Číslo 27 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem a režisérem.
Jiřím Mádlem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Markéta Pilátová napsala knihu, jež patří k tomu nejlepšímu, co v české literatuře po roce 1989 vyšloByla jednou jedna vlna…

Název Tsunami blues vybrala spisovatelka Markéta Pilátová (1973) šikovně. Uložila do něj slušnou řádku odkazů na kulisy, personál, téma i styl, jakým svůj nový román napsala. A nejde samozřejmě jenom o titul. Druhá polovina knihy (vydané pod hlavičkou nakladatelství Torst) patří k tomu nejlepšímu, co v nové české literatuře po roce 1989 vzniklo.
Co chytne čtenáře nejdřív, je exotika, do které Pilátová svůj příběh zasadila: Thajsko, Mexiko, Kuba. Padnou zmínky i o Moravě, ale tenhle region je vyloženě podružný – v České republice se v téhle knize to podstatné neděje. Ale spojnice tu jsou: ta s Thajskem se nese na špici smrtící tsunami, ta s Kubou se pak vine po hudební lince.

V hlavní roli minulost

Blues, respektive výraz „blue“ odkazuje v angličtině ke smutku, možná rovnou k nostalgickým náladám. Smutek pak sedí na duši hned několika klíčovým figurám, které Pilátová pro svůj příběh napsala. A nejen smutek, taky jistá regrese, kterou s sebou tohle osobnostní vyladění nese. Minulost tu hraje sólový part, přítomnost jí slouží jen jako odrazový můstek, o budoucnosti nemluvě.
Právě v minulých dekádách mají kořen neurotické rysy, které zřetelně vystupují v profilech řady zúčastněných. Jejich společným jmenovatelem je pak ztráta: milovaného protějšku, rodičů, domova, víry v nějaký nadosobní, životní smysl. Trhliny se postupem příběhu rozvírají víc a víc, před čtenářem zejí krvavé rány, které se nikdy nezhojily. Pilátová je ohledává s vášnivým zaujetím, z různých geografických úhlů i časových rovin. Ohledává je na způsob takřka detektivní nebo thrillerový. Po líně se převalujícím, skoro až nudném expozé nabírají události na výšce i spádu, aby ve finále většinu aktérů neslitovně smetly – jako ona titulní vlna.

Symbióza slova s tělem

Ta próza je vystavěna mimo jiné na funkčních kontrastech. Nejpatrnější je „chladný“ realismus pasáží vsazených do Čech (a vlastně i do Thajska) a fantazijně vibrující, myticky napájená část, která se odehrává na „horké“ Kubě.
Hlavní hrdinka Karla, která úvodem ztrácí v tsunami rodiče i část své duše, musí podstoupit jakousi rituální očistu, aby se zbavila démonů, kteří se v ní usadili. Proto odjíždí na „ostrov svobody“, kde mizí v bludišti náhodně řetězených obrazů, jejichž spodní tah nápadně připomene obsedantní konstruktérství Jiřího Kratochvila. Pěkně fungují i další kontrasty, jako ten mezigenerační a učitelsko-žákovský, kontrast někdejší radostné revoluce pod rudou hvězdou a směšných trosek, které z ní aktuálně zbyly, dávných hříchů a přítomné viny, kontrast života ve svobodě a dobrovolné smrti jako hrdého východiska z nesvobody.
Je vlastně s podivem, kolik figur Tsunami blues v lepším případě fatálně vykolejí, v horším pak pošle rovnou na věčnost. Smrt tu ale není úběžníkem. Tím je jakýsi mix bohyně, vědmy a pramáti, ideální symbióza slova s tělem, která pluje příběhem s jasným posláním: Předvést, že některé věci prostě žijí po smrti dál. Tenhle motiv ostatně autorka, mimochodem vzděláním hispanistka, použila jak ve své poezii (Zatýkání větru), tak v tvorbě pro děti (Jura a lama).

Člověk v zajetí osudu

Markéta Pilátová napsala prózu, která funguje i proto, že má dost nečekaný, neodhadnutelný vývoj. Některé švy jsou mimo logiku, někdy vyprávění vyplaví na břeh v podstatě zbytnou postavu, která rychle zmizí v šeru stránky. Vlastně to místy dost připomíná filmovou poetiku Felliniho nebo Bu?uela. Tahle vnějšková kvalita ovšem ladí s jistým fatalismem vyprávění. Člověk je zřídkakdy pánem svého osudu, spíš je v jeho zajetí, ať ho drží v klepetech přízrak zmizelé milenky, mrtvého milého nebo neodbytně živí slouhové tajné policie. Tsunami pak nenechá čas od času nikoho na pochybách. A otevře prostor pro nějaké pěkné blues. Tsunami blues.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Starosti všedního dne
  Jak to vidí Petr Koudelka   
 
  I bolestné vzpomínky pokrývá...
  Dívejte se
 
  Synagoga místo chalupy
  Téma