Číslo 24 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s trumpetistkou.
Tine Thing Helseth.

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Jak se žije v blízkosti dálnice

Do zdejších kin již pronikly vítězné filmy z Cannes, Berlína – a nyní též z Benátek. Tam vyhrál naprosto unikátně dokument Gianfranca Rosiho Sacro GRA. Zkratka GRA označuje pověstný obchvat kolem Říma zvaný Grande Raccordo Anulare, dlouhý bezmála sedmdesát kilometrů, který si „zahrál“ už před čtyřmi desetiletími v proslulé Felliniho dokumentární vizi Roma. A první slovo sacro lze přeložit jako posvátný.

Rosi nahlíží do oken, aby zachytil domácké rozmluvy

Režisér ovšem neportrétuje samotnou autostrádu, nezajímají jej ani případné protesty ochránců přírody, nekvalitně odvedená práce ani rozkradené miliardy, jak by tomu bylo v českých dokumentech o tuzemské dálniční síti. Všímá si jedině mnohdy svérázných lidí, kteří přebývají v blízkosti olbřímí stavby prstencovitě se táhnoucí kolem italského hlavního města.
Režisér splétá počínání a někdy též osudy množství postaviček, zpravidla výrazně profilovaných, aby je nebylo možné přehlédnout. Ve filmu nezazní jediné slovo komentáře, veškeré výpovědi pocházejí od protagonistů této pestré mozaiky, ať již jsou to záchranáři, obstarožní prostitutky a tanečnice, mnohonásobný šlechtic a člen jakéhosi vznešeného řádu, jenž se přátelí s pobratimstvem odkudsi z Lotyšska. Patří sem i umanutý mužík pravidelně zjišťující, zda oázu palem neohrožují škůdci, ale také obyvatelé přilehlých nájemních domů, do jejichž oken Rosi netečně nahlíží, aby zachytil jejich domácké rozmluvy.
Sacro GRA se vyznačuje odstupem, záměrně se přiklání ke statickému zpodobnění, ať již kameru umísťuje do jedoucího vozu, nebo nehnutě sleduje aktéry. Až je divák v pokušení se domnívat, že leckteré výjevy jsou dopředu připravené a nazkoušené, zvláště ty „bytové“, kdy kamera pevně uchycená před otevřeným oknem zaznamenává průběh smířlivých i rozvášněných diskusí, jakoby určených právě pro ni.
Režisér pásmo předkládaných výjevů nechává volně plynout, nehledá žádná kompoziční ani střihová ozvláštnění. Záleží na divákovi, aby povlovné až nehybné tempo vyprávění přestál a odečítal případné významy ze slov a počínání každého ze zúčastněných. Výsledný obraz, v němž převládá melancholický nádech, však už volbou lidí, často vskutku hrabalovských pábitelů, naznačuje jakési outsiderství, osamění i vyloučenost coby spojující rys.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Film Europe



  Cena Pavla Kouteckého
  Zpěvník Jana Buriana    
 
  Putování po vlastech...    
  Dívejte se
 
  Hubatá Šplíchalka ze Žižkova  
  Téma