Číslo 34 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým redaktorem.
Josefem Veselým.


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Jeden den v socialistickém Československu

Český snímek Osmdesát dopisů (pátek 22. srpna, ČT2, 21.40) přináší vhled do jednoho všedního dne socialistického Československa na sklonku jeho éry (jmenovitě je určen 29. březen 1987) a vyznačuje se výrazovým minimalismem, který se ovšem prosazuje i ve vypravěčské složce, zbavené jakéhokoli dramatizačního vyklenutí. Příběh „bressonovsky“ zaznamenává monotónní vnější dění, aniž by je jakkoli dovysvětloval. Zprvu vidíme jen ráznou, snad až bezcitně ráznou paní, jak – mlčky provázena svým dospívajícím synkem – ustavičně kamsi pospíchá, aby cosi vyřídila. Až poznenáhlu, z tušených souvislostí i zřídkavých rozmluv, vychází najevo důvod, proč obchází rozličné úřady.

Osmdesát dopisů nepatří mezi díla divácky atraktivní, přesto je snímek svým způsobem uhrančivý: fascinuje důsledně drženým, jakoby odosobněným stylem vyprávění, od něhož se ani na okamžik neodchýlí

Debutující režisér Václav Kadrnka, jemuž pomáhal scenárista Jiří Soukup (podepsaný mimo jiné pod snímkem Vojtěch řečený sirotek), nezastírá inspiraci vlastními osudy, i když nahlížení ne zcela chápavýma očima dítěte postrádá důslednost: spíše se chlapec toliko ocitá ve společenství dospělých, jejichž počínání beze slova sleduje.
Kadrnka svůj příběh staví na opakujících se záběrech, které dokládají nejen pošmourné časné předjaří, kdy sníh již zmizel, avšak potemnělá země s tyčícími se křovinami a kmeny holých stromů zůstává dosud zamrzlá, jakoby zatvrdlá. S tím souvisí i vzhled prostředí, jimiž oba protagonisté procházejí: oprýskané, neudržované zdi, nepřívětivé podchody, tlačenice v autobusech. Je příznačné, že kamera Braňa Pažitky, většinou statická (včetně jízd autobusem, kdy sleduje ubíhající krajinu, nebo když provází zrychlenou matčinu chůzi nebo chlapcův běh), často setrvává v pozici chlapcových očí a okolní postavy nezřídká snímá ořízlé.
Osmdesát dopisů je dílo verbálně zúžené, soustředěné na jakoby náhodné promluvy: chlapec se učí základní anglické fráze, vyslechneme telefonický hovor, znějí však také úryvky z dopisů-zpovědí, v nichž žena průběžně zaznamenává snad každý uplynulý den. S jejich psaním se pojí výrazný ruchový znak, a sice zvuk psaní, skřípot pera klouzajícího po papíře.
Režisér svěřil hlavní role dvěma nehercům. Matku ztělesnila cimbálistka Zuzana Lapčíková, jejího submisivního syna Martin Pavluš. Oba toliko před kamerou existují ve smyslu bressonovského „modelu“, jemuž významy dodává teprve navozený kontext. Sám režisér ostatně sdělil, že jim scénář nedával číst a vysvětloval jim jen právě natáčenou scénu.
Osmdesát dopisů nepatří mezi díla divácky atraktivní, přesto je snímek svým způsobem uhrančivý: fascinuje důsledně drženým, jakoby odosobněným stylem vyprávění, od něhož se ani na okamžik neodchýlí. Stačí se naladit na jeho vlnovou délku.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Vulkán Jón Leifs
  Zpěvník Jana Buriana   
 
  Klatovská pocta Seifertovi
  Pořiďte si
 
  Výmluvné bezčasí u Hanušovic
  Navštivte