|
Josef
Veselý, rozhlasový redaktor a moderátor
Humor tě dosud nepřešel?
Nepřešel, kdepak. Po ránu sice mívám asi hodinové zahřívací
kolo, než si uvědomím, jak se jmenuju a která tramvaj mě
doveze do práce. Až pak si vzpomenu i na to, že mám humor.
Co to cinká?
Zvoní poledne na vedlejším jezuitském kostele. K novým
zvonům přibudou nové varhany. Bude to nejlepší koncertní
nástroj nejen v republice, ale zřejmě v celé střední Evropě.
Přední část budovy kostela totiž zasáhla v listopadu 1944
bomba a nádherné barokní varhany vzaly za své. Od té doby
tam byla jen náhražka.
V brněnském rozhlase si tě hýčkají jako celebritu. Sedíš
ve čtvrtém patře, vedle tebe jsou už jen dveře s nápisem
Stravenky.
Nápis zapomněli sundat. Teď tam sídlí Brněnský rozhlasový
orchestr lidových nástrojů.
Vzpomeneš si, kdys byl poprvé před mikrofonem a jak ses
cítil, když se rozsvítila červená?
U mikrofonu jsem byl už ve dvaceti; lezl jsem do jeskyní a
málem jsem se utopil, protože punkevní jeskyně zaplavila
povodeň a neumíš si představit, jak rychle dokáže voda
stoupat. Vytlačuje při tom vzduch nad sebou, takže když jsme
lezli po žebříku k tomu těžkému ocelovému poklopu,
nadskakoval jako poklička. Jentaktak jsme tehdy unikli.
A poprvé naživo?
Nejspíš z brněnského Výstaviště, to bylo ještě za totáče.
Dělal jsem zajímavý rozhovor se zástupcem nejmenované
britské firmy, načež mi bylo shora vyčteno, proč jsem
nezašel za sousedy, což byli Mongolové, aby se podělili se
zkušenostmi, jak dospěli v jurtách k vědecko-technickému
pokroku. Tehdy jsem to musel nějak okecat a poprvé jsem
zažil ostudný moment, kdy se hlava diví, co ta huba povídá.
Naši republiku jsi procestoval křížem krážem. Pokud by ses
chtěl cizinci pochlubit něčím hodně zajímavým, kam bys ho
zavedl?
Jako děti jsme byli s panem učitelem Jaroslavem Zichou z
Miroslavi na výletě v Českém Švýcarsku. Vzal nás k Pravčické
bráně, k takové vyhlídce, zasnil se a řekl: „Děti, když si
představíte slovo vlast, ať se vám vždycky vybaví tohle,“ a
ukázal dolů. Čekali jsme, co uvidíme – a pod námi bylo
zelené moře. Dneska už se slovo vlast nepoužívá, ani
politici o vlasti nemluví, ale když je náhodou někdo vyřkne,
představím si to zelené moře pod Pravčickou branou.
A pokud by to nezapomenutelné místo mělo být v tvém rodném
Brně?
Když opominu kostnici, druhou největší v Evropě, tady v
sousedním kostele svatého Jakuba, sice trochu morbidní, ale
unikum, jsou tu krásná místa, třeba Hády, kopeček nad mými
rodnými Židenicemi.
Připomněls kostnici a já se ptám: Myslíš někdy na svou
konečnost?
To víš, že myslím. Sice už ne tak intenzivně jako ve
třinácti, kdy jsem nedokázal myslet na nic jiného. Ten pocit
vyvolal romantický ruský film Nachové plachty z roku 1961
podle prózy Alexandra Grina s Anastasijí Vertinskou v roli
dívky, která touží spatřit loď s nachovými plachtami.
Příběh Alexandra Grina končí takto: „Jednou zrána se daleko
na moři zatřpytí ve slunci nachové plachty. Obrovské zářící
nachové plachty nad bílou lodí poletí k tobě po vlnách. Ta
nádherná loď popluje tiše, bez křiku a kanonády. Na břehu
všichni překvapeně vydechnou. Ty budeš mezi nimi. Za zvuků
kouzelné hudby loď vznešeně dopluje až ke břehu...“
Na konci filmu se všichni obyvatelé městečka ženou k
přístavu. A já jsem si náhle uvědomil, že všichni ti lidi
umřou, že jsou vlastně už jen stíny na promítacím plátně.
Úplně jsem se s tím nevyrovnal dodnes, ale už chápu, že jsou
věci, které ovlivnit můžeme, pak ty, které ovlivnit musíme,
a konečně ty, které neovlivníme. Těmi, které neovlivníme, se
nezabývám.
Jsi Brňák, nebo Brňan? Jak je to správně?
Historička Milena Flodrová, se kterou si často povídám u
mikrofonu, říká zásadně Brňan. Kdybych použil „Brňák“,
znachoví jí pleť a řekne: „Vy ošklivé káčátko.“
V Brně ses před třiašedesáti lety narodil. Komu?
Narodil jsem se dvěma Veselým, mamince a tatínkovi. Maminka
byla původně dělnice, pak úřednice. Taťka vyplácel lidi, že
chodili do podniku. Mně to nestačilo, pátral jsem po dalších
předcích. O taťkově rodu jsem třeba vůbec nevěděl, že
pochází z Vysočiny, od Batelova. Kousek od rodiště Gustava
Mahlera. Další se rodili taky na Vysočině a taky tady někde
v Moravském krasu – zase na kopečkách. Do rodopisného
výzkumu jsem zahrnul i svou ženu, naštěstí tam jsem měl
materiálů víc, protože její dědeček pracoval na dráze, za
války přišel o nohu a jako státní zaměstnanec musel mít do
pátého kolena osvědčení o árijskosti svých předků. Prostě
asi až do roku 1700; já pokračoval dál, až jsem narazil v
18. nebo 19. století, že jistého pradědečka, který se
jmenoval Krutílek, si vzala Anna, za svobodna Palacká. Což
mne zaujalo: Palacký je příjmení, které se vyskytuje v okolí
Hodslavic, šel jsem po tom jako ohař a zjistil jsem, že
pradědeček Františka Palackého Jíra Palacký, který sedlačil
kousek od Nového Jičína, a myslím že dvanáctinásobný
pradědeček mé ženy byl jeden člověk. Čili František Palacký
je prapraprastrejda mé ženy.
A vaše děti jsou tudíž nositeli této význačné krve...
Jediný já z toho vyjdu naprázdno. Dělám Toulky českou
minulostí, letos už dvacátým rokem, a moje žena, když kráčí
kolem počítače, u kterého se nad tím mořím, si odfrkne: „Čí
předek byl Otec národa, no?“ a hrdě odchází středem.
Čím jsi chtěl být, když ti bylo deset, víš to?
Mě bavil zeměpis a dějepis a čeština. Taky jazyky, zejména
angličtina, protože jsme měli výbornou paní profesorku.
Říkal jsem si, že budu cestovatel, a pak mě začalo bavit
psaní. Nejprve do novin, pak i pro rozhlasové vlny.
Proč jsi šel studovat žurnalistiku do Prahy?
Kam jinam tehdy? Do Bratislavy se mi nechtělo. A Prahu jsem
miloval. Vlastně spíš svou představu o Praze. Představoval
jsem si křivolaké uličky a plynové lampy, které tenkrát už
dávno neexistovaly, taky Karlův most, z kterého dýchají
dějiny.
Když jsi přijel, dýchaly?
Dýchalo něco úplně jiného; třeba čerstvě rozstřílené Národní
muzeum, protože jsem se zapisoval začátkem září 1968. I to
počasí bylo hrozné; vnímám pocity přes počasí, a tehdy bylo
pořád zamračeno a pochmurno, možná to mám spojené i s
lednovým pohřbem Jana Palacha. Jediný slunný den si z toho
období pamatuju; poprvé jsem si vyjel na Petřínskou
rozhlednu, všechno zalitý sluncem, viděl jsem tu krásnou
Prahu pod sebou a říkal si: Co je do všeho, když jsou tady.
A představil jsem si Židenický kopec, kam jsme vždycky jako
kluci běhávali s psíky a randili tam. V létě 1968 jsme
chodívali coby osmnáctiletí na pivo do hospody Vyšehrad, a
najednou vidíme zakopaná děla. Ruská děla.
Jana Klusáková, publicistka
Foto Martin Straka
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 11. 8. |