Číslo 3 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s tanečníkem.
Vlastimilem Harapesem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

"Já jsem se vždycky na představení strašně moc těšil a myslím si, že to pak diváci i vnímali. Možná proto jsem pak měl takové odezvy na své výkony,“ říká nositel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v oboru balet Vlastimil Harapes.Vlastimil Harapes, tanečník a herec

Bolí tanečníka v důchodu tělo?

Upřímně řečeno, někdy ano, někdy ne. Moje tělo reaguje na počasí. Ale v podstatě si nemůžu stěžovat, ráno páteř rozhýbu, žádné zvláštní potíže nemám. Nečekal jsem sice, že mně ochrne ruka, spíše jsem očekával, že po tom celoživotním tělocviku ochrnu třeba na noze nebo v páteři. V nemocnici Na Homolce mě dali do pořádku, takže dnes již opět funguju tak, jak potřebuju. Když o tom zpětně přemýšlím, vlastně se není ani čemu divit, vzpomenu-li si na všechny zvedačky mých baletních partnerek, se kterými jsem tančil a ony celou svojí vahou působily na moje krční obratle, ramena a na můj atlas. Samozřejmě, že o svém těle vím.

Na kterou z vašich baletních figur byste si ještě dnes troufnul, aby to nebylo fiasko?

Na žádnou! Když se dnes dívám na nějaké záběry z mého aktivního baletního života, mám pocit, že sleduji úplně cizího člověka. Zdá se mně neuvěřitelné, že jsem se kdysi mohl tak hýbat.

To je zajímavé zjištění. Jaký dojem tedy máte z mladého Harapese tančícího?

Krásný zážitek. Po všech stránkách. Víte, v čem tkvělo to krásno vyzařující z tančícího Harapese a čím také vynikal nad ostatními? V mé přirozené muzikálnosti. Nikdy jsem totiž nešlápl mimo tón. Ale to nebyla jen moje zásluha. Můj dědeček měl absolutní sluch, takže tento dar jsem podědil. Kolegů, kteří tančili se mnou a měli dáno stejně jako já, bylo více. Ale já měl navíc tu dědečkovu muzikalitu. Doba Harapese byla krásná, ale dnes, po tom všem, co o tomto oboru vím, pokud bych se měl rozhodovat znovu, už bych se na cestu baletu nevydal. Když je člověku patnáct, zdá se být doba dvaceti let aktivního baletu strašně dlouhá. Jenže ona uplyne velmi rychle, a co najednou dělat se zbytkem života? Moje kariéra byla ale naštěstí velmi naplněná.

Velmi záhy jste začal točit filmy a účinkovat v televizi...

A vůbec to nebyla moje zásluha, ale dal jsem tím svým kolegům alespoň najevo, že baletem svět nekončí a že se mohou uplatnit třeba i v jiných uměleckých oborech. Já měl to štěstí, že mě režisér Kačer obsadil v divadelním studiu Bouře do Shakespearovy postavy Ariela, a to byl začátek mé herecké práce. Měl jsem ale velký handicap, co se týká trénovanosti herecké paměti na texty. Tady mně opravdu nepomohly tréninky mých svalů. Musel jsem se také naučit správnou výslovnost a dikci mluveného slova. Díky paní Libuši Havelkové, která mě v těchto věcech vzdělávala, dodnes mohu vylézt na jeviště, přestože mám stále obavy, abych svým výstupem nepokazil kolegům celé představení.

Čtenáři se budou možná teď divit, ale vaše herecké role, ať již to byl Den pro mou lásku, Panna a netvor, Jak vytrhnout velrybě stoličku, byly většinou předabovány jinými českými herci – Jiřím Klemem, Františkem Němcem, Jiřím Zahajským. Který z těch filmů, kde jste hrál, je vám přesto blízký?

To nemusím dlouze přemýšlet. Oba filmy Marie Poledňákové s Tomášem Holým v hlavní roli, přestože mě za roli baletního mistra všechny děti nenáviděly. Tato role ale vůbec nebyla psaná pro mě. Režisérka za mnou přišla s žádostí, jestli bych neporadil herci, který by roli baletního mistra měl hrát a kterého si zatím nevybrala. Pomoc jsem slíbil, jenže Marie Poledňáková za týden přišla s tím, proč by měla hledat herce, když roli mohu zahrát přímo já. Opět mě předabovali, tentokrát Jiřím Klemem. Třeba v Panně a Netvorovi měl můj hlas původně předabovat Eduard Cupák, ten však ze zásady odmítal předabovávat své české kolegy, a tak Juraj Herz vybral Jiřího Zahajského. Tenkrát to byla ohledně předabovávání divná móda. Navíc někdo vypustil fámu, že mám nějakou zásadní vadu řeči, což je absolutní nesmysl! Bylo to jen o tom, že si tenkrát nechtěli dát někteří režiséři se mnou trochu té práce navíc. Šli cestou nejmenšího odporu místo toho, aby mně trpělivě vysvětlili, jak mám postavu hlasově vytvořit.

Vlastimil Harapes na vlnách Českého rozhlasu – na Dvojce pravidelně moderuje Noční Mikrofórum

Svým hlasem v současné době provázíte Nočním mikrofórem na Dvojce Českého rozhlasu. Dostal jste se tam na druhou stranu, ze zpovídaného člověka na zpovídajícího.

Je to příjemná práce. Snažím se vytvořit pohodovou náladu před spaním. Zvu hosty, se kterými není nuda. Nedomlouváme se před vysíláním témata, o kterých si budeme povídat. Jen se vždy zeptám svých hostů, o čem mluvit nechtějí. To pak plně respektuji. I proto vládne pohoda, spontánnost a legrace. Nedávno volala jedna posluchačka, že se tak smála při mém povídání s Hankou Křížkovou, že pak nemohla dlouho usnout. Ohlasy na moje relace jsou příznivé. Z toho usuzuji, že mám už řadu svých stálých posluchačů, a to mě může jen těšit.

Často jste hrál ve dvojici s ženami, byl jste dvakrát ženatý, přesto se občas spekuluje o vašem soukromí.

Ano, a svých žen jsem si vždy velmi vážil. A obdivoval jsem i další ženy. Mám rád krásné lidi. Není přece důležité, jestli muž či žena milují muže či ženy. Podstatné je vůbec někoho umět milovat, zvláště v dnešním sebestředném a sobeckém světě. Byly doby, kdy jsem velmi toužil mít rodinu a děti. Že mně to nevyšlo, beru tak, že musím v umělecké oblasti dělat pro lidi více, abych se vydal, jak se vydává otec svým dětem. I když mnozí moji kolegové plodí děti v pozdním věku, já už do toho nepůjdu. A jsou i kolegové, kteří ač žijí v manželství, po dětech absolutně netouží. Mít, či nemít potomky je ryze soukromé rozhodnutí.

Doba se mění, i v kultuře přibývá nových vyjadřovacích možností. Zvláště u divadla a opery je posun markantní. Zažívá podobnou expresivnost i balet?

Ano, i když ne tak razantní. Třeba v bratislavském Národním divadle je na programu balet Julio a Romea. Více než klasický balet je to taneční divadlo. To mně ani tak nevadí, jako to, když se do některého díla klasického autora, zvláště v činohře, škrtá či přepisuje vyjadřování postav jen proto, aby se produkce stala rádoby moderní a zajímavou.

Týká se to i děl klasického baletu?

Jistě. Posledním příkladem je Romeo a Julie v pražském Národním divadle, kdy pod vedením Petra Zusky přichází ND s naprosto odlišnou inscenací, než na jakou byli diváci dosud zvyklí. Chybí v ní řada postav, které Shakespeare do hry napsal, a naopak přibyla královna Mab, která je zde ústřední postavou, řídící celý děj. Interpreti tančí výborně, zaleží ale na tom, do jaké míry pochopí diváci záměr inscenátora. Říkám tomu umět přistoupit na hru a osvobodit se od vlivu verbálního vyjádření.

Kde se vzala touha vyjadřovat tancem své pocity a příběhy?

Přinejmenším již v 19. století, kdy opera zaznamenala velký rozmach, se tanec stal silně stylizovaným projevem. Balet se tak brzy dostal díky svým vzrůstajícím kvalitám na stejnou úroveň jako opera. Už nesloužil jen jako doprovodný prvek v opeře, stal se z něj samostatný obor.

Měl jste ve své baletní kariéře možnost ztvárnit všechna stěžejní díla klasické baletní literatury?

V podstatě ano. Z devadesáti procent ano. Z těch zásadních baletů jsem netančil třeba v La Sylfide z 19. století. Tento kus se v Národním nastudoval až po mém odchodu do Laterny Magiky. Je mně líto, že balet je stále popelkou mezi uměleckými obory, že ho u nás nikdo nebere moc vážně, přestože v době, kdy jsem tančil, byla hlediště vždy plná. Nedávno si v Lidových novinách postěžoval i basbarytonista Adam Plachetka, že na rozdíl od jiných zemí se v Česku nebere vážně ani opera. Na rovinu si ale řekněme, že kdyby nebylo žen, tak by veškeré umění nemuselo ani existovat. Nebýt žen, jsou divadla a koncertní sály prázdné.

Ohlížíte se za něčím ve vaší kariéře s nostalgií?

Za ničím!

Pavel Sršeň, publicista

Foto Tomáš Vodňanský

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 7. 1.



  Užívej si, dokud ti to ...
  Dívejte se
 
  
Co žádat od Dana Bárty?
  Pořiďte si
 
  Proměny malíře Kotíka
  Téma