|
Co váží „nic“ na trhu marnosti?
Po Othelovi je komedie Mnoho povyku pro nic teprve druhou
Shakespearovou hrou, kterou se jedna z našich nejlepších
divadelních režisérek Hana Burešová rozhodla realizovat.
Nastudovala ji ve „svém“ Divadle v Dlouhé. Příběh o dvou
mladých párech a nástrahách, jež musejí zdolat, než dospějí
k svatbám, v sobě skrývá jistou nástrahu také pro
inscenátory: přemíru slovního humoru, kterému se dnes už
sotva kdo směje. A to i když je přeložen – jako v tomto
případě Jiřím Joskem – opravdu dobře.
Režisérka naštěstí rozsvěcuje všechny ty slovní hříčky,
bonmoty a špílce tím, že je propojuje se situacemi a buduje
s jejich pomocí napětí ve vztazích postav. Příběh také
důsledně aktualizuje: jeho hrdinové přijíždějí odpočívat do
Messiny nikoli z války, ale z turnaje v pětiboji. Vítězný
Don Pedro (Jan Vondráček) v něm porazil svého intrikánského
nevlastního bratra Dona Juana (Tomáš Turek) a ten si svou
skrývanou zášť vybíjí na Pedrově oblíbenci Claudiovi (Jan
Meduna): očerní jeho nevěstu Héru (Klára Sedláčková-Oltová)
tak, že Claudio při svatbě uteče od oltáře. To druhý pár
milenců si klacky pod nohy háže sám: Claudiův přítel Benedik
je příliš vtipný na to, aby nechával kanonády kritických
špílců krásné, obrýlené intelektuálky Beatrice bez odpovědi.
Milují se, anebo se vzájemně trýzní, protože se bojí přestat
být „singly“? Marek Němec a Helena Dvořáková, kteří tyto
protagonisty mistrně ztělesňují, dovádějí jejich hádky až k
hranicím trpkosti.
Ostatně i šťastná rozevlátost dalších hrdinů – podbarvovaná
muzicírováním malé jazzové kapely na jevišti – postupně
hořkne, jak se odkrývá jejich obmyslné jednání. Zlomem se
stává večírek plný tance, alkoholového opojení a
marjánkového rauše. V blescích paparazziovských kamer
utkvívají všichni tihle VIPové v uvolněných pózách. Každou
chvíli se mění v sochy – ve strnulé objekty vanity fair. Trh
marnosti dává nahlédnout k odvrácené straně jejich duše. Je
plná melancholie. Ono „nic“ v názvu komedie dostává svou
existenciální váhu nesnesitelné lehkosti.
Bronislav Pražan, divadelní publicista
Foto Martin Špelda |