Číslo 46 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorkou.
Jitkou Novotnou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Věra Nosková, spisovatelka

Pozvi mě dál... Nepozvu!

Čas, to neprostorové lineární kontinuum, k potěše lidských očí modeluje spolu s povětřím a vodou neživou přírodu, skály, kaňony, hory, pouště, tvaruje je, rozmarně vymílá, a jak ty nerosty atrofují, zvětrávají, stávají se přírodními útvary, s nimiž někdy kouzlí zrcadlící či zpěněná voda nebo sluneční záře... Je to impozantní podívaná. Neživá příroda stárne pomalu a do krásy. Čas zato nepěkně zachází s živými organismy a tvory. Živé tkáně a orgány v jednotlivcích rostou, dospívají, stárnou, kazí se a dojem z letitého tvora není zrovna povzbuzující a estetický, nakonec jedinec umírá, rozkládá se na prvočinitele, rozpustí se v přírodě. Člověk se svým vědomím sebe sama a s vnímáním toho pádícího neprostorového lineárního atakdál to vnímá s nevolí až tragicky. Je mu líto té báječné bytosti – sebe sama – s vesmírným zázrakem umístěným v mozkovně – takové bohatství má podlehnout naprosté zkáze?! A to tu ještě máme přípravu na ten konec, poslední dějství – pokročilé stáří.
Já jsem tvé stáří, pozvi mě dál, naléhal neodbytně Josef Kemr na Michala Kocába ve fascinující písni Petra Hapky a Michala Horáčka. Dívám se na ten klip, mrazí mě z něj, ale říkám si v duchu: Tůdle, nepozvu! Nikdy! Odpudivé hosty nezveme.
Před časem pokřikovali na ulici na mého sedmdesátiletého kamaráda Martina Bloudila dva asi šestnáctiletí ouchcapci: „Tak co, dědku? Máš to blbý, co? Brzo půjdeš do penálu...“ On však, muž rozmarný a rozšafný, vlídně odvětil: „Já to nemám blbý. Vy to máte blbý. Já se totiž nezabiju ve dvaceti na motorce, ve třiceti nedostanu AIDS, ve čtyřiceti leukémii, v padesáti infarkt a v šedesáti rakovinu... Ale co vy?“ Adolescenti otevřeli ústa a zapomněli čelist sklapnout. Přijela tramvaj a odvezla přízrak stáří na fakultu, aby duševně křepký pedagog stanul před svými svěžími a bystrými, ale i duševně starými a stařecky otrávenými studenty. Často si na ně stěžuje, jsou prý líní myslet. Připadají mu pasivní, prostě nějak málo mladí. No ale jsou aspoň zdvořilí a neposílají ho do penálu, ujišťuje mě.
Nedávno jsem ocitla na narozeninách ojedinělé osobnosti. Drobné ženy, jejíž život a dílo, většinou ve prospěch ostatních, posouvala vždy vpřed neuvěřitelná houževnatost a energičnost v kombinaci s poctivostí a přímočarostí. Sběratelce výtvarných děl a velkorysé mecenášce Medě Mládkové bylo devadesát pět let. Stála v té galerii na Kampě, kterou vydupala bez jediného úplatku v českém korupčním prostředí, mezi snad stovkou holdujících, usmívala se a hodinu přijímala vestoje gratulace, některé šeptané do ouška, a únavný proud kytic. Načež elegantně a bezchybně tančila s privelegovanými mladíky, podobná vzácnému šperku. Napadaly mě při těch výjevech samé ušlechtilé myšlenky, jako například: Je možné být krásná až do hlubokého stáří, když z člověka sálá nezlomná osobnost. Nebo: Mít charakter se proti očekávání škarohlídů nakonec vyplatí, je-li vyfutrován energií a inteligencí. A tak podobně. Slíbili jsme si tam, a potleskem všech zúčastněných to bylo zpečetěno, že se s paní Medou takto sejdeme za pět let při oslavě její stovky.
Zpět k mrazivě vyhrožující písni, která ovšem obsahuje i tyto verše:

Znám chlápka, ten má v úctě svět a přitom devadesát pět, ten mládím září. Ty ale klidně odzíváš snad všechno, nač se podíváš. Už strašně dlouho v sobě máš své vlastní stáří.

Máme, kamaráde Bloudile, kus života před sebou. Což jsem neměla v pouhých pěti letech, kdy mi pošetilé ženské v čele s máti léčily příušnice přikládáním nakrájené cibule a já z toho lidového léčitelství dostala gangrénu. Zachránil mě rychlý převoz na stůl chirurgů. Díky těm šikovným mužům, kteří už pravděpodobně nežijí, můžu dnes psát tento povzbudivý text.



  Vyrovnat se s minulostí...
  Dívejte se 
 
  Fízl byl jako zlý duch
  Nalaďte si
 
  Kam kráčí rudé mládí   
  Téma