Číslo 34 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým redaktorem.
Josefem Veselým.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


 

 

 

 

 

V sutinách emocí

Rozdrolené zdivo, prach v ústech, usrkávání žitné kávy, pach spáleniště, nesnesitelné vedro. Silné vjemy chuti, čichu nebo hmatu. To jsou hlavní kulisy příběhu, který koncem šedesátých let napsal polský básník a spisovatel Miron Białoszewski (1922–1983). Nejde přitom o žádnou fantazii, naopak, Památník z Varšavského povstání je především vzpomínáním na neuvěřitelnou realitu, „deníkem psaným po dvaceti letech“, jak autor bez emocí dodává. To kdyby někomu později v knize chyběl hrdý patriotismus či klinkání oslavného tónu.

Památník z Varšavského povstání napsal Miron Białoszewski (na snímku v roce 1964) s odstupem dvaceti let, jeho vzpomínání je poutavé především díky naprosté absenci emocí

Białoszewskiho zastihl začátek povstání coby studenta varšavské podzemní univerzity. Toto podzemí ale bylo 1. srpna 1944, kdy Varšavské povstání vypuklo, ještě víceméně symbolické. Několik dnů nato už však většina obyvatel Starého města a jiných povstaleckých čtvrtí nezná nic jiného než sklepy, suterény, kobky nebo krypty kostelů. V nich se každý – civilista i voják – snaží za každou cenu uchránit holý život před sílícími nálety, před plameny explozí, před stíny německých helem. Denní rutina se přesouvá pod povrch staroslavné Varšavy a později snad ještě hloub.
Budoucí básník tento sestup prožívá společně s nejbližšími přáteli a s částí rodiny. Stejně jako dalších dvě stě tisíc Poláků se na jednu stranu snaží pomáhat bojujícím příslušníkům Zemské armády, na druhou stranu musí každý den obstarávat vodu, bezpečné místo k odpočinku, potravu. Dny v „krytech“, jak si Poláci brzy uvyknou říkat uhelným sklepům, jsou přitom k nesnesení dlouhé. Život na levém břehu Visly se navíc – ve shodě s městem – s postupem času mění v trosky. Nezadržitelná přítomnost smrti, hlad, zápach toho a tamtoho, čas plynoucí po vteřinách počítaných po shození bomby až do jejího výbuchu či umlknutí.
Białoszewského vzpomínání je poutavé především díky naprosté absenci emocí. Autor se nedojímá nad lidmi, kteří umírají hned vedle něj, nedává najevo pohnutí při pohledu na zdevastovanou Varšavu, vypráví chladnokrevně o roztrhaných tělech, o mokvajících jizvách, o hladu i vších. Jak už bylo řečeno, sepsal své vzpomínky až po dvaceti letech a tím vytvořil zvláštní obraz tříměsíční války, ze které více než hrdinské činy utkvěly Białoszewskému barvy, chutě, zápachy, detaily zmrzačených domů, drobné lidské příběhy, které nakonec zavalí další nálet. V tomto zdánlivě strohém líčení dokáže autor vynikajícím způsobem navodit zběsilý rytmus, kterému se museli civilisté během povstání přizpůsobit. Na emoce není čas.
Rozhlasová úprava Památníku z Varšavského povstání jde tomuto osobitému stylu naproti. Namísto jediného vypravěče posluchače osloví hned tři hlasy. Ty v některých momentech rozehrají tísnivý dialog anonymních postav, které mladý Białoszewski na své pouti míjel. Vedle herce Michala Bumbálka, který se zhostil hlavní role, se v Památníku představí také brněnská herečka Tereza Lexová a pražský Lukáš Král. Desetidílnou dialogizovanou četbu (od soboty 23. srpna vždy v 18.30 na Vltavě) pro rozhlas připravila Eva Rysová a v olomouckém studiu ji natočil autor článku.

Tomáš Soldán, režisér

Foto Janusz Sobolewski



  Vulkán Jón Leifs
  Zpěvník Jana Buriana   
 
  Klatovská pocta Seifertovi
  Pořiďte si
 
  Výmluvné bezčasí u Hanušovic
  Navštivte