|
Jitka
Novotná, moderátorka
Málokdo z posluchačů ví, že k nim promlouvá promovaná
muzikoložka, a ne dost na tom, navrch ještě učitelka hudební
výchovy a němčiny…
Já vám vysvětlím, jak se to celé seběhlo. Na konci
gymnaziálních studií nastal okamžik pravdy. Do té doby jsem
zpívala a tančila v uherskobrodské Olšavě, hrála na housle,
nechtělo se mi tyto radosti nenávratně opustit s odchodem z
rodného města. Jako nejbližší obor se mně jevila
muzikologie. Jenže brzy se ukázalo, že to byl asi omyl. Jsem
člověk praxe, baví mě zprostředkovat druhým lidem to, co se
dozvím, mým posláním není věda, ale její popularizace. A tak
jsem po prvním semestru zašla na pedagogickou fakultu, kam
jsem předtím složila přijímací zkoušky, a pokorně se
zeptala, zda by mě přece jen nevzali k sobě do učení. Byli
velkorysí, neodmítli mě. Pak jsem studovala obě školy
najednou.
Která byla obtížnější – a která vám toho pro život dala
více?
Mnozí kolegové na muzikologii pocházeli z „vážnohudebních“
rodin, další byli rozenými badateli. Vědomí jejich náskoku
bylo pro život rozhodně užitečné – dobrá motivace.
Přednášeli nám špičkoví odborníci, páni profesoři Pečman,
Fukač, a zejména Miloš Štědroň. Doslova nás zaplavoval
informacemi, ať už z pozice vědce, skladatele, znalce
dalších umění, historie, jazyků, při tom všem byl neskutečně
zábavný, přátelský a trpělivý. Vysokou vědu jsem ráda
vyvažovala dotyky s hudební praxí na pedagogické fakultě.
Užila jsem si zpívání ve sboru u profesora Bučka, který nás
vedl ke kultivovanému zpěvu i k povědomí o harmonii, ráda
jsem cvičila na housle pod vedením docenta Marka, který
zároveň poutavě přednášel dějiny hudby, bavily mě nauky o
nástrojích, formách i pedagogice, prostě praktické
disciplíny, které nás na muzikologii neučili. Co se týče
němčiny, tam jsem žila z toho, co mě na střední škole
naučila profesorka Šiftařová, náročná, ale nebývale obětavá.
O to víc jsem se mohla věnovat třeba práci hostesky a
tlumočnice na nedalekém brněnském výstavišti, což byl nejen
vítaný přivýdělek, ale dobrý vhled do fungování různých
firem a oborů. Když to shrnu, muzikologie mi ukázala vysoce
nastavenou laťku, abych viděla, kam je možno směřovat, a
pedagogická fakulta mě připravila na to, co se odehrává ve
skutečném životě.
Jakému tématu z hudební vědy jste věnovala diplomovou
práci?
Kruh se uzavřel – hudebně jsem vzešla z folkloru a diplomku
jsem psala o cimbalistovi souboru Olšava Horymíru Sušilovi.
Na „pajdáku“ jsem pak srovnávala české a německé učebnice
hudební výchovy.
Nelákalo by vás učit děti – anebo třeba vysokoškolské
studenty?
Zatím ne. Pedagogika je jistě krásné poslání, ale stále se
ještě cítím být v pozici toho, kdo se sám potřebuje
vzdělávat. Nicméně před rokem jsem si s touto dráhou mírně
zalaškovala, vedla jsem hodiny rétoriky a techniky řeči na
Konzervatoři Jaroslava Ježka. Z časových důvodů jsem
spolupráci přerušila, ale dveře mám prý vždy dokořán. Třeba
za čas vezmu za kliku…
Nezapomeňme na zpěv – napočítal jsem jedenáct cédéček, na
nichž zpíváte s takovými kapelami, jako je Hradišťan, Ondráš,
vystupovala jste s BROLNem... Jak jste se k folklorní muzice
v dnešním světě plném pop music dostala?
Úplně přirozeně, vyrůstala jsem v tom. Můj tatínek Lubomír
Málek vedl skoro půl století v Uherském Brodě, mém rodišti,
folklorní soubor Olšava. Dvakrát týdně chodil do zkoušek,
doma si pořád něco přehrával na housle, zpíval, u klavíru
psal hudební úpravy, sestavoval programy vystoupení, která
jsme se sestrou odmala navštěvovaly. Brzy jsme se ocitly i
na jevišti, to se rozumělo samo sebou. Zpívat mě dodneška
ohromně těší. Několikrát jsem si pohrávala s myšlenkou, že
bych to své přirozené zpívání trošku posunula, ale život mě
zavál jinam. Ovšem sestra (Taťána Roskovcová, pozn. red.) se
zpěvem živí a já s radostí sleduji, jak ji profese naplňuje.
Na zpěv není snad nikdy pozdě, to není jako vrcholový
sport...
Teď jsme v rovině předsevzetí: chtěla bych zpívat, chodit
cvičit, oprášit jazyky, hlavně španělštinu... Se sestrou
jsme si svého času pohrávaly s myšlenkou, že bych mohla
hostovat v jejich vokálním souboru Prime Time Voice. Vím, že
bych byla v tak bravurním ansámblu šťastná, ale zdalipak
bych jim byla také platná?
Přesto si občas na veřejnosti zazpíváte...
Naposledy to bylo letos v lednu, v cyklu pravidelných
setkání v divadle Rokoko, ve kterých se umělci Městských
divadel pražských představují v poněkud netradičních rolích.
Herec Vasil Fridrich, rodák z „mého“ Uherského Brodu,
pořádal soirée a ladil ho právě na lidovou notu. Zpívaly
jsme tam se sestrou za doprovodu dalšího Broďana, cimbalisty
Michala Horsáka. Krásný zážitek. Třeba si jednou s Táňou
přece jen splníme sen – chtěly bychom nahrát písničky našeho
kraje, ideálně v aranžmá, které by oslovilo i ty, kteří
folklor obvykle neposlouchají. Aby si uvědomili, jak jsou
slovácké melodie a harmonie nádherné.
Jak se stane, že se potenciální hudební vědkyně nebo
učitelka němčiny, možná také zpěvačka lidových písní stane
mluvčí SOČRu?
Po škole přišla několikaletá fáze hledání, tápání, nabídek –
ministerstvo zahraničí nebo třeba týdeník Euro, ale stále to
nebylo ono. Teprve když jsem se s šéfdirigentem SOČRu
Vladimírem Válkem domluvila na propagaci jeho skvělého
orchestru, uvědomila jsem si, jakou příležitost mi život
přihrál do cesty. Došlo mi, že zpívání lze do jisté míry
nahradit mluvením, psaním… zkrátka že s hudbou se dá strávit
krásný život, i když zrovna nemáte za zády vlastní kapelu.
Nebýt pana Válka, asi by se moje cesta ubírala jinudy. Dal
mi vpravdě osudovou příležitost.
Co má na starosti člověk, který se stará o dobré jméno SOČRu?
Snažím se vytvořit prostor v médiích, aby se o orchestru
hodně – a na správných místech – mluvilo a psalo. O jeho
aktivitách informuji novináře i zaměstnance rozhlasu. Na
starosti mám redakční přípravu programů jednotlivých
koncertů, s grafiky dále spolupracuji při tvorbě plakátů,
inzerátů... Rozhovory, aktuality, pozvánky nebo třeba
fotogalerie připravuji také jako webeditor orchestrálních
stránek v české i anglické verzi. Zajišťuji, leckdy natáčím
zvukové upoutávky na koncerty, jsem v kontaktu s našimi
abonenty.
Takže ta lampička v Rudolfinu je vlastně třešnička na dortu.
Přesně tak, je to propojení a završení všech mých aktivit
týkajících se orchestru.
Ke spolupráci se SOČRem se postupně přidávaly rozhlasové
pořady – Matiné, Telefonotéka, Magazín mladých muzikantů,
přišly nabídky z televize – magazíny z Pražského jara,
Smetanovy Litomyšle, Zlaté Prahy, vedle nich třeba Dobré
ráno, Před půlnocí, Terra musica, Televizní akademie...
Kdybyste si musela vybrat, zvítězila by televizní kamera,
nebo rozhlasový mikrofon?
Bylo by to rádio. Ať chcete, nebo ne, televize akcentuje
obrázky a to je pro člověka, který se soustředí především na
slovo, informaci, často stresující. V rozhlasovém studiu
pociťuji na jednu stranu větší svobodu, na druhou stranu pak
potřebu vyšší míry bdělosti vůči obsahu sdělení.
Když je řeč o rozhlasovém mikrofonu, od letošního ledna dává
sobotní Stříbrný vítr na Dvojce díky vám prostor nejen
ženám, ale i mužům, kteří, jak říká slogan pořadu, „mají
duši“. Našla byste u těch, které jste dosud ve svém pořadu
přivítala, něco společného?
Každý z nich je mi milý. V našich mnohdy niterných
rozhovorech dojde i na tóny za hranicemi běžné konverzace, a
to už si rozmyslíte, koho si pozvete. Musí to být lidé,
kteří mne zajímají, inspirují a nabíjejí. Pořad natáčíme
vždy po ránu, a když skončíme, po zbytek dne se „vznáším“.
Tolik si z těch setkání odnáším, o tolika věcech mohu
přemýšlet, tolik se díky nim dozvím a přiučím. Věřím, že
aspoň část z té báječné atmosféry se přenáší i na naše
posluchače.
Milan Pokorný
Foto Khalil Baalbaki
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 3. 11.
Foto Městská divadla pražská |