Číslo 10 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se scenáristou.
Štěpánem Hulíkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Bylo někdy tak špatně, aby nemohlo být hůř?

Režiséra Petra Nikolaeva lze v posledních letech považovat za jakéhosi „státotvorného“ umělce, jenž se přiklonil k akademicky důstojnému zpodobnění uzlových okamžiků novodobých i vzdálených dějin (Lidice, Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů, Příběh Kmotra). Avšak před ještě před necelým desetiletím dokázal vykreslit obraz zcela odlišný. Tehdy podle původně exilového románu Jana Pelce …a bude hůř, zvláště pak podle jeho první části, vytvořil drsný, nepřikrášlený obraz normalizačního období, nahlíženého ovšem očima asociálně se chovajících vlasatců, svérázné odrůdy hippies, která k nám zpožděně pronikla.

Protagonista příběhu Olin (Karel Žídek), čerstvě propuštěný z blázince, dává najevo okázalé pohrdání nejen policejní šikanou, ale jakýmikoli společenskými konvencemi

Jenže film (5. března ve 22.45 uvádí ČTart) natočený na černobílý, zrnitý materiál byl vnímán jako natolik skandální (zprvu se promítal jen po hospodách), že Česká televize až do nynějška váhala, zda jej vůbec má uvést. Režisér totiž své hrdiny, mládence i děvčata, v nejmenším neidealizuje, ukazuje, jak pijí i přípravky na čištění oken. Otevřeně zachycuje jejich zhrublou, vulgární mluvu, zjišťuje, že i krádež považují za přijatelnou. Přibližuje hudební zájmy, nezastírá omezený, zdevastovaný duchovní obzor. Předestře i opovržení, jaké chovají ke svým „spořádaným“ spoluobčanům – viz hrubou nadávku určenou ženě, která se pozastaví nad časně ranním opileckým kymácením: „Krávo, koukej mazat do práce!“
Když se protagonista příběhu Olin (Karel Žídek), mladík s vlasy do půli zad a s pichlavými očima, čerstvě propuštěný z blázince (důvod pobytu prozrazují sotva zhojené jizvy na zápěstí), vrací mezi své kamarády, dává najevo okázalé pohrdání nejen policejní šikanou, ale jakýmikoli společenskými konvencemi. Aktéři příběhu, nepřející si nic jiného, než aby je všichni nechali na pokoji, jsou vlastně proti své vůli vehnáni do pozice protisocialistických živlů (dlužno podotknout, že v podobném postavení by se asi ocitli kdekoli na světě – stačí vzpomenout na americkou Bezstarostnou jízdu). Místy až šokující obrazy však režisér zbytečně narušuje idealizací. Svým sporným (anti)hrdinům pozvolna přisuzuje pozoruhodnou mravní vyspělost, jsou schopni nepředstíraného soucitu, vzchopí se i k projevu solidarity. Také samotný Olin je oproti předloze jakoby zušlechtěn, protože řada dokreslujících motivů vypadla.
Bezútěšnost „protestně“ vedené existence podporuje patrná devastace nejen městské zástavby, ale především krajiny severních Čech, jíž v několika průstřizích vévodí kouřící tovární komíny. A letecké pohledy na zvrásněnou, pustou, jakoby měsíční krajinu vypovídají o stavu doby i lidských duší více než cokoli jiného.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Bylo někdy tak špatně,
  aby nemohlo být hůř?    
  Dívejte se
 
  
O nebezpečí
  jsem nepřemýšlela

  Nalaďte si
 
  Zákulisí
  pokleslého bavičství
  Navštivte