Číslo 10 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se scenáristou.
Štěpánem Hulíkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je to už padesát let, co Československý rozhlas vyhradil jednu ze svých VKV sítí kulturnímu programu pro náročné posluchače. Stanice Vltava vedená Lukášem Hurníkem vstoupí do další padesátiletky s novým schématem.Vltava: restart po dvanácti letech

Stanice Vltava je pojem, který uznává prakticky každý, kdo se v této zemi zajímá o kulturu. Pokud se objeví výhrady, míří k jednotlivostem anebo k programovému schématu. Současná podoba Vltavy je tu s námi už dvanáct let. Přišel tedy čas podívat se na to, co se osvědčilo a kde je třeba vyjít vstříc dnešnímu posluchači. Co přinesou změny, které šéfredaktor Lukáš Hurník připravil k letošnímu 5. květnu?

Jaké důvody vás vedly k přípravě nového programového schématu?
Je třeba říci, že dnešní vltavské vysílání přesně odpovídá tomu, jak společnost vypadala v roce 2002. Za těch dvanáct let se ale změnil svět, a změnil se také Český rozhlas. Přišla nová generace posluchačů, kteří žijí ještě rychleji a jsou vystaveni ještě většímu ataku médií všeho druhu. Pokud chceme, aby našli v programu Vltavy to, co pokládáme za potřebné i v dnešním světě, je naší povinností ulehčit jim možnost výběru, to znamená učinit program přehlednějším. Pak je tu další aspekt: některé pořady ztratily význam, který měly ještě před pár lety. Příkladem je Rondo, vycházející vstříc zájemcům o hudbu na cédéčkách. Dnes těchto nosičů vychází mnohem méně než před pár lety a není efektivní jim věnovat každodenní speciální pořad, který je třeba objednat, napsat, natočit, odbavit... A je tu ještě jedna věc. Celý systém Českého rozhlasu je stále zřetelněji založen na živém vysílání. Vltava samozřejmě má povinnost dbát o rozhlasové žánry, jako je četba, hra, dokument, fíčr, a také o uvádění špičkových hudebních produkcí, ale je mnohem jednodušší a jistě i levnější odvysílat leccos živě, pokud to obsah umožňuje. Navíc můžete do hry zapojit i posluchače. I na to jsme při přípravě nového schématu mysleli.

V čem bude nové vysílací schéma principiálně odlišné od toho současného?
Ve větším důrazu na přesahy, na propojování jednotlivých uměleckých světů, které často mají tendenci žít spíš vedle sebe. Naším cílem je nejen zahrát milovníkům jazzu jejich hudbu, ale pozvat je na výstavu, která by pro ně byla inspirativní, stejně tak ukázat milovníkům vážné hudby její spojení s divadlem, s výtvarným uměním a podobně. Jinými slovy – chceme přehrady mezi jednotlivými disciplínami spíš bořit než je dále pěstovat.

Jak tedy bude vysílání Vltavy od 5. května vypadat?
K výrazným změnám patří posunutí Jazzofonu o půl hodiny dříve, abychom vytvořili prostor pro novou četbu na pokračování. Ta patří mezi nejposlouchanější formáty Vltavy, a proto jsme se rozhodli věnovat posluchačům ještě jednu – dopolední – řadu. Jejím hlavním znakem bude humor, filozofický nadhled, úsměv. Zásadní novinkou hudebního vysílání je Telefonotéka, kterou budeme vysílat každý všední den od 9.50. Bude to živé vysílání s hostem, který má vztah ke kultuře, s převážně klasickou hudbou, kterou si vybere, s živými telefonáty posluchačů. Nebo naopak někomu zavoláme my – třeba kritikovi, který zhodnotí CD, s jehož tvůrci ve studiu mluvíme. Možná se i pohádají… Každou středu navíc budeme Telefonotéku vysílat z vinohradského Studia 2, kam budou moci přijít posluchači sledovat, jak debatujeme s hostem, host může v přímém přenosu i zahrát, bude-li to hudebnník. Toto propojování posluchačů s jejich stanicí, ale také mezi sebou navzájem pokládám za důležité.

Jedním z erbovních pořadů Vltavy jsou Osudy...
Ty zůstávají na svém místě, změna přijde po poledni. Na své si stejně jako dnes přijdou příznivci klasické hudby, pro ty ale budeme namísto dnešních kratších pořadů připravovat více než dvouhodinový kompaktní blok. To nám dá možnost odvysílat záznamy rozsáhlých koncertů, k nimž se dostáváme i díky mezinárodní hudební výměně EBU. Pořad Psáno kurzívou přesouváme na 15. hodinu, domníváme se totiž, že svým náročným charakterem se do tohoto času hodí lépe. Odpolední Mozaika se pak posune na 16. hodinu – to je dobrá zpráva pro ty, kdo by nás rádi poslouchali například při návratu z práce v autě. A od páté hodiny odpolední zařazujeme hodinovku Slovo o ..., která se bude každý den věnovat jednomu klíčovému vltavskému tématu: literatuře, hudbě, historii, výtvarnému umění, filmu, divadlu – a nedělní pořad ponese název Slovo mezi zemí a nebem, což snad alespoň trochu naznačuje jeho duchovní obsah.

Budete měnit také skladbu večerních programů?
Do dnešního uspořádání večerních programů zasáhneme minimálně. Upozorním jen na novinku pro pro ty posluchače, kteří postrádají větší důraz na soudobou hudbu. Každý pátek ve 23.15 začne téměř dvouhodinové Hudební fórum, v němž se budou moci setkat s interprety i skladateli soudobé hudby a v němž se bude nejen hrát, ale také diskutovat.

Co nového nás čeká o víkendech?
Půjde hlavně o důslednější profilaci jednotlivých pořadů. To se bude týkat například Víkendové přílohy. Sobotní dopoledne je jako stvořené k tomu, abychom zvolnili tempo a povídali si o kulturním životním stylu, ke kterému patří cestování, dobrá kniha a dobrá hudba stejně jako dobré víno, káva v dobré kavárně nebo třeba i doutník... Myslím, že potěším hodně milovníků archivních nahrávek, když jim sdělím, že pátečním Fonogramům jsme se rozhodli věnovat výtečný nedělní čas půl hodiny před polednem. Ten pořad si to určitě zaslouží. Na neděli dopoledne jsme zařadili pořad Ad libitum. O něm nemohu nic konkrétního říci, protože jeho obsah ovlivní na poslední chvíli přání posluchačů, nenadálé události a momentální nápady.

Milan Pokorný

Foto Tomáš Vodňanský



  Bylo někdy tak špatně,
  aby nemohlo být hůř?    
  Dívejte se
 
  
O nebezpečí
  jsem nepřemýšlela

  Nalaďte si
 
  Zákulisí
  pokleslého bavičství
  Navštivte