|
Kečup
aneb Ze života reklamky
Závěr února přinese příspěvek do vltavského Polského roku v
podobě premiéry rozhlasové komedie s názvem Kečup. Ta vznikla
na základě hry (Keczup Schroedera) úspěšného polského
dramatika a scenáristy Domana Nowakowského, původně napsané
jako televizní scénář a polskou televizí s úspěchem
realizované v roce 1997. Následně se text dočkal i divadelního
nastudování.
Středem autorova zájmu se stává směšnost i stísněnost, která
provází svět reklamy a život v reklamní agentuře – pokřivené
vztahy, absurdní žebříčky hodnot, povrchnost a přetvářka,
komický newspeak. Místo, kde slova ztrácejí význam, myšlenky
obsah a tvůrci soudnost i stud.
Klimek býval svobodným básníkem s otevřenou myslí, prázdnou
peněženkou a velkými ideály. Do americké reklamky se dostal
náhodou, když za zoufalého, bezradného kamaráda Johnnyho
vymyslel reklamní spot na ovesné vločky. Měl úspěch a svět se
s ním zatočil. Bez obtíží stoupal po kariérních příčkách a
oproti běžným pravidlům agentury se stal ihned úspěšným
copywriterem a právoplatným, váženým členem firmy – přisvojil
si její pravidla, její myšlení, její vůni… Od ovesných vloček
hravě přešel ke koření, instantním polévkám, přeskočil dokonce
kosmetiku a ocitl se u vysněných sýrů. Jenže právě chybný krok
u sýrů se stal příčinou strašlivé katastrofy a pádu hluboko
dolů – do kečupu. Svůj příběh vypráví Klimek za bezesné noci,
kdy se marně pokouší vymyslet pro rajský protlak oslnivý
slogan, dávnému kamarádovi Ríšovi. Ten by rád bezradného
přítele podpořil, ale kečup nelze pokořit. Pomoci může jen
zázrak…
Komedii Kečup v překladu Jiřího Vondráčka nastudovala pro
Český rozhlas Martina Schlegelová, čerstvá posila zdejšího
režisérského týmu. I když má na svém kontě již několik
rozhlasových inscenací (Dům U Sedmi švábů, Když slunce zapadá,
většina lidí konečně odchází z kanceláří!), těžiště její práce
dosud spočívalo především v tvorbě pro divadlo – mimo jiné je
uměleckou vedoucí Centra současné dramatiky Divadla Letí.
Herce sdružené kolem této nezávislé divadelní skupiny přizvala
také ke spolupráci na Kečupu. Básníka Klimka ztvárnil Richard
Fiala, kamaráda Ríšu Ondřej Novák, krásnou Anču Natálie
Řehořová. V dalších úlohách se představí Igor Orozovič, Marek
Vašut, Tomáš Kobr, Dušan Sitek a Matěj Nechvátal.
Dveře reklamní agentury JBJ&Hendry se na Vltavě otevřou 27.
února v rámci cyklu Hra pro tento večer.
Klára Novotná, dramaturgyně
Čtvrtek 27. února, ČRo Vltava, 20.00
|