Číslo 9 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operním zpěvákem.
Romanem Janálem.

 

 

 

 

 

 

 

Andrea Hanáčková, publicistka

Užitečná zpráva o normalizaci

Naposledy jsem se o tom pohádala s přáteli v jedné londýnské hospodě. Snažili se mi namluvit, kolik věcí kolem nich „je jako u nás za komunismu“. Všichni jsou narozeni po roce 1980, bylo jim deset, když se režim u nás změnil.
Je tedy třeba ocenit dramaturgii rozhlasového dokumentu, který vypovídá o sedmdesátých letech minulého století. Celospolečensky se stále nedaří přiblížit tu divnou dobu vybledlých lidských osudů, z nichž dnes už někdy zbývá sotva jméno. A je tedy třeba aplaudovat autorovi Davidu Hertlovi, který už druhým pořadem pomáhá vzkřísit takto pozapomenutou postavu literáta a historika Viléma Hejla (1934–1989). Před rokem ho v cyklu Portréty připomenul především jako literáta. Díky tomuto pořadu a zvídavému bádání literárního historika Eduarda Burgeta zpřístupnila Karola Hejlová pozůstalost po svém manželovi – desítky her, literárních děl, studií a příspěvků z Rádia Svobodná Evropa nyní v Památníku národního písemnictví čeká na literární a rozhlasové historiky.
Druhým dokumentem o Vilému Hejlovi, který uvedl Český rozhlas Vltava v premiéře 22. ledna, rozšířil autor fokus vyprávění i na praktiky normalizační komunistické StB a na její metody systematického tlaku vyvíjeného na jedince i celou společnost. Téměř hmatatelně v dokumentu narůstá atmosféra strachu a permanentního stihomamu ze sledování. Zákaz publikování, vyšetřování, sledování, odposlechy, výslechy přátel i známých, cenzura dopisů, domovní prohlídky v nepřítomnosti, důmyslné provokace. To vše dokládají citace z obsáhlého svazku, který na Hejla vedla StB až do roku 1978, kdy s celou rodinou Československo opustil.
Kompozice dokumentu kombinuje vyprávění o Hejlových literárních pracích, v nichž se prozaik věnuje historické i beletristické reflexi komunismu jako totalitního režimu (Zpráva o organizovaném násilí, Zásada sporu, Hodina hvězdopravců), s líčením metod sledování komunistické tajné policie a citacemi ze spisu. Minimalistická tíživá hudba izraelského skladatele Liora Navoka spolu se zlověstnými zvuky časového stroje (zvuk Dominik Budil, režijní spolupráce Eva Nachmilnerová) vytváří ambient pro krátké, výstižné citace z Hejlova díla a vzpomínek. Dokumentarista důsledně navštěvuje místa spojená s jeho pražskými stezkami sedmdesátých let včetně „OB“ – v estébáckém žargonu „opěrných bodů“, odkud tajní spolupracovníci spisovatele pozorovali. Je popsán i zrůdný systém sledování „na žádanku“, kdy často řadoví agenti nevěděli, koho špehují, a jejich jediným úkolem bylo popsat každý krok sledovaného objektu. „Mám strach, naprosto obyčejný, lidský, soukromý strach,“ píše Hejl na přelomu let 1973–1974. Vyjadřuje svůj stěžejní pocit ze sedmdesátých let v Československu stejně prostě, jako o čtyřicet let později David Hertl jeho vzpomínky předává dnešním dvacátníkům a třicátníkům, kteří mohou mít pocity různé, ale tento typ strachu zřejmě opravdu nezažívají.
Na závěr jen douška o tom, jak bylo příjemné slyšet v dokumentu recitátora Miroslava Kováříka, který zprostředkoval hlas Viléma Hejla. Rovněž vnitřně klidný projev Aleše Vrzáka a odměřeně úřednický styl Lucie Vašinkové dobře korespondovaly se smutnou bilancí jednoho lidského osudu, který komunisti nenávratně poškodili.



  Pod Soči...    
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
I ti, co nás odposlouchávali...
  Dívejte se
 
  Nová vlna po slovensku
  Téma