|
Jaroslav
Vanča, pedagog FAMU
Chléb, soucit a neurochirurgie
Pokud vás, milí čtenáři a rovněž pamětníci, odkazuji názvem
fejetonu ke slavné éře italských post-neorealistických
filmů, nehledejte za tím více než pouhý kapric autorův. Snad
jen oslí můstek informace, že režisér Dino Risi původně
vystudoval medicínu, o níž bude v následujícím psáno. Tedy k
věci: Mohu říci, že povolání vysokoškolského pedagoga „přes
psaní“ má své nezanedbatelné výhody. Témata, jež takříkajíc
hýbou společností, objeví se totiž dříve či později i v
textech studentských. Někdy se v nich dokonce projeví i to,
že společnost zrovna žádné velké téma nemá. Na každý pád by
mi přišlo hloupým nevědět či – lépe – nevnímat, co se mezi
lidmi děje, co vytváří společenské třecí plochy. A tu jsem
během posledních několika týdnů na vlastní uši pocítil, že
se jedna taková třecí plocha vyskytla, a to na základě
jistého rozhovoru na Dvojce Českého rozhlasu. Neurochirurg
profesor Beneš coby zpovídaný vyřkl několik pozoruhodných
výroků v jediné půlhodince, a na ty jsem pak slyšel nikoli
snad mediální, leč povýtce živelné reakce na místech, v
nichž a skrze něž často vnímám svět já, tedy v tramvaji, ve
vlaku a – přiznám se – také v hospodě, rovněž stále ještě
silném inspiračním zdroji…
Z úst pana profesora totiž vyplynulo, že co je zadarmo, toho
si nikdo neváží, že třicet korun nejsou žádné peníze, a pak
také cosi v tom smyslu, že někdo může brát tak málo, že je
to až podezřelé. Tomu poslednímu jsem se musel zasmát i
jaksi sám v sobě, a – nevím proč – asociativním zřetězením
se mi vybavil i Jaroslav Hašek a jeho slavná povídka Polévka
pro chudé děti. Že je autorem těchto výroků právě lékař,
tomu se nedivím; je to ostatně už drahně let, co jsem se
coby mladý romantik domníval, že lékaři – nastejno s
literáty – jaksi z titulu své profese vědí, „co lidi trápí“.
Že nejsou na životě bližních neúčastnými „fachidioty“. Že
závažnost i závaznost jejich povolání jsou jaksi implicitně
obsaženy už v jejich mladistvém rozhodnutí věnovat se
profesi, jejímž účelem je lidské trápení odstraňovat či
umenšovat. A náhle se dozvím, co všechno pan profesor neví.
Kupříkladu kolik stojí chleba. A jaké mzdy se dostává lidem,
s nimiž se také může setkat coby svými pacienty. A hlavně,
že to důležité pro člověka je – oproti páně profesorovu
přesvědčení – téměř vždycky zadarmo, o čemž psal ostatně
nejeden básník i myslitel od antiky po současnost.
Onehdy jsem se vyskytl na abiturientském večírku a jaksi
opožděně jsem shledal, že téměř polovina mých bývalých
spolužáků se stala lékaři. Řeč se pak jaksi stočila na žánr
lékařských anekdot. Jsa „od fochu“, vysvětloval jsem jim,
proč že ty nejstarší, z pera Oldřicha Hlaváče – Alaricha a
jeho následovníků, jsou zároveň těmi nejlepšími. Jsou totiž
literárně, ba dramaticky vytříbené. Mají svou expozici,
krizi i silnou pointu. Je-li tato právě až haškovsky
drastická, děje se tak s přesahem výsostně humanistické
katarze. Jsou – i skrze onu průvodní, profesní cyničnost –
útěšlivé, soucitné, lidské. Solidární. Svědčí o tom, že
doby, kdy lékaři věděli, jak důležité je ono „zadarmo“, tedy
lidský kontakt s pacientem, nejsou jen mytickým vyprávěním
bájných starců.
Lékař, který dnes neví, kolik co stojí, je sám jakoby
produktem doby. Takový lékař neví, netuší, snad ani tušit
nechce, jak žalostný plat berou – co já vím – vynikající
odborníci v kulturních institucích, ve státních galeriích a
muzeích, jaká mzda je přisouzena vysokoškolským pedagogům
humanitních oborů… Sám proto tuším, že z jeho pacientů si v
tomto smyslu málokdo postěžuje, jsa oním vystrašeným
subjektem v cizím prostředí, objektem, slepě oddaným
kolektivním úsudkům lékařských konzilií.
Na vedlejším lůžku v nemocnici, jež je též pracovištěm
profesora Beneše, se před časem ocitl můj spolupacient,
shodou okolností rovněž profesor lékařství. Jeho úzkost z
věcí budoucích byla zjevná, symptomatická, jakkoli ve smyslu
„pouze“ psychologickém. Jevil se mi být člověkem citlivým,
vnímavým nejen k tehdejší bolesti své. Neodbornými, leč snad
alespoň útěšnými slovy jsem se pokoušel projevit mu svou
účast. Jako lékař sám dobře věděl, že právě lidské
účastenství může být mostem mezi medicínou a úzdravou. Jen
je třeba vědět, kolik co v lidském životě stojí… |