Číslo 39 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebníkem.
Václavem Luksem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Vraždy se zárukou i bez záruky

Česká televize uctí památku spisovatele a exilového nakladatele Josefa Škvoreckého (1924–2012) hned několika pořady – o víkendu vysílá jak snímky podle jeho předloh (Rytmus v patách, Případy detektivní kanceláře Ostrozrak, Setkání v Praze, s vraždou, Vražda v zastoupení), tak životopisný medailonek o něm ( pořady naladíte: sobota 27. září, ČTart 20.20 a 21.55; neděle 28. září, ČT1 10.55 a 21.50, ČTart 23.45).

Spisovatel Josef Škvorecký by se 27. září dožil devadesáti let

Škvorecký jistě náleží mezi nejvýznamnější tuzemské spisovatele druhé půle minulého století, navíc se nikdy nezapletl s komunistickým režimem jako další význačné osobnosti té doby (Kohout, Kundera, Procházka, Vaculík). Ovšem považovat jej bezmála za disidenta protivícího se panující moci – na základě politického skandálu kolem Zbabělců (1958) – také nelze.
Vždyť sotva by mohl pracovat, a to již od padesátých let, jako redaktor anglo-americké literatury ve váženém celostátním nakladatelství, kdyby nepožíval plné důvěry. Malér se Zbabělci se navíc odehrál v době, kdy dočasně přituhlo v celé kultuře (z filmů byly tehdy zakázány Tři přání nebo Konec jasnovidce, tvrdý odsudek postihl drama Zde jsou lvi). Jenže o několik let později všechna prokletí zmizela, i Zbabělci se dočkali druhého vydání. A Škvorecký se až do své emigrace stal vyhledávaným filmovým i televizním autorem; připomeňme aspoň tragikomické podobenství Farářův konec. Bohužel se tato počáteční tvorba málo připomíná.
Proto je škoda, že i nyní se na obrazovce střídají hlavně díla natáčená až po pádu komunistického režimu. Se zbytečně teatrálním rozmachem a v mondénní barevnosti evokují střety svobodomyslných jedinců s nelítostnou mocí. Chybí vypravěčská obratnost a schopnost přesvědčivěji rozkreslit dilemata postav. Přitom občas problesknou i provokující náznaky (jmenovitě ve snímku Rytmus v patách), že těsně poválečná mládež, deprimovaná zážitkem z německé okupace, by se nejspíš smířila s komunistickou mocí, kdyby jí nebyl zakazován milovaný jazz...
Určitou perličkou je, že uváděna je rovněž detektivka Vražda v zastoupení, natočená ještě na sklonku komunistického režimu podle předlohy Jana Zábrany – nikdo tehdy netušil, že v utajení na ní spolupracoval i Škvorecký. Ostatně spisovatel se detektivním žánrem hojně zabýval jak teoreticky, tak prakticky – a podle jeho námětů už v šedesátých letech vznikly dnes pozapomenuté tituly jako Nápady čtenáře detektivek nebo ironizující nadsázkou prosycený cyklus Vědecké metody poručíka Borůvky. Určitě by stálo za úvahu vytáhnout je z hlubin archivu.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Vraždy se zárukou
   i bez záruky

  Dívejte se      
 
  Hercův režisér
   a režisérův herec         

  Pořiďte si
 
  Lze věřit i tomu,
   kdo se chová podezřele?    

  Navštivte