Číslo 10 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se scenáristou.
Štěpánem Hulíkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Milan Kruml, mediální analytik

Realita podle scénáře

Může být něco zábavnějšího, napínavějšího či dojemnějšího, než je realita, ptali se před lety televizní producenti a současně si i odpovídali: Nemůže. Bylo to na konci devadesátých let, kdy diváky po celém světě přestaly bavit vymyšlené příběhy seriálových hrdinů a hrdinek, čelících mimozemšťanům či oplývajících téměř nadpřirozenými schopnostmi, detektivů, kteří i po drsné rvačce s padouchy zůstávali pečlivě učesaní a vyžehlení, a princezen bojovnic, pohybujících se ve světě smíchaném z nejrůznějších mytologií. Přestaly je zajímat soutěže s pečlivě vybranými a nadprůměrně chytrými kandidáty či show s polonahými tanečnicemi. Svět začal ovládat internet a jeho uživatel mohl trávit na světové síti čas mnohem zábavněji, než mu nabízela obrazovka. Jenže televize je médium, které se víc než ostatní dokáže poměrně rychle přizpůsobit novým poměrům. A tak se našla zbraň, která byla posléze pojmenována reality TV.
Novými hrdiny obrazovky se stali tzv. obyčejní lidé, pohybující se v prostředích zdánlivě každému známých, leč při pohledu pod povrch nadmíru zajímavých, jako jsou letiště, nádraží, nemocnice, policejní stanice a podobně. Vznikly zcela nové či inovované programové typy – mimo jiné reality show. První byl Big Brother, a když se jeho úvodní řady vysílaly v Nizozemí a v Německu, řada diváků si libovala, že vidí na obrazovce lidi, s nimiž se může srovnávat, kteří se nijak výrazně neliší od běžného průměru.
Když se tak dnes dívám na to, co vlastně televize v oblasti reality show nabízí (i na to, co jsme u nás mohli vidět v minulých letech), nestačím se divit, jak obrovský posun se za uplynulých patnáct let odehrál. Na začátku byli hlavními protagonisty lidé, kteří mohli být divákovými sousedy, mohl je potkat na ulici, v hospodě nebo v práci. Když se Big Brother dostal do České republiky, společně s podobným pořadem nazvaným VyVolení, soutěžili v něm lidé, které člověk běžně nepotkává, a je otázkou, zda by je chtěl mít za sousedy či s nimi posedět u piva či vína. A jak čas postupoval, kandidáti reality show se stávali stále méně reálnými – a mnozí z nich se i do nějakého vymyšleného života stylizovali.
Současným hitem v kategorii reality show je pořad Jsem hvězda, dostaňte mne odsud. Původem je z Británie, ale vysílá se v řadě zemí. Patří k nejspěšnějším programovým typům současnosti. Jeho protagonisty jsou pohaslé celebrity, které se na jihu Austrálie několik týdnů snaží přesvědčit diváky, aby jim pomohli k titulu Král/Královna pralesa. Nejde ani o peníze, ani o příslib nového kariérního startu, ale pouze o čest (a samozřejmě snahu připomenout zašlou slávu). O tom, kdo ze soutěže vypadává, rozhodují diváci. Celebrity tu pojídají červy, čelí nepříjemnému hmyzu a živočichům a také se patřičně hádají mezi sebou. To, co se jim děje, je nepříjemné, nicméně diváci s tím problém nemají – neděje se to totiž „obyčejným lidem“, ale těm slavným.
Ani Big Brother už není, čím býval. Největší úspěchy slaví jeho varianta, v níž jsou ve vile prošpikované mikrofony a kamerami uzavřené celebrity.
Realita, kdysi největší lákadlo, už prostě není pro televizi tak atraktivní. Občas jí chybí scenárista či režisér, kteří by nudné a zdlouhavé pasáže vyškrtali a průběh děje poněkud urychlili. Proto se jí pomáhá nejrůznějšími způsoby. Před časem jsem si myslel, že výměna obyčejných lidí za celebrity staví princip Reality TV na hlavu. Podle všeho tomu tak není, alespoň pro diváky ne. A tak jsme svědky pozoruhodného jevu. Díváme se na pořady, které nesou nálepku naznačující, že to, co obsahují, je doopravdy. Jsme ochotni věřit, že slavní lidé bez problémů nastupují k policii a stíhají zločince, jako je tomu v pořadu Ozbrojení a slavní, že boxují, skákají na lyžích či z věže do bazénu, ačkoli to nikdy předtím nedělali, bojují o přežití v džungli nebo se nechají na týdny izolovat od ostatního světa. Realita sama o sobě už není atraktivní, televize vstupují do éry, kdy se snaží vytvořit podívanou, která se tváří jako skutečnost, jen je mnohem zábavnější a napínavější – protože se na rozdíl od všedního života odehrává podle předem připraveného scénáře.



  Bylo někdy tak špatně,
  aby nemohlo být hůř?    
  Dívejte se
 
  
O nebezpečí
  jsem nepřemýšlela

  Nalaďte si
 
  Zákulisí
  pokleslého bavičství
  Navštivte