Číslo 12 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s fotografem.
Robertem Vanem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Věra Nosková, spisovatelka

Jak na druhého vyzrát

Nemáme to u druhých rádi, a přitom se tak téměř všichni v různé míře čas od času chováme. Líbilo by se nám žít pouze v nezáludných vztazích, kde vládne důvěra, upřímnost a bezpečí. Podvody, triky, mimikry, zamlčování, lži a předstírání, či dokonce tajné plány na manipulaci druhým jedincem jsou tak rozčilující, otravné, nedůstojné, nemorální, ale i nebezpečné… Jenže když jsou tak účinné a snadno proveditelné! Ostatně tyhle strategie vymyslela sama matička příroda a my ji za tu chytrost obdivujeme. Predátoři i jejich oběti se snaží splynout s okolím třeba nehybností, postojem, ale hlavně je evoluce vybavila vhodnými vzory a zabarvením. Klamou chováním jako třeba ten ptáček hnízdící na zemi, který předstírá, že má zlomené křídlo, aby odlákal nebezpečné tvory od svých holátek. To všechno nikoli pro radost z obelstění druhého, ale kvůli přežití. Predátor se chce nažrat masa, býložravec či hlodavec chce žít.
Nejvyššímu primátovi pomáhala od počátku schopnost představovat si, vymýšlet strategie a lsti. Na ulovení mamutů údajně nastražoval jámy zakryté větvemi. Stáda větších zvířat hnaly tlupy pralidí s divokým pokřikem až ke srázu, před nímž se už nedalo přibrzdit. Stejně tak rychle a s kulometnou výřečností namísto pravěkého pokřiku vás žene podvodník k podepsání kupní listiny předraženého výrobku. I celkem nevinný a pohodový rybář musí ryby podvádět, když jim nabízí kus žvance na zákeřném háčku.
Dělení na nejrůznější typy je oblíbené a pestré. Mimo jiné existují svou povahou a životním stylem sedláci, kteří se snaží poctivou prací o maximální výnos a nabízejí své produkty nebo služby bez pitvoření a podvodů. A pak tu máme lovce, kteří se neobejdou bez lstí a chytráckých vychytávek. Číhají na kořist, snaží se poznat její zvyky a předvídat její chování, což mapuje například psychologie chování spotřebitele, věnují se poznávání zvyků a priorit cílové skupiny. V moderní společnosti jsou žádanou kořistí spotřebitelé, lovci bývají obchodníci a marketingové a reklamní firmy, zatímco výrobci se mnohdy podobají sedlákům. Ale co bychom trh a jeho vyvolávače démonizovali, vždyť jsme na ně už zvyklí, většinou víme, která bije, jen už skoro nestíháme ty lákavé nabídky házet do spamů a papírové letáky do kontejnerů.
Smutné, trapné a rozčilující jsou ovšem lsti a podvody v osobních vztazích. Podrazy, které jsou pro protistranu o to snazší, že v soukromí býváme důvěřiví, citově naladění, a tedy bezbranní. Zvlášť odporný mi připadá rozmáhající se podraz fertilních žen v Polsku. Prý je tam nově hitem obchod s použitými pozitivními těhotenskými testy. Po zadání hesla „Prodám těhotenský test“ se na internetu objeví stovky nabídek. Zájemkyně je pak využívají například jako formu nátlaku na své milence, aby si vynutily buď svatbu, nebo peníze (v přepočtu jde kolem třiceti tisíc) na údajnou interrupci. Jistá Katarzyna z Gorzowé je nyní podruhé těhotná a dokáže přes internet denně prodat někdy až dvacet testů potvrzujících těhotenství. Zvláštní je, že se zrovna v Polsku kolem početí dějí takové nechutnosti. Jsou-li ty ženy katoličky, tak potěšpámbu.
Kdysi jsem byla nablízku takového dramatu. Jistá dryáčnice oznámila nedávno ještě panickému mladíkovi, že s ním čeká dítě. Kluk zpanikařil, zoufal si, prožíval hrůzné dny. Měl před maturitou, byl takříkajíc ze slušné rodiny, zatímco dryáčnice… hanba mluvit. Vychutnávala si ho, dráždila ho hrůznými scénáři. Chlapec se svěřil matce, ta obcházela věčně opilou matku budoucího vnoučete a zoufale přemýšlela, jak z pasti ven. Doufala, že si ranařka těhotenství vymyslela… A doufala správně! Ale byly to dva měsíce zkaženého života. V přírodě i lidské džungli probíhá věčný boj, v němž nám pomáhá helma opatrnosti, štít zkušeností, luk a šípy rychlých a přesných reakcí.



  Dva druhy strachu    
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Pábitelé Bohumila Hrabala...
  Dívejte se
 
  Černá, bílá, orgasmus
  Pořiďte si