Číslo 3 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s tanečníkem.
Vlastimilem Harapesem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ivan Němec, publicista

Poutavá výpověď i zpověď

Rozhlasový cyklus Osudy, který každý všední den přinášejí vlny Vltavy, málokdy své posluchače zklame. Vzpomínková vyprávění někdy vzbudí zájem líčením dramatických situací, jindy svou moudrou filozofií, ale takřka vždy nevšedními a leckdy detailními pohledy do naší nedávné historie, která si nezaslouží, abychom na ni tak rychle zapomínali, jak se to v současnosti občas děje.
Platí to i o pětidílných memoárech, které Ludvík Vaculík podal s živostí a svěžestí, jež nikterak nenapovídá, že posloucháme známého spisovatele, jenž překročil pětaosmdesátku. Vaculíkovo pestré vypravování zaujalo nejen pozoruhodnými biografickými pasážemi, z nichž se vynořovaly mnohé životní pravdy, které zůstávají stále aktuální, ale i nebývalou otevřeností, s níž nechal nahlédnout do svého soukromého života a intimních vztahů. Po náčrtu několika hezkých obrázků ze svého dětství, které charakterizoval jako „krásný čas na vnímání světa“, přiblížil autor nejbližší rodinu a zastavil se u svého polemického vztahu s otcem, jenž stál na začátku cesty k bolestnému vypořádání s vlastními politickými iluzemi, jak o tom mnohé vypovídá v románu Sekyra (1966). Zatímco svá studia a první zaměstnání – práci vychovatele a redakční činnost v denících a časopisech – přešel ve stručných zmínkách, pozdržel se u svého šestiletého působení v Československém rozhlase. Mluvil o něm jako o nové kapitole svého života, kdy „konečně mohl dělat to, co si představoval“. Vyprávění o natáčení „problémových pořadů“, kvůli nimž si vysloužil návrh na propuštění, jenž se nakonec změnil na „pouhý“ měsíční trest práce v továrně, bylo skvělým svědectvím o tehdejší politické atmosféře.
Vaculík si ve svých vzpomínkách příliš neláme hlavu s dodržováním chronologie, ale jeho skoky v čase mají leckdy svou logiku. Mluví-li o své tvorbě, vrátí se opět do školních let, aby připomněl, že uložená povinnost vést si deník stála na začátku toho, že „jsem se stával, čím jsem, ale nevěděl jsem, že to je spisovatel“. Značnou plochu, obohacenou řadou detailních výkladů, věnoval spisovatel svému svědectví o době, která začala jeho prací v Literárních novinách. Přibližuje manifest Dva tisíce slov, připomíná svůj rozchod s komunistickou ideologií, podrobně hovoří o tzv. normalizačním období, kdy založil Petlici, edici výrazně přispívající k rozvoji samizdatové literatury; v té souvislosti vzpomíná i na pravidelné výslechy StB, jež mu nezabránily v rozsáhlé práci organizační a editorské. V memoárech ožívá i řada blízkých literárních přátel, které autor výstižným způsobem charakterizuje. Stejnou pozornost, s jakou sledujeme zasvěcené Vaculíkovo vyprávění o pokřivené době našich novodobých dějin, však vyvolá i zcela jiné téma. Jednu z pozoruhodných sekvencí jeho vystoupení tvoří například také vyznání lásky moravskému folkloru. Jeho hluboký obdivovatel a znalec připomene, jak se slovácké a valašské písničky učil ze zpěvníků již v baťovské škole, a právem se pochlubí, kolik dodnes umí těch, které už nikdo nezná. Procítěným zpěvem, jímž jednotlivé části vypravování odděluje, pak jen potvrzuje svá slova, že lidová píseň je mu „filozofií, modlitbou i klenotem“.
Odhaluje-li Ludvík Vaculík své mimomanželské vztahy, dělá to s nebývalou upřímností, cudností i sebekritikou. V jeho zpovědi, z níž je patrný i jistý morální postoj, slyšíme například slova: „Nemělo se to stát, ale snažil jsem se ve svých chybách chovat co nejlépe.“ Jedno z mnoha věčně platných naučení, s nímž se Ludvík Vaculík obrací na svého syna Ondřeje, který celý pořad připravil, režíroval, výborně postříhal a občas doplnil otázkou, zní: „Že se nemělo něco stát, poznáš, až se to stane.“



  Užívej si, dokud ti to ...
  Dívejte se
 
  
Co žádat od Dana Bárty?
  Pořiďte si
 
  Proměny malíře Kotíka
  Téma