Číslo 28 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s pěvcem.
Jonasem Kaufmannem.

 

 

 

 


 

 

 

 

Ivan Němec, publicista

Nejen o vítězství, i o porážkách nutno vyprávět

S nástupem tzv. normalizace vstoupily v sedmdesátých letech 20. století do české dramatiky nové varianty historických her, které svým objevným pohledem do dávných dějů zbavovaly historická fakta patosu, potlačovaly mýty o hrdinství a přiváděly na scénu často postavy trpící mocí a odvádějící krutou daň politické situaci. Tito nehrdinští hrdinové se mnohdy trápili prohranými bitvami, tížily je otázky svědomí a viny, zabíjela je zrada a kolaborace blízkých, bezmocně s nimi smýkaly dějinné události. Není snad třeba dodávat, že alegorická povaha těchto dramat odrážela společenskou atmosféru své doby, takže jim diváci a posluchači naslouchali s plným porozuměním.
Mnohým z nich s chutí nasloucháme dodnes; možná i proto, že jejich alegorický význam tentokrát vnímáme v aktuálním dobovém kontextu. Platí to i o hře Oldřicha Daňka Bitva na Moravském poli, jejíž repríza zazněla na Dvojce ČRo 8. června. Dílo vzniklo roku 1979, tedy několik let poté, co jeho autor byl za své politické postoje odstaven od jakékoli filmařské práce; mohl však pracovat jako spisovatel z povolání a jeho perzekvování postupně ustávalo. Bitva na Moravském poli se své rozhlasové premiéry dočkala v roce 1988, kdy ji režisér Pavel Hradil inscenoval v úpravě Svatavy Morávkové v brněnském rozhlasovém studiu.
Z neobvyklé formální výstavby dramatu je patrné, že vzniklo na základě autorova románu Král bez přilby. Nerozvíjí se od expozice ke konfliktu, není založeno na dramatických, případně fyzických akcích, ale skládá se z oddělených rozhovorů vždy dvou postav. Jednou z nich je Václav II., syn poraženého Přemysla Otakara II. Václav se při rozmluvách s pamětníky a účastníky krvavé srážky snaží vypátrat, co způsobilo tragický konec bitvy a jak zahynul jeho otec, jenž se z nepochopitelných důvodů ocitl uprostřed bojové vřavy sám.
Daňkovy dovedně propracované dialogy dokáží posluchače dokonale upoutat. V rozhovorech se střídají vůdčí osobnosti i obyčejní bojovníci a každý z nich vykresluje vždy svůj – zaručeně správný – úhel pohledu na situaci. Zvědavě se vyptávajícímu Václavovi nabízejí nejen to, co viděli a zažili, ale také to, „co se říká“. A tak z rozhovorů vyrůstá napínavá hra o pravdě a lži, o zrodu oslavných mýtů a černých skvrn v dějinách. Marně se spolu s následníkem trůnu toužíme dobrat toho, kdo byl hlavním aktérem selhání, jak došlo ke zradě a byla-li to vůbec zrada, kdo se stal obětí, kdo viníkem, kdo zrádcem a zda král zahynul smrtí statečnou, čestnou, nebo potupnou. Kdo má pravdu? Ten, kdo ji dokáže roztroubit do světa?
A najednou si uvědomujeme, že se ty výpovědi v lecčems podobají těm, které slýcháme i dnes, když ti, co mají vždycky svou pravdu, nás přesvědčují, že „tak to nebylo“, že to „zkreslila média“, že se to „odehrálo v jiném kontextu“ a „bylo to myšleno jinak“. Jaké paradoxy dějin!
Režisér Pavel Hradil obsadil hru aktéry, kteří ve své době patřili k výjimečným osobnostem brněnských činoher; škoda že někteří z nich si reprízu již poslechnout nemohou. Josef Karlík, Leopold Franc, Jaroslav Dufek, Jiří Tomek, Pavel Kunert, Jan Zvoník, Stanislav Zindulka, Miroslav Donutil a další prokázali, že k velkému rozhlasovému umění stačí někdy jen dokonale zvládnuté slovo, jehož výraz se opírá o přesně pochopený význam.



  Jak bojovat s korupcí...
  Dívejte se   
 
  Krása a smutek bojů
  Nalaďte si
 
  S Meteorem za českými sopkami
  Téma