Číslo 12 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s fotografem.
Robertem Vanem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Pábitelé Bohumila Hrabala ožívali i ve filmu

V březnu letošního roku by se Bohumil Hrabal (1914–1997) dožil rovné stovky. Jeho knihy se zajisté dočkají opětovných vydání, avšak na shrnující pojednání o tom, jak jeho příběhy ožívaly ve filmu (nebo na divadle), zatím čekáme marně. Poslední velkou studii o hrabalovských adaptacích zveřejnila Stanislava Přádná před více než čtvrtstoletím, ještě na sklonku komunistického režimu, ve Filmovém sborníku historickém. Jediná knižní monografie věnovaná spolupráci Hrabala a jeho „dvorního“ režiséra Jiřího Menzela vyšla před nedávnem pouze na Slovensku!

Menzelovi Skřivánci na niti zaujímají přední místo mezi tituly takzvaně trezorovými

Česká televize zařadila na tento týden dva přepisy Hrabalových předloh, nejprve Příliš hlučnou samotu (pondělí 17. března, ČT2, 21.55), poté Skřivánky na niti (neděle 23. března, ČT2, 21.50). Česko-francouzská koprodukce Příliš hlučná samota, kterou v polovině devadesátých let debutovala Věra Caisová, se odehrává ve sběrně papíru – stejně jako o tři desetiletí dříve středometrážní snímek Juraje Herze Sběrné surovosti. Prostým srovnáním okamžitě zjistíme zásadní rozdíl: zatímco Herz zaujme až tragikomickou morbiditou, u Caisové je toto všechno zušlechtěno do podoby roztomilého podivínství.
Příliš hlučná samota výmluvně a s okouzlením načrtává všudypřítomnou, ale jakoby poetickou devastaci, nechává promlouvat oprýskané uličky i rázovité hospody. Ústřední postava Haňti ve ztvárnění Philippa Noireta se od literárního předobrazu vzdaluje, vedena spíše k dojemnosti připomíná mudrce, který jen náhodou zbloudil k tomuto povolání. Tento Haňťa je víc Noiretův nežli Hrabalův.
Menzelovi Skřivánci na niti (1969) zaujímají přední místo mezi tituly takzvaně trezorovými. Místy až lyrická, ba idylická komedie s krásně rozepsanými dialogy, odehrávající se za nejtupějšího stalinismu v kladenských ocelárnách, dokázala polidštit i toto nehostinné prostředí. Hrdinové vyprávění přitom vlastně měli štěstí, režim je poslal „jen“ na převýchovu prací. Byli mezi nimi intelektuálové – Brodského bývalý knihovník odmítl zničit klasická filozofická díla, Suchařípův bývalý prokurátor si dovolil zapochybovat, zda obhajoba je skutečně součástí obžaloby. Ale také se tam vyskytovali někdejší řemeslníci či lidé, kteří prostě měli smůlu, když pro své náboženské přesvědčení odmítali pracovat v sobotu (Neckářův kuchař) nebo se věnovali „nesprávné“ hudbě. A pominout nelze ani Satoranského dozorce, jenž si připadá jak andělíček bdící nad dětmi, ani jediného „dělníka z povolání“, Hrušínského úsekového důvěrníka, jenž tak vehementně pečuje o tělesnou očistu svých bližních.
A v této pestré společnosti se odehrávají humorné i jímavé okamžiky, ukazující, že v neštěstí nezbývá lidem nic jiného než držet pospolu (když se za chladného, deštivého počasí všichni seskupí kolem ohně a drží se za ruce, lze v tom odečítat zřetelné vyjádření sounáležitosti). Prostá lidská důstojnost je často to jediné, co jim ještě zbylo.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Dva druhy strachu    
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Pábitelé Bohumila Hrabala...
  Dívejte se
 
  Černá, bílá, orgasmus
  Pořiďte si