Číslo 24 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s trumpetistkou.
Tine Thing Helseth.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Alena Wagnerová, spisovatelka a publicistka

Kalašnikov jako koncept

Ta historka mi nejde z mysli. Posuďte sami. Soused jedné mé známé byl na začátku devadesátých let služebně v Jugoslávii, která se rozpadala v národnostních sporech. Když se jeden z jeho tamních spolupracovníků dozvěděl, že i Československo se dělí na dva státy, přišel k němu a nabídl mu za výhodnou cenu ke koupi kalašnikov se slovy: „Když teď dělíte stát, budeš to potřebovat.“ Když mi to nedávno moje známá vyprávěla, srdečně jsme se zasmály historce, v níž se spolu mísily žert, satira, ironie i hlubší význam. A cítily jsme se být i trochu povzneseny nad myšlení, které automaticky vychází z toho, že dělení států i jiné společenské přeměny se nedají řešit jinak než s kalašnikovem v ruce. V souvislosti s událostmi na Ukrajině dostala ovšem ta stará historka pro nás trpkou příchuť nové aktuálnosti, přestože jsme se smály. A tak jsem ji s oblibou, s úspěchem a úsměvem kolportovala dál, až došlo k nečekanému obratu. Když jsem ji před několika dny prezentovala při večerním povídání v kruhu mladých literátů a kumštýřů, podíval se na mne dotčeně mladý filmař původem z Moldávie a řekl: „Vy se smějete, ale tak to přece je.“ Jako kdybychom byli pokojným rozdělením státu nedodrželi to, co se při takových historických událostech sluší a patří. Když jsem opáčila, že nás Čechy ani ve snu nenapadlo, že bychom na sebe se Slováky mohli střílet, a že dělení státu většinu z nás spíš mrzelo, jeho pohled ztvrdl, jako kdybych mu chtěla vzít něco z jeho vnímání světa. Násilí bylo pro něj zřejmě něco normálního, co se prostě děje, a on to konstatoval, aniž v tom viděl něco špatného. Během další diskuse jsem se pro něj stávala stále méně důvěryhodnou a zdálo se mi, že se mnou cítí být nějak ohrožen, protože jsem zpochybnila to, co on považoval za samozřejmé, za součást své takříkajíc duchovní výbavy. A tak jsme raději přestali, oba nějak zasaženi postojem druhého.
Teprve za několik hodin mi došlo, že mladý Moldavan tu jenom formuloval staletou, možná tisíciletou historickou zkušenost onoho koutu Evropy, z něhož pochází. Jedno ohrožení a násilí, jedna změna hranic tu následovala za druhou, on si tuto staletou zkušenost v sobě nese a nic jiného než toto černo-bílé vidění světa nemá k dispozici. A vtom mi bylo už o něco jasnější i to, co se dnes děje na Ukrajině. Sám mi k tomu vlastně dal určité vysvětlení.
My, zvyklí na to, že konflikty se řeší jednáními a kulatými stoly – nenásilné sametové revoluce ve státech socialistického bloku toho byly před čtvrt stoletím zářným příkladem a naší pýchou –, jsme zapomněli, že to není tak dlouho, co jsme v naší staré dobré Evropě pochopili, že válka a násilí je vždycky znamením selhání politiky a že k tomuto poznání bylo třeba dvou světových válek, jejichž stopy v podobě statisíců, ano milionů hrobů padlých vojáků, převážně mladých mužů, jsou rozsety po celém našem mateřském kontinentě. A že teprve tato hrozná zkušenost dala ještě ani ne před sto lety vzniknout spojené Evropě, na niž dnes tak často žehráme.
Ale tu do mého pesimistického přemítání o mladém Moldavanovi najednou zazněla – a právě z Ukrajiny – nečekaná zpráva: Ministr obrany „Doněcké lidové republiky“ Igor Strelkov se rozkatil nad klesající bojovou morálku separatistických jednotek a potížemi s náborem dobrovolníků. V celém doněckém regionu se prosím nenašlo ani tisíc mužů, kteří byli ochotni připojit se k povstání! „Místo aby se chopili zbraní, sedí statisíce lidí raději u televizorů,“ rozhořčeně konstatoval ve svém poselství. A ukrajinský voják z druhé strany zákopu jako by mu na to dal odpověď větou cílící do vlastních řad: „A koho že mám chránit? Břichaté úředníky, kteří rozpoutali občanskou válku? Proto tady nejsem.“ Dívat se na televizi je teď v Doněcké oblasti opravdu to nejrozumnější, co lidé mohou dělat.



  Cena Pavla Kouteckého
  Zpěvník Jana Buriana    
 
  Putování po vlastech...    
  Dívejte se
 
  Hubatá Šplíchalka ze Žižkova  
  Téma