|
Vltava:
restart po dvanácti letech
Stanice Vltava je pojem, který uznává prakticky každý, kdo se
v této zemi zajímá o kulturu. Pokud se objeví výhrady, míří k
jednotlivostem anebo k programovému schématu. Současná podoba
Vltavy je tu s námi už dvanáct let. Přišel tedy čas podívat se
na to, co se osvědčilo a kde je třeba vyjít vstříc dnešnímu
posluchači. Co přinesou změny, které šéfredaktor Lukáš Hurník
připravil k letošnímu 5. květnu?
Jaké důvody vás vedly k přípravě nového programového schématu?
Je třeba říci, že dnešní vltavské vysílání přesně odpovídá
tomu, jak společnost vypadala v roce 2002. Za těch dvanáct let
se ale změnil svět, a změnil se také Český rozhlas. Přišla
nová generace posluchačů, kteří žijí ještě rychleji a jsou
vystaveni ještě většímu ataku médií všeho druhu. Pokud chceme,
aby našli v programu Vltavy to, co pokládáme za potřebné i v
dnešním světě, je naší povinností ulehčit jim možnost výběru,
to znamená učinit program přehlednějším. Pak je tu další
aspekt: některé pořady ztratily význam, který měly ještě před
pár lety. Příkladem je Rondo, vycházející vstříc zájemcům o
hudbu na cédéčkách. Dnes těchto nosičů vychází mnohem méně než
před pár lety a není efektivní jim věnovat každodenní
speciální pořad, který je třeba objednat, napsat, natočit,
odbavit... A je tu ještě jedna věc. Celý systém Českého
rozhlasu je stále zřetelněji založen na živém vysílání. Vltava
samozřejmě má povinnost dbát o rozhlasové žánry, jako je
četba, hra, dokument, fíčr, a také o uvádění špičkových
hudebních produkcí, ale je mnohem jednodušší a jistě i
levnější odvysílat leccos živě, pokud to obsah umožňuje. Navíc
můžete do hry zapojit i posluchače. I na to jsme při přípravě
nového schématu mysleli.
V čem bude nové vysílací schéma principiálně odlišné od toho
současného?
Ve větším důrazu na přesahy, na propojování jednotlivých
uměleckých světů, které často mají tendenci žít spíš vedle
sebe. Naším cílem je nejen zahrát milovníkům jazzu jejich
hudbu, ale pozvat je na výstavu, která by pro ně byla
inspirativní, stejně tak ukázat milovníkům vážné hudby její
spojení s divadlem, s výtvarným uměním a podobně. Jinými slovy
– chceme přehrady mezi jednotlivými disciplínami spíš bořit
než je dále pěstovat.
Jak tedy bude vysílání Vltavy od 5. května vypadat?
K výrazným změnám patří posunutí Jazzofonu o půl hodiny dříve,
abychom vytvořili prostor pro novou četbu na pokračování. Ta
patří mezi nejposlouchanější formáty Vltavy, a proto jsme se
rozhodli věnovat posluchačům ještě jednu – dopolední – řadu.
Jejím hlavním znakem bude humor, filozofický nadhled, úsměv.
Zásadní novinkou hudebního vysílání je Telefonotéka, kterou
budeme vysílat každý všední den od 9.50. Bude to živé vysílání
s hostem, který má vztah ke kultuře, s převážně klasickou
hudbou, kterou si vybere, s živými telefonáty posluchačů. Nebo
naopak někomu zavoláme my – třeba kritikovi, který zhodnotí
CD, s jehož tvůrci ve studiu mluvíme. Možná se i pohádají…
Každou středu navíc budeme Telefonotéku vysílat z
vinohradského Studia 2, kam budou moci přijít posluchači
sledovat, jak debatujeme s hostem, host může v přímém přenosu
i zahrát, bude-li to hudebnník. Toto propojování posluchačů s
jejich stanicí, ale také mezi sebou navzájem pokládám za
důležité.
Jedním z erbovních pořadů Vltavy jsou Osudy...
Ty zůstávají na svém místě, změna přijde po poledni. Na své si
stejně jako dnes přijdou příznivci klasické hudby, pro ty ale
budeme namísto dnešních kratších pořadů připravovat více než
dvouhodinový kompaktní blok. To nám dá možnost odvysílat
záznamy rozsáhlých koncertů, k nimž se dostáváme i díky
mezinárodní hudební výměně EBU. Pořad Psáno kurzívou
přesouváme na 15. hodinu, domníváme se totiž, že svým náročným
charakterem se do tohoto času hodí lépe. Odpolední Mozaika se
pak posune na 16. hodinu – to je dobrá zpráva pro ty, kdo by
nás rádi poslouchali například při návratu z práce v autě. A
od páté hodiny odpolední zařazujeme hodinovku Slovo o ...,
která se bude každý den věnovat jednomu klíčovému vltavskému
tématu: literatuře, hudbě, historii, výtvarnému umění, filmu,
divadlu – a nedělní pořad ponese název Slovo mezi zemí a
nebem, což snad alespoň trochu naznačuje jeho duchovní obsah.
Budete měnit také skladbu večerních programů?
Do dnešního uspořádání večerních programů zasáhneme minimálně.
Upozorním jen na novinku pro pro ty posluchače, kteří
postrádají větší důraz na soudobou hudbu. Každý pátek ve 23.15
začne téměř dvouhodinové Hudební fórum, v němž se budou moci
setkat s interprety i skladateli soudobé hudby a v němž se
bude nejen hrát, ale také diskutovat.
Co nového nás čeká o víkendech?
Půjde hlavně o důslednější profilaci jednotlivých pořadů. To
se bude týkat například Víkendové přílohy. Sobotní dopoledne
je jako stvořené k tomu, abychom zvolnili tempo a povídali si
o kulturním životním stylu, ke kterému patří cestování, dobrá
kniha a dobrá hudba stejně jako dobré víno, káva v dobré
kavárně nebo třeba i doutník... Myslím, že potěším hodně
milovníků archivních nahrávek, když jim sdělím, že pátečním
Fonogramům jsme se rozhodli věnovat výtečný nedělní čas půl
hodiny před polednem. Ten pořad si to určitě zaslouží. Na
neděli dopoledne jsme zařadili pořad Ad libitum. O něm nemohu
nic konkrétního říci, protože jeho obsah ovlivní na poslední
chvíli přání posluchačů, nenadálé události a momentální
nápady.
Milan Pokorný
Foto Tomáš Vodňanský |