|
Kazatel,
ředitel, Frézař
V době internetu a mobilních telefonů si už jen pamětníci
vzpomenou, jaký význam měla před čtvrt stoletím televize.
Vždyť události listopadu 1989 dostaly spád ve chvíli, kdy
Československá televize ukázala statisícové davy na Letné,
žádající zásadní politické změny.
Vláda pod velkým tlakem odvolala 27. listopadu 1989 z vedení
televize Libora Batrlu a jmenovala ředitelem Miroslava
Pavla, po několika týdnech vystřídaného osobností s
nebývalým morálním kreditem – špičkovým dokumentaristou
Jindřichem Fairaizlem. Významný dramatik a scenárista přišel
sice do televize „udělat pořádek“ (zbavit obrazovku tváří,
které léta hlásaly pravdy o vedoucí úloze komunistické
strany), nakonec se ale ukázalo, že to bylo i nad jeho síly.
Pro Fairaizlovu abdikaci si 1. března 1990, šest týdnů po
jmenování, přijeli premiér Marián Čalfa a ministr informací
Vlado Príkazský do nemocnice, kde vysílený ředitel pobýval…
Jméno Jindřicha Fairaizla je spojeno nejen s legendární
televizní Vlaštovkou, kterou si vymyslel, psal pro ni
scénáře a také ji moderoval, ale v šedesátých letech
především s mimořádnými dokumenty. V socialistickém
Československu například odvážně mapoval život zbohatlých
sázkařů (Štěstí za šest křížů), ukázal v televizi trpěné
trampské hnutí (Báječná neděle), odkryl trpkou pravdu o
sociální situaci seniorů v údajně nejspravedlivějším zřízení
na světě (Starci) a zamýšlel se nad pokřiveným hodnotovým
žebříčkem lidí, ochotných přenechat své dítě výměnou za
tuzexové auto (Inzerát).
Pád Jindřicha Fairaizla po dubnu 1969 byl hrozivý – z
mediální celebrity se stal „nikým“. Musel odejít z televize,
externí spolupráce s Krátkým filmem vyústila v instruktážní
filmy pro omezený okruh diváků (školy, úřady, podniky). Ze
všech stran mu bylo dáváno najevo, že jeho jméno se v
žádných titulcích nesmí objevit. Aby se uživil, bral v
podstatě jakoukoli práci. Dodnes se například spekuluje, že
autorem velké části první série legendární Sanitky byl asi
Fairazl, který pro scenáristu Jiřího Hubače obcházel pražské
záchranky a sepisoval konkrétní příběhy.
Fairaizlovo jmenování ředitelem televize v lednu 1990 bylo
proto možné vnímat jako nápravu. I jeho přátelé se ale
shodují, že nebyl manažerským typem, a bylo otázkou času,
kdy ho úředničina semele. Později se vrátil k tvorbě
televizních dokumentů; doba si už ale žádala jiný styl práce
než Fairaizlův „kazatelský“. S televizí se proto rozešel na
přelomu let 1992 a 1993.
Ve Fairaizlových dokumentech i v rozhovorech, které poskytl,
se opakují úvahy o morálce. O to tíživější je pohled na tři
sta stran dokumentů Státní bezpečnosti, která Fairaizla
vedla jako svého agenta s krycím jménem Frézař mezi lety
1976 až 1984. Za tu dobu jí Fairaizl podal na tři sta zpráv
o pražských disidentech, z nichž některé šly rovnou na stůl
ministra vnitra. Fairaizl za své zprávy pobíral i odměny, i
když to nejdůležitější, co chtěl – totiž práci v České
televizi, o kterou své řídící orgány neustále žádal –, mu
StB nezařídila.
Komplikované životní cestě Jindřicha Fairaizla, která
skončila za smutných okolností v říjnu 1993, a od jehož
narození 14. června uplyne osmdesát let, věnuje Český
rozhlas Plus ve čtvrtek 19. června ve 20.10 pořad Portréty.
David Hertl, redaktor ČRo
Foto František Tóth |