|
Adam
Viktora, hudebník
Pane Viktoro, představil jsem vás jako kapelníka, ale je
třeba doplnit, že jste i vyhledávaným varhaníkem a také
znalcem varhan. Co musí umět člověk, aby zodpovědně
posoudil, jak se povedlo postavit nebo zrekonstruovat
varhany?
Popravdě nikoho takového neznám. Co se týče technického nebo
historického hlediska, lze, když máte dost zvědavosti,
získat během pár let velmi slušnou erudici. Je třeba poznat
co nejvíce varhan, zorientovat se v problematice, tříbit si
vkus, a hlavně si vypěstovat schopnost mít svůj vlastní
názor. Tady jsme na abstraktním poli, kde je hranice mezi
objektivním a subjektivním nepostřehnutelná. Objektivně
můžete mít skvěle zpracovaný kvalitní materiál, správný
tlak, chytré řešení, vynikající stav, ideální akustické
podmínky, ale subjektivně vnímáte „tón o ničem“. Jindy
narazíte na nahrubo otesaný odpadový materiál v otřesném
stavu, dřevěné píšťaly sežrané červotočem, cínový mor v
principálu, na potrhaných kovových píšťalách stopy po
ladičových kombinačkách, děravé měchy, zlomené klávesy
pedálnice, celá skříň včetně basových píšťal je pod vrstvou
opálového laku žlutohnědé barvy – a ejhle, krása, až se vám
začne tajit dech. Dříve jsem si myslel, že poznat to, co je
u varhan krásné, jsem se naučil od svých učitelů, jejichž
učitelé přes mnoho generací zpět byli žáky Bacha. Mám ale
čím dál tím silnější pocit, že naučit se poznávat krásu v
tomhle oboru nelze.
Zmínil jste Bacha, kterého si současníci cenili právě jako
skvělého hráče a ještě lepšího znalce varhan. Změnilo se od
jeho dob v té profesi něco podstatného?
Co se týče schopnosti poznat, zda varhany mohou plnit své
pravé a vznešené poslání, nezměnilo se vůbec nic. Funkce
varhan se ale zejména od 19. století postupně proměňuje, a
tak je dnes běžné, že turistickou atrakcí se může stát
kdejaký moderní křáp s pěti manuály jen díky své velikosti a
ikonou varhanního interpretačního umění současnosti americký
podivín v růžovém elastickém trikotu a bílých kozačkách.
Situace varhaníka je nesrovnatelná s jakýmkoli jiným
instrumentalistou. Zatímco houslista se soustřeďuje na svůj
výkon s důvěrně známým nástrojem, vy nejprve provede
obhlídku klaviatury, pokusíte se dozvědět něco o akustice,
poté svedete boj s rejstříky a pedály... Nenapadá mě jiné
srovnání než s pozicí dirigenta, který předstupuje před
stále nové orchestry.
To je velmi trefné srovnání, přesto je zde určitý rozdíl.
Když se zahledíte do obsazení většiny českých barokních
souborů, uvidíte vesměs stále stejné tváře jak mezi
instrumentalisty, tak mezi zpěváky. Přesto jsou ale výkony
jednotlivých kapel diametrálně odlišné. Jde především o
dirigentův přístup. Ačkoliv je pro mne každý člen našeho
souboru inspirativní hudební osobností, před jejímž uměním
se s obdivem klaním, nemohu celkové pojetí podřídit jejich
představám. Kdyby se měl dirigent řídit všemi názory svých
hudebníků, nic kloudného bych dohromady nedal. S krásnými
varhanami je to ale většinou docela jinak. I ty znějí sice
pod rukama a nohama nejrůznějších varhaníků velmi odlišně,
ale je to dáno spíše schopnostmi interpreta, nakolik těm či
oněm varhanám porozuměl. Mívají totiž často tak silnou
„osobnost“, že vnímavému varhaníkovi jasně napoví, jaké
zacházení jim vyhovuje nejlépe. Jenom u nás máme kolem pěti
tisíc varhan, takže čistě teoreticky existuje pro každé dílo
pět tisíc interpretačních variant. Díky varhanám si
uvědomuji, že svět hudební fantazie je nekonečný a záleží
jen na člověku, do kterého nebe dohlédne.
Je o vás známo, že ač specialista na barokní hudbu, máte rád
varhanní romantický repertoár. Proč?
Jako varhaník si vůbec nedovedu představit, že bych nehrál
na romantické varhany, nebo že bych na ně hrál zpravidla
něco jiného než romantický varhanní repertoár. Ani v
Ensemble Inégal se neomezujeme jen na hudbu 17. a 18.
století, věnujeme se i romantickému repertoáru, hudbě 20.
století i hudbě soudobé. To vše se dá dělat jinak, nestejně
– inégal…
V jednom rozhovoru pro Český rozhlas jste vzpomínal na sílu
iniciačního zážitku při sledování Formanova filmu Amadeus.
Právě ten rozhodl o tom, že jste se stal profesionálním
hudebníkem. Ale s Mozartem se paradoxně míjíte...
Mozarta mám nesmírně rád, jeho hudba mě stále okouzluje, ale
nemohu a ani nechci dělat všechno, nebo ještě hůře, od všeho
trochu. Bohužel už i u nás se s velkým úspěchem zabydluje
mainstream, který má na svém jídelníčku většinu hitů a nutno
dodat i kasaštyků evropské „early music“ kuchyně. Ne že bych
měl něco proti nejslavnějším dílům evropského baroka a
klasicismu, ale myslím si, že chodit na barokní hity s
„hvězdami“ a domnívat se, že tak lépe poznáme svět barokní
hudby, je stejně naivní jako cucat lesněnky a myslet si, že
se tak dozvíme něco o lese. (Mimochodem, autorem příměru s
lesněnkami je Pavel Klusák, kterému tímto upřímně děkuji za
poučný a vtipný rozhlasový pořad Co se týče kýče.)
Studoval jste konzervatoř v Plzni stejně jako Václav Luks. A
stejně jako on tíhnete k poučené interpretaci hudby Jana
Dismase Zelenky. Je to náhoda, anebo výsledek působení
osvícených kantorů?
Hudebníků, kteří se věnují Zelenkovi, jsou dnes už doslova
zástupy po celém světě a s konzervatoří v Plzni to nemá nic
společného. Ke staré hudbě mě tam přivedla moje profesorka
varhan, paní Jitka Chaloupková, a to jednak svou – tehdy v
Čechách velmi neobvyklou a pokrokovou – vnímavostí k
rozlišení různých stylů, ale i dobrým příkladem. Měla
neobyčejný přehled, studovala archiválie, historické
traktáty, spartovala a opisovala dobové materiály.
Jak je to vlastně s postavením Zelenky ve světě? Objevuje se
jeho jméno mezi významnými evropskými barokního autory,
anebo je to naše přání a zůstává spíše lokálním autorem –
jako třeba „slovinský“ Gallus?
Zelenkovo jméno se objevuje mezi významnými evropskými
barokními autory už od první poloviny 18. století. Sám Bach
ho považoval za jednoho z nejlepších autorů své doby a dnes
je o Zelenku ve světě enormní zájem. Před týdnem jsme se
vrátili z Německa po trojím provedení Zelenkovy mše Missa
Dei Filii, za pár dní odlétáme na turné do Belgie,
Lucemburska a Francie. Jen co se týče Zelenkovy Missy
Paschalis, kterou jsme uvedli ve známost na našem posledním
CD, notové materiály k jejímu provedení si u nás za poslední
půlrok objednaly soubory z Rakouska, Německa, Kanady a USA.
Propagaci Zelenkovy tvorby by jistě napomohl specializovaný
Zelenka Festival, o kterém se letos v kuloárech hovořilo.
Jak to s jeho přípravami vypadá?
Vše je již připraveno a první ročník Zelenka Festivalu Praha
zahájíme v pražském Rudolfinu 13. října provedením
fenomenální mše Missa Sanctissimae Trinitatis. Následovat
budou další dva koncerty, a to 15. října ve Velkém sále
Novoměstské radnice, kde zaznějí ve spolupráci s německým
souborem Harmonie Universelle a jeho protagonisty Florianem
Deuterem a Monicou Waisman Zelenkova orchestrální díla,
zkomponovaná k příležitosti oslav korunovace Karla VI.
českým králem roku 1723 v Praze. O den později, v den výročí
Zelenkova křtu, zazní ve Velkopřevorském paláci na Malé
Straně jedno z nejoriginálnějších děl komorního repertoáru,
Zelenkovy triové sonáty, v podání anglického Ensemble
Marsyas. Jejich uvedení právě v tento den je symbolické.
Málokdo tuší, že na samém počátku znovuobjevení Zelenkova
díla stála senzace, kterou v šedesátých letech minulého
století způsobilo právě tištěné vydání Zelenkových triových
sonát muzikologem Camillo Schönbaumem.
Jaké další autorské položky má nadcházející sezona?
Když se podívám do blízké budoucnosti, třetího listopadu
uvedeme v Divadle Archa Americano, další z koncertů naší
programové řady Music Visions, jejímž záměrem je spojení na
první pohled neslučitelného. Letošní dramaturgie nabízí
českou barokní hudbu, která se dostala v 18. století do
Jižní Ameriky s jezuitskými misiemi, hudbu barokního
Španělska, Latinské Ameriky, indiánských kultur a současně i
českou premiéru 3. symfonie Phillipa Glasse. Připravujeme
také například novodobou premiéru Loutny české Adama Václava
Michny, kde posluchači poprvé uslyší toto slavné dílo díky
nově nalezeným instrumentálním hlasům, dosud pokládaným za
ztracené, ve zcela neznámé podobě.
Milan Pokorný
Foto archiv Adama Viktory
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 6. října. |