Tine
Thing Helseth, trumpetistka
Hrajete Ebenovu skladbu často?
Už to bude nějakou dobu, co jsem Okna hrála naposledy. Takže
se těším. Před několika lety jsem je také natočila. Je to
ten typ skladby, která mě s každým dalším uvedením
překvapuje novými interpretačními rovinami. Je skvělé, že ji
budu moci opět zahrát, a to právě v Ebenově rodné zemi.
Jak jste skladbu objevila?
Tak nějak to přišlo… Už ani nevím. Je to skvělá hudba. Má
opravdu výraz. Způsob, jakým popisuje Chagallovy barevné
vitráže vytvořené pro synagogu v Jeruzalémě, se mi moc líbí.
Stále pochopitelně toužím po tom, abych ta okna uviděla ve
skutečnosti! Prohlížela jsem si je na fotografiích.
Potřebovala jsem poznat zdroj Ebenovy inspirace. Možnost
takto alespoň zprostředkovaně sdílet podnět, na kterém
skladatel založil své dílo, je pro mě vzrušující.
Dáváte přednost takovéhle současné hudbě, nebo spíše
experimentální?
Líbí se mi každá dobrá hudba. Nezáleží na tom, jak ji
pojmenujete.
A jsou Okna interpretačně náročná?
Ano, ale v dobrém slova smyslu, tedy příjemně. Je to dobrá
hudba, a tak to stojí za to.
Máte na repertoáru ještě něco dalšího od některého českého
skladatele?
Hrála jsem něco od Janáčka a od Martinů… I od dalších
autorů. Máte skvělou hudební historii!
Zdá se, že jste na severu nejen usazena, ale tam také často
hrajete. Je to tak?
Ano, docela dost hraji ve své vlasti – a je to prima.
Myslíte, že existuje nějaká skrytá duchovní spojitost mezi
Skandinávií a Británií, kde také často účinkujete?
Ne taková, které bych si byla vědoma. Ale nejsem žádný
expert…!
Kde jste takříkajíc doma? A kde víc? V jazzu, nebo v
klasické hudbě?
Pro mě je hudba prostě hudba. Je to zcela univerzální jazyk.
Pokud se mi nějaká hudba líbí, pokud jsem přesvědčena, že je
dobrá, pokud si ji užívám a něco mi dává – pak ji hraji. A
je mi jedno, jakého je žánru. Řekla bych, že moje kvinteto
reflektuje právě takový postoj k hudbě. Mám štěstí, že mohu
hrát opravdu nejrůznější typy hudby, a jsem tomu ráda. Jsem
přesvědčena, že kdybych se věnovala jen jedné věci, přišla
by nuda….
Na
Moravu přijíždíte s kolegy, kteří nemají zázemí v klasické
hudbě. Přidáváte tento rozměr do vaší formace alespoň vy
sama, anebo můžeme čekat stoprocentní jazz?
Tak to je jedna z věcí, které na hudbě miluji. Komunikace
může nastat a fungovat, ať se pohybujete v kterémkoli žánru
a mluvíte kterýmkoli jazykem. Jsme prostě parta lidí, která
ráda společně muzicíruje. Setkáváme se – každý se svým
odlišným zázemím a se svou specializací – někde uprostřed. A
jen se snažíme najít vlastní společný zvuk.
Cítíte se svobodněji a volněji, když hrajte klasiku se svou
vlastní nadžánrovou formací?
Ano, je to samozřejmě úplně jiný pocit. Jiný než být třeba
sólistkou doprovázenou orchestrem. Jsem přesvědčena, že
jedna věc inspiruje druhou a zároveň jedna od druhé získává.
Formuje a tvaruje mě to jako muzikantku – a mohu pak růst.
A cítíte se svobodněji a volněji, když se svou nadžánrovou
formací hrajete jazz?
No, prostě hraji… Hrát různé žánry je pro mě normální a
přirozené. Dělám to od dětství.
Jak se vám líbí myšlenka festivalu Concentus Moraviae,
dostávat koncerty mimo velká města a jejich sály, pořádat je
v menších sídlech a třeba i na méně obvyklých místech?
Moc! Fandím takovému myšlení. Každý si přece zaslouží mít
možnost setkat se s uměním a kulturou jako s důležitou
součástí života. Podle toho, co čtu v programu, se jedná o
úžasný festival! Jsem šťastná, že tu mohu vystupovat. Dávám
přednost festivalům, které mají odvahu propojovat a
smysluplně mísit žánry, interprety i dějiště koncertů.
Jak je to s koncerty na podobných místech v Norsku, v
Británii, v Německu…?
Hraji na různých typech koncertů. Některé se konají ve
velkých sálech, některé na malých místech. Mám ráda obojí –
zahrát si v londýnské Royal Albert Hall, tam pro tisíce a
tisíce lidí, stejně jako někde v nějakém místním kostelíku,
kam přijde lidí třeba jen dvacet. Hudba – to je komunikace.
A ta se může dít všude.
Hrajete často i na nějakých opravdu alternativních místech –
v klubech a podobně?
Abych řekla pravdu, tak docela dost často. Zrovna nedávno
jsem hrála v newyorském klubu, který se jmenuje Poisson
Rouge. Miluji tyhle štace!
Jak je na tom hudba v Norském rozhlase?
V Norsku je rozhlasové vysílání velmi různorodé. Podle mého
v něm ale čím dál víc nad ostatními hudebními žánry dominuje
pop.
Jak je to mimochodem s vámi a s vaší generací? Posloucháte
hudbu v rádiu tradičním způsobem? Anebo jen na počítači…?
Rozhlas mám moc ráda, ale musím přiznat, že jak jsem hodně
na cestách, poslouchám hudbu vlastně převážně jen na svém
iPodu. Ale na druhou stranu – v hotelovém pokoji si rádio
často zapnu.
A nahráváte speciálně pro rozhlas?
Doposud šlo vždy jen o přímé přenosy koncertů. A taky jsem
už pro Norský rozhlas nějaké programy uváděla – to bylo dost
zábavné!
Hrajete ráda Haydna, Hummela a všechny další podobné
barokní a klasické oblíbené trubkové koncerty, nebo raději
něco méně známého?
Mám tyhle trubkové koncerty ráda. Jsem teď na turné po
Spojených státech – a mimo jiné zrovna s těmihle dvěma
skladbami. Hádám, že se mnou zůstanou do konce mé dráhy.
Petr Veber, redaktor ČRo Vltava
Foto Colin Bell a
Paul Mitchell
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 2. 6. |