|
Jiří
Mádl, herec a režisér
Vaše nepřijetí na FAMU – i vzhledem k nynějšímu režijnímu
úspěchu – je tak trochu ostuda školy, nemyslíte?
Kdepak, ta ostuda je především moje! Lidé by za tím asi rádi
viděli příběh Stevena Spielberga, kterého nevzali na školu
pro nedostatek talentu, má o tom dodnes schovaný dopis, ale
to není můj případ. Při přijímačkách jsem zapomněl podepsat
svůj test a uvědomil jsem si to teprve po odchodu. Vrátil
jsem se zpátky, ale už nebyla šance dokázat, že to je můj
test. Takže jsem vlastně propadl, lépe řečeno jako bych se
zkoušek nezúčastnil. Navíc to bylo na produkci.
Pak jste ale stejně studoval – na filmové škole v Americe...
New York Film Academy je škola, kterou si posluchači platí.
Má takzvané akcelerované kredity, to znamená, že člověk může
získat za půl roku tolik kreditů jako jinde za rok. Bylo to
velmi intenzivní studium, trávili jsme ve škole i deset
hodin denně.
V amatérském divadle jste nejen hrál, ale působil i jako
autor. Co vám ochotnické aktivity daly?
Jsem rád, že se na to ptáte, zrovna nedávno jsem o tom
přemýšlel. Kdo prošel amatérským divadlem, při další práci
podobného druhu má už stále před sebou diváka. Dokáže věci
vnímat jeho očima, myslet za něj. Tím, že jsem dělal
divadlo, naučil jsem se tak pohlížet i na film.
Jak se vám žilo v kůži teenagerského idolu?
Na to, čemu se říká „idol“, si nikdy nejde docela zvyknout,
ta role není přirozená. Jste nesví z toho, že vás poznávají
na ulici. Na jedné straně to s sebou nese zodpovědnost,
abyste své „pověsti“ dostál, ale také to přináší život plný
extrémů a protikladů. Jedu třeba tramvají do školy a lidi si
na mne ukazují, což bývá nepříjemné. Ale když jdu s kamarády
slavit a poznají mě holky na baru, to zas příjemný je. Když
si srovnám ty plusy a mínusy, tak si říkám, že jsem byl
vlastně na nule.
Teď už to máte s popularitou jinak?
Částečně ano, už jsem „na trhu“ deset let, nefiguruji mezi
novinkami, možná jsem ve vyřazeném zboží. Nebo spíš – na
jiném trhu, už. Sám se cítím jinak a myslím, že i ostatní
mně jinak vnímají.
A jak?
Být v pozici „idolu“ je nevděčné, jedni ho berou nadšeně,
jiní řeknou, hele, to je ten debil z televize. Ale teď mám
nějakou dobu pocit, že je to střídmější; cítím takový
všeobecný respekt, už ne hysterii ječících fanynek. A to je
mi příjemnější.
Vy jste vešli na „trh“, jak jste to sám nazval, spolu s
Vojtou Kotkem, byli jste vnímáni jako dvojka. Jak vám to
spolu šlapalo?
První tři čtyři roky nás vnímali jako neoddělitelné, a
myslím, že nám to fakt šlo spolu dobře, ladilo to. Dobře
jsme na sebe slyšeli. Asi proto nás tehdy vybrali a dali
dohromady. Je to nejtalentovanější kolega, kterého jsem kdy
měl. Jsme pořád dobří kamarádi, jen teď máme na sebe málo
času, děláme každý to své.
Není asi náhoda, že oba jste začali směřovat k režii...
Ano, je to hrozně zajímavé, opravdu máme dnes podobné cesty,
byť oddělené. Ale přece jen se trochu liší. Vojta chtěl už
dávno dělat režii, zatímco já do toho spadnul najednou. Já
chtěl od začátku spíš psát. Ale možná je režie logický krok
pro ty, kdo začnou před kamerou hodně brzy jako my.
Film Pojedeme k moři jste natočil podle vlastního námětu
i scénáře. Ale už předtím jste psal pro ochotnický soubor i
divadelní hry.
To byly spíš hříčky. Napsal jsem je na gymplu, jsou to
patnáctiminutovky; ví se o nich proto, že s jednou z nich
jsme vyhráli docela významnou divadelní soutěž: jmenovala se
RUR a byly na ni přihlášeny školy z celé republiky. Jako
studentským ochotníkům nám to docela šlo, měli jsme pozvání
i na profesionální festivaly.
A taky jste hrál v amatérském filmu, vlastně to byl to váš
filmový debut…
To mi bylo čtrnáct nebo patnáct, film se jmenoval Johny Nemo
a vznikl podle komiksu. Pořád je, tuším, k nalezení na
YouTube.
Na první profesionální casting vás nasměrovala maminka?
Spíš mě na něj z Českých Budějovic dovezla, konal se v
Praze. Mamka mě netlačila, jen se zeptala, jestli tam chci
jet, a já to chtěl zkusit.
Kdy vás napadlo, že byste si sám něco napsal a natočil?
Vždyť říkám, vždycky jsem inklinoval spíš k psaní. V New
Yorku na škole jsem sice točil krátké filmy, ale netoužil
jsem být režisérem. Mám pocit, že jako autor mám určitou
sebedůvěru, jako režisér ještě ne. To za prvé. A za druhé, u
psaní je mi nejlíp. Já se opravdu vždycky těším, že ten
papír – nebo plocha na počítači – na mě počká a pak mi
naslouchá.
Jak to, že jste se přece jen pustil do režie?
Bylo mi to nabídnuto. Nejdřív jsem asi třikrát odmítl, a
teprve pak ve mně vyrostl pocit, že si to chci natočit sám.
Ale musím říct, že kdybych už nikdy nic nenatočil, nebude mi
to vadit, pokud budu moct ty filmy psát.
To zní o dost skromněji, než odpovídá vašemu prvnímu
režijnímu úspěchu.
Ale to není přehnaná skromnost, to je i realita! Protože já
nejsem režisér, který to dělá jako řemeslo. Byly mi teď
nabídnuty dva hezké scénáře z etablovaných produkcí, ale já
se na to prostě ještě necítím. Režíroval jsem dosud jen
jednou a snažil jsem se ve svém příběhu zachovat vlastní
způsob vyprávění. Zatím nemám pocit, že mi někdo dá látku a
já ji svou režií pozvednu.
Hereckou kariéru jste ale neopustil?
Ne, chci hrát, opravdu mě to pořád baví.
Námět na film Pojedeme k moři byl jedním z více možných,
které jste mohl natočit sám, nebo jste měl víc autorských
želízek v ohni?
Měl jsem ho napsaný jako první – a byl první, na který se
někdo „chytil“.
I když je to příběh dvou malých kluků, podle mne to není
film jen pro děti.
Máte pravdu, říkat tomu dětský film je zavádějící. Je to
film o dětech. Problémy – dětské i dospělé – jsou líčené
dětskýma očima. Já vím, že termín „rodinný film“ je silně
zprofanovaný, ale přesto myslím, že ten náš takový je.
Ověřil jsem si, že nejlíp funguje, když jde do kina celá
rodina a pak o něm mluví. Byl bych rád, kdyby lidi
inspiroval k otázkám a k přemýšlení. Nebo kdyby jim
připomněl něco, co sami zažili. Zrovna včera nám přišel
nádherný mail ze Slovenska. Stálo v něm, jak si po
představení začala rodina povídat. Jejich devítiletý syn si
to sám přál. Šli domů, chlapec nejdřív mlčel, ale než šel
spát, začal povídat, jak to na něj působilo, ptal se,
rozebíral. A večer skončil tak, že všichni leželi v posteli
a dlouho mluvili o té filmové rodině a o tom, jak to na
světě funguje. To je úplně nejlepší, co mi kdo mohl napsat.
Recenze jsou fajn a těší mě, když nás pochválí, ale tenhle
mail mě posunul o kus dál.
Mám z vašeho filmu pocit, že pro vás je hodně důležitá
harmonie. Například scénu babiččiných narozenin byste podle
mne nemohl natočit tak působivě, kdybyste sám nezažil
podobný pěkný vztah…
Asi je to tak, tyhle životní situace mě opravdu dojímají.
Ale nebylo to tak vždycky. Kdybyste se mě zeptala před třemi
lety, asi by se ukázalo, že jsem ještě nedávno vnímal
důležitost těchto životních hodnot dost povrchně. Jak člověk
stárne, je to pro něj čím dál důležitější. Obecně si myslím,
že štěstí je v jednotlivých silných momentech života. A
některé dojdou člověku později.
Říkáte, že máte připravenou další filmovou látku, kterou
byste chtěl natočit. Myslíte, že teď, po úspěchu vašeho
filmu, bude snadnější se dostat k další režii, získat důvěru
a sehnat peníze?
Ano i ne. Bude asi jednodušší své věci prosadit, protože se
už na mne snad nebudou dívat s takovou tou blahosklonnou
shovívavostí – no dobře, kluk si to chce zkusit. Ale na
druhé straně tím, že zažívám úspěch, cítím mnohem větší
tlak. Je přece známo, že obhájit zlato je mnohem těžší než
ho získat.
Už dlouho se u nás málo natáčejí filmy pro děti či o dětech,
které by stály za řeč. A přitom ve světě jsou, to bývá vidět
třeba zlínském festivalu filmů pro děti a mládež. Po paní
režisérce Věře Plívové-Šimkové – letos jí je osmdesát let! –
se takové snímky objevují spíš sporadicky. Znáte její filmy,
třeba Lišáky, Myšáky a Šibeničáka?
Jistě, znám. Já za paní režisérkou dokonce před natáčením
našeho filmu jel. Původně jsem z ní chtěl „tahat rozumy“,
jak bych měl pracovat s dětským hercem, ale nakonec se to
nekonalo. Hlavně jsme si spolu vyprávěli. Vlastně mi žádný
návod nedala, ale přesto mě inspirovala. Třeba mi řekla
jednu velmi důležitou myšlenku: Když děláte s dětmi, musíte
ještě víc respektovat osobnost herce než normálně.
Doporučila mi, ať dětem naslouchám, ať je dobře poznám,
abych si vždycky dobře uvědomil, s kým pracuju. A opravdu, i
když mi mnozí říkali, ať dětem nedávám číst scénář,
neposlechl jsem je. Já totiž potřeboval, aby ti kluci dobře
věděli, kde jsou, co hrají, o čem film je. Když jsem
pochopil, jaké kluky mám před sebou, začal jsem s nimi
mluvit jako s dospělými herci. A oni se jako dospělí taky
začali chovat. Ti kluci jsou poklad! Moc dobře se s nimi
dělalo.
Agáta Pilátová, publicistka
Foto Tomáš Vodňanský
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 23. 6. |