Číslo 46 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorkou.
Jitkou Novotnou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miloš Čermák, publicista

Miliardáři na nákupech

Až někdo bude psát historii českých médií, bude se kapitola o současnosti jmenovat Zítra asi něco koupím. Jak známo, tuhle rozpustile tajnosnubnou větu napsal v červnu 2013 na Twitter miliardář Andrej Babiš. Všeobecně se soudilo, že se stane majitelem české pobočky vydavatelství Axel Springer Ringier, nakonec však – a to o den později, než anoncoval – koupil vydavatelství MaFra. Začala panika nad tím, že miliardáři kupují česká média.
Ale Babiš nebyl prvním tuzemským miliardářem, který se stal majitelem médií. Spousty novin i časopisů vydávali čeští vlastníci v devadesátých letech, postupně však od nich taktovky převzali zahraniční vydavatelé. Panika byla tehdy podobná, jen opačná. Nebudou zahraniční korporace či rodinné firmy potlačovat české zájmy? Neohrozí jejich dominance novinářskou nezávislost? Ukázalo se, že nikoli, německé, švýcarské či francouzské firmy byly přímo vzorovými vlastníky.
Až díky úspěchu bezplatného deníku E15 po roce 2007 jsme se začali dozvídat o „utajeném“, do té doby prakticky neznámém majiteli vydavatelství Mladá fronta Františku Savovovi (dnes stíhaném pro daňové úniky). V roce 2008 koupil vydavatelství Economia, publikující Hospodářské noviny, miliardář Zdeněk Bakala. Babišova akvizice MaFry v roce 2013 tak byla jen potvrzením trendu, který začal mnohem dřív. A který svým způsobem završila koupě českého Ringieru Axel Springeru podnikatelem Danielem Křetínským, oznámená v prosinci 2013.
Posledním významným novinovým vydavatelem se zahraničním majitelem je tak Vltava-Labe-Press, vydávající regionální Deníky a vlastněná německou Verlagsgruppe Passau. A dá se čekat, že si tuzemští miliardáři „mediální kořist“ ještě definitivně nerozdělili. Časopis Respekt minulý týden napsal, že kolem médií krouží slovensko-česká investiční skupina Penta, která nedávno koupila dva významné vydavatelské domy na Slovensku.
Co se to tedy děje? Odpověď je banální: Nic zvláštního. A také nic mimořádného. Loni v srpnu ohlásil akvizici deníku Washington Post šéf a zakladatel Amazonu Jeff Bezos, o chvíli dříve koupil deník Boston Globe místní miliardář John W. Henry, v roce 2013 investoval kolem 344 milionů dolarů do lokálních novin Warren Buffett.
Těžká není ani odpověď na otázku, proč se to děje. Protože média jsou levná. Bezos zaplatil za Washington Post zlomek toho, kolik by z peněženky musel vytáhnout před dvaceti lety. Odhaduje se, že asi dvacetkrát méně. I zahraniční vlastníci prodávají svoje české majetky proto, že už jim nevynášejí peníze, ba naopak začaly vytvářet ztrátu. To je obecně řečeno důsledek toho, že médiím všude na světě včetně Česka začíná chybět udržitelný obchodní model. V druhé polovině dvacátého století byly noviny dobrý byznys a skvělá investice. Svým majitelům přinášely stabilně návratnost mezi patnácti až dvaceti procenty ročně. Součástí jejich obchodního modelu, založeného na tržbách z prodeje, ale především příjmech z inzerce, byly novinářská kvalita a redakční nezávislost.
Zvykli jsme si na to jako na samozřejmost, a tak jsme teď miliardáři na nákupech pobouřeni a rozčileni. Ovšem ona rovnice „kvalitní žurnalistika rovná se dobrý byznys“ je v historii novin spíše výjimkou. Celé devatenácté i první polovinu dvacátého století byly noviny vehikly zájmů svých vlastníků. Nic jako objektivita a vyváženost neexistovaly, to byly koncepty, které se pracně rodily až ve dvacátém století.
Otázka zní, zda to tak bude i teď. Noví majitelé deklarují, že se na jejich fungování nic nemění. Ale člověk míní a finanční tabulky mění. Všechno záleží na tom, zda se novinovým vydavatelstvím podaří najít onen tolik chybějící obchodní model. Redakce i novináři mají šanci „koupit“ si nezávislost tím, že média budou po obchodní stránce fungovat. Že nebudou po svých majitelích každý rok po finanční uzávěrce chtít, aby uhradili vytvořené ztráty.
Miliardáři noviny nezachraňují, ale ani nelikvidují. Na to první mají navzdory svým miliardám málo peněz... a na tom druhém lépe pracují samy noviny, či obecně média, ruku v ruce se svými čtenáři. Záleží jen na nich, jestli trend otočí. Vlastníci se chovají čitelně, předvídatelně a především pragmaticky. Jen ten luxus, kdy nejenže vydělávali peníze, ale zároveň ušlechtile kultivovali demokracii, se už asi opakovat nebude.



  Vyrovnat se s minulostí...
  Dívejte se 
 
  Fízl byl jako zlý duch
  Nalaďte si
 
  Kam kráčí rudé mládí   
  Téma