|
Drama z časů lehkých topných olejů
Vítězem
loňské soutěže o původní rozhlasový text se stal Martin
Františák s „dramatem o lehkých topných olejích“ Průtrž. V
premiéře hru odvysílá stanice Vltava v rámci úterního Klubu
rozhlasové hry.
Čtyřicátník Martin Františák pochází z Valašského Meziříčí a
do rodného kraje umísťuje děj většiny svých her. Vystudoval
divadelní fakultu JAMU v Brně. K dnešnímu dni má na svém kontě
přes padesát režií v českých a moravských divadlech. V letech
2005 až 2007 byl uměleckým šéfem v brněnském Divadle Polárka,
od roku 2007 působil sedm let jako umělecký šéf ostravského
Divadla Petra Bezruče a od příští sezony by se měl stát šéfem
činohry Národního divadla v Brně. Františák je také vůdčí
uměleckou osobností divadelního souboru Jana Honsy v
Karolince. V produkci ČT režíroval cyklus Česko jedna báseň.
Je autorem divadelních her Doma, Nevěsta a Karla. Posledně
jmenovanou, stejně jako hru Doma uvadlo Pražské Národní
divadlo.
Pro rozhlas napsal Martin Františák tři hry – Tvůj děda, Dva
chlapi za město a Průtrž. Posledně jmenovaná hra vychází z
autentického materiálu kauzy lehkých topných olejů. Co bylo
pro autora impulzem k jejímu napsání? „Devadesátá léta
nastavila pravidla, do kterých dodnes nevidíme. V té době se
spousta věcí okolo lehkých topných olejů děla téměř na dotek.
Vsetín vyhrával jeden hokejový titul za druhým, chlápci nosili
do hospody pistole, někomu zplesnivěly v garáži prachy,
jiného, co bydlel za kopcem, oddělali, jiní zmizeli. Tehdy to
u nás vypadalo jako u Alibaby a čtyřiceti loupežníků.
Byl cítit strach. A je cítit dodnes,“ říká Martin Františák.
Jak dodává, po čase se dozvěděl o knize Jany Lorencové Krvavé
oleje a mnoho z toho, co se v devadesátých letech dělo, mu
došlo. „Pochopitelně z toho šla hrůza a bezmoc. Zjištění, že
ta jejich pravidla většina lidí přijala jako nutnost pro
přežívání, bylo horší než historky o uřezaných končetinách,“
líčí dramatik.
Průtrž je třetí Františákovou hrou realizovanou v rozhlase. V
čem vidí největší rozdíl v psaní pro rozhlas a pro divadlo?
„Pro rozhlas se pokouším psát. Hraji si se slovy, dělám
lotroviny u stolu, představuji si, jak to bude zníííít… Rádio
je jiné. Tolik nebolí. A taky rádio je hlas, a tak jsem chtěl
o těch věcech, které se tam tenkrát u nás na východě děly,
promluvit. Ani více, ani méně,“ dodává autor.
Inscenaci Průtrž, kterou ovysílá ČRo Vltava v úterý 18. března
ve 21.30, natočila režisérka Natália Deáková s herci Martinem
Stránským, Johanou Tesařovou a Martinem Hofmanem v hlavních
rolích.
Martin Velíšek, dramaturg |