořivých, přátelských a charakterních lidí. Jenom nechápu, proč jsem si tak často připadal osamělý a izolovaný...

Jan Burian, písničkář a spisovatel



  Užívej si, dokud ti to ...
  Dívejte se
 
  
Co žádat od Dana Bárty?
  Pořiďte si
 
  Proměny malíře Kotíka
  Téma