|
Intelektuální
historky pro děti z ulice
Jak že to ve filmu Pulp Fiction říká zločinecký boss
Marsellus Wallace stárnoucímu boxerovi Butchovi? „Zmizíš z
tohohle města. A když zmizíš, budeš zmizelej…“ Je to už
dvacet let, co se Butch na chopperu sadistického Zeda
skutečně z L. A. odporoučel někam do Karibiku, ale klíčový
film poslední dekády minulého století z povědomí diváků
stále nezmizel a nemizí. A není to jen kvůli vytříbeným
dialogům a hláškám výstředního filmařského samouka,
scenáristy a režiséra Quentina Tarantina. Moderní totiž
kupodivu zůstává především vypravěčský styl jeho „historek z
podsvětí“. Na vlastní oči se o tom nyní můžeme přesvědčit v
našich kinech, kam se díky Projektu 100 restaurovaný tvůrcův
opus magnum po dvou desetiletích opět vrací.
„O Pulp Fiction můžete pronést ten nejintelektuálnější výrok
a bude to pravda. Film ovšem pochopí i děti z ulice...“ Tak
Tarantinovu výpůjčkami a citacemi prodchnutou zabijáckou
story charakterizoval Bruce Willis, jemuž role Butche
Coolidge restartovala stagnující kariéru. Jiným hercům ji
vyloženě zachránila, což platí především pro Johna Travoltu,
jenž zde ztvárnil obtloustlého gangstera Vincenta Vegu
vykrucujícího se v rytmu králičího twistu s manželkou „pana
Velkého“ – tou byla pozdější Tarantinova múza Uma Thurmanová,
která teprve coby Mia Wallaceová definitivně prorazila.
Stejně důležitý byl film pro Harveye Keitela, jemuž postava
Winstona Wolfa, specializujícího se na „řešení problémů“,
včetně odklízení mrtvých těl, nabídla, pravda, poněkud
bizarní životní příležitost.
Snímek, jehož tvůrce nesčetněkrát čelil obviněním z adorace
násilí („Je to ten nejhorší aspekt Ameriky. Ale ve filmech
je násilí v pohodě...“), byl v roce 1995 nominován na sedm
Oscarů, leč v konkurenci Forresta Gumpa získal jen jedinou –
za scénář. Alespoň v tomto rozhodnutí akademici neselhali.
Brilantní postmoderní text, propojující v divoce
nechronologické skládačce příběhy několika jedinečně herecky
ztvárněných představitelů, je hlavní premisou filmu, jenž
dodnes hravě válcuje veškerou konkurenci thrillerového a
krimi žánru.
Milan Šefl, publicista
Foto Asociace českých filmových klubů |