Číslo 34 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým redaktorem.
Josefem Veselým.


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


Výmluvné bezčasí u Hanušovic

Omluvte banální odkaz na klasika, ale mám pocit, že s Dírou u Hanušovic se to má trochu jako s trpkým českým vínem v Nerudově Romanci o  Karlu IV.: je třeba se do ní „vpít“. Filmová prvotina renomovaného divadelního režiséra a herce Miroslava Krobota je na první pohled jen bezútěšným obrazem vesnických ztracenců na Jesenicku; navíc jako by souzněla se současným trendem podobných témat ve světové kinematografii.

Film zaplňují postavy vesnických ztracenců v podání hvězd z Dejvického divadla 

Krobot však na žádnou módní vlnu nenaskočil. Téma i poetika Díry u Hanušovic (včetně neotřele krásných záběrů krajiny), k níž napsal scénář s psychologem Lubomírem Smékalem, mají pevné domácí zakotvení a jsou mu vlastní. Postavy hanušovické „díry“ nic moc nečeká, ale o svůj stav se „zasloužili“ ve velké míře sami. Uvědomují si jej však jen někteří – hlavně hospodská Maruna, původně učitelka, která se snaží vzepřít osudu. Zatímco její rovněž nespokojená sestra volí pro sebe pohodlné řešení, Maruna chce víc.
Tvůrci pojednávají denní stereotypy obyvatel „Díry“ ve volném tempu. K některým mají až láskyplný vztah (sympatický prosťáček Olin), k jiným obdivný (silná osobnost Maruny), nebo soucitný (bezútěšný osud „Ládinovy staré“). Další figury ovšem stíhá nešetřící ironický úhel pohledu (neschopný starosta) či tušení špatných konců (dvojice lesních dělníků). Pro líčení stojatých vod a téměř statických, nevyvíjejících se vztahů lidí vesnické komunity používá režisér to, co je mu vlastní v divadle i v hereckém projevu: úsporné dialogy, suchý humor, zasmušilou náladu.
To vše podporuje osvědčený tým Dejvického divadla, jenž zajistil přesvědčivé herecké výkony Tatiany Vilhelmové, Ivana Trojana, Simony Babčákové, Jaroslava Plesla, Lenky Krobotové a dalších; platí to i pro dobře zvládnutou nářeční mluvu.
Hloubky některých epizod dozrají ve vědomí diváků později, jiné možná vůbec. Nicméně z filmu nepopiratelně vyzařuje jakási těžko definovatelná naléhavost a pocit věrohodnosti a autenticity.

Agáta Pilátová, filmová publicistka

Foto A-Company Czech


  Vulkán Jón Leifs
  Zpěvník Jana Buriana   
 
  Klatovská pocta Seifertovi
  Pořiďte si
 
  Výmluvné bezčasí u Hanušovic
  Navštivte