Číslo 42 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebníkem.
Adamem Viktorou.

 

 

 

 

 

 

 


 

Andrea Hanáčková, dokumentaristka

Slavné bitvy ve zvuku a posluchačské imaginaci

Celoroční rozhlasový projekt Před 100 lety – život za 1. světové nabral po letních měsících znovu dynamiku a hned v září nabídl zvukový obraz několika slavných bitev: na Sommě, na Marně, na Drině a u Zborova. První světová válka v sobě nesla ještě strategicko-taktická rezidua předchozího století, kdy se spory rozhodovaly v jednotlivých bitvách a po nich následovalo jednání o smíru a dělení kořisti pro vítěze. Dokumenty přesvědčivě ukazují, jak obrovský technologický pokrok v nových způsobech zabíjení proměnil způsob války a jak nesmírně krvavě za toto poznání lidé zaplatili.
Pohlédněme na dokument Daniela Moravce Drina: tažení plné omylů (premiéra 19. 9.). V nejlepší tradici velkých rozhlasových dokumentů s historickou tematikou devadesátých let nabízí autor mohutnou auditivní fresku velké bitvy, které byla spíše souhrou nezkušenosti a špatné vojenské taktiky. Přísně lineární vyprávění dodržuje chronologii událostí v intenzivním tempu, jež ani v padesátiminutové stopáži nikde nepoleví. Autor spojuje historickou rekonstrukci jedné z úvodních bitev první světové války s  technickou a geografickou deskripcí ve vstupech dvou respondentů, vojenských historiků. Pohled na válku zezdola, zblízka, ze zákopů zprostředkují deníkové záznamy novináře Egona Erwina Kische. Obrazivým jazykem se smyslem pro děsivé detaily umožňuje čtenáři a posluchači téměř se dotýkat paralyzujícího strachu a pudové touhy přežít. Líčení samotné bitvy působí stejně hrozně jako následující popis polního lazaretu nebo epidemie úplavice ve vojenském ležení. Sám autor přitom do pořadu vstupuje úsporně, často stačí jediná věta pro upřesnění časové souslednosti nebo strohý popis terénu. Táže se po smyslu celé bitvy a ohromného lidského utrpení, aniž zazní jediná otázka.
Maximálního účinu dosahuje režie Vlada Ruska díky propracovanému sound designu dokumentu (Miloš Kot) a výborně zpracované hudební složce pořadu. Pestrý hudební mix funguje jako dobrá filmová nebo scénická hudba – emoce podporuje, ale nevyčnívá, stupňuje napětí, ale nestrhává na sebe pozornost. Zvukové atmosféry většinou podkreslují slovo, ale slouží i jako vstup do situace, případně ji gradují a pointují, nenápadně, ale velmi intenzivně dotvářejí působivost dokumentu: Shromaždiště rekrutů, jimž na rozloučenou hraje harmonika a ve vzduchu je ještě snad i radostné očekávání příštích dnů. Únavná dlouhá cesta na frontu dobytčákem, jíž dodává občasný akcent jen táhlý hvizd píšťaly. A pak náhle fatální blízkost střelných zbraní, ručních granátů, těžkých děl. Zběsilý útěk přeživších Rakušanů a také Čechů z frontové linie, dusot koní, rachot těžkých vozů. Zvuková stopa zprostředkuje posluchači imaginativní zážitek a je zcela komplementární s Kischovým sugestivním líčením i s hodnocením vojenských historiků, kteří jednoznačně pojmenovávají osudové chyby polních velitelů v této nesmírně drastické bitvě.
Tým, který připravuje rozhlasové pořady o první světové válce, je poměrně široký a po loňských oslavách 90. výročí založení rozhlasu pracuje ve vynikající kondici – stačí nahlédnout na speciální webovou stránku. V prezentaci projektu a schopnosti více prodat výtečnou práci jednotlivých autorů se však může Český rozhlas inspirovat třeba na stránkách britského The Guardian, který stejné výročí slaví multimediálně a ještě o poznání velkoryseji.



  Jak se stát lovnou zvěří...
  Dívejte se 
 
  Hledání místa pro život...
  Navštivte
 
  365 mrtvých jako dní v roce
  Téma