|
Jak nalézt smysl života
Režisér Nuri Bilge Ceylan patří mezi světově uznávané
turecké umělce, jeho díla pravidelně zdobí nejvýznamnější
filmové festivaly. Například v Cannes se už několikrát
prosadil, naposledy tam jeho nejnovější snímek Zimní spánek
zvítězil.
Stejně jako Ceylanovy předchozí tituly i tento vědomě odmítá
hollywoodské principy žádající atraktivní podívanou, naopak
se vrací k přemýšlivé, meditativní výpovědi, založené na
ponoru do lidského nitra. V dlouhých nehybných záběrech
plynoucí vyprávění klade důraz jak na sdělnost obrazu, tak
na výmluvnost v poklidu se odvíjejících rozmluv, jen někdy
zbytečně tezovitých.
Zimní spánek se odehrává kdesi v odlehlé Anatolii, v málo
úrodné pustině, přesto podmanivě krásné, ať již je sužovaná
rozbláceným předzimím, nebo pokrytá sněhem. A režisér se
zabývá tím, jak lze v této Bohem i lidmi zapomenuté krajině
existovat. Důležité je, že nehledá žádná turecká specifika,
předkládá univerzálně platný příběh o zmarňovaném žití, o
pošetilostech i umanutostech, o nenaplněných odhodláních.
Jako kdyby odevšad dýchal koncept „zbytečného člověka“, jak
jej ztvárnila klasická ruská literatura. A skutečně: námět
si režisér vypůjčil od Antona Pavloviče Čechova, jakkoli jej
zasadil do současnosti a vybavil nynějšími atributy.
Protagonistou příběhu je intelektuál Aydin (Haluk Bilginer),
bývalý herec, nyní ve venkovském ústraní toužící sepsat
dějiny tureckého divadla. Má potíže s neplatícími nájemci
svých rozsáhlých pozemků, které zdědil po otci, pod
zdánlivým rodinným poklidem narůstají rozbroje s
nejbližšími, ať je to o mnoho mladší manželka (Melisa
Sözenová), nebo stárnoucí sestra (Demet Akbagová). První se
oddává charitě, posléze zdrcena odmítavou pýchou těch
nejbědnějších, druhá zase prosazuje iluzorní myšlenku
neodporovat zlu a pachateli tím poskytnout šanci, aby svého
jednání litoval a hleděl je odčinit – tady už zřetelně
prosvítá učení Lva Nikolajeviče Tolstého, s tureckou (i
jakoukoli jinou) mentalitou mající sotva co společného.
Aydin řeší podnikatelské záměry, v prostorné usedlosti
provozuje módní etno-hotel vyhledávaný zejména Japonci,
zakládá si na osvícenosti, lidumilnosti a vstřícnosti, občas
roztrpčen, že mu někdo předhazuje zištně užívané bohatství.
Cení si toho, že v článcích pro místní tisk tepe lokální
nešvary, ale ve skutečnosti není schopen žádný svůj úmysl
dovést do konce – ani vyřešit vztahy ke svým nejbližším, ani
odjet na studijní pobyt do Istanbulu, ani se rozhodnout, zda
poskytne peníze na dostavbu školy. A bůhví, zda z tolik
hýčkaných dějin divadla napíše více než jen úvodní nadpis...
Zimní spánek vypovídá o početných iluzích, které si rádi
sami o sobě vytváříme, abychom se tak ochránili před
přiznáním, že jsme vlastně selhali, upadli do nicoty. Ceylan
trpělivě buduje mozaiku všedních obřadů a opakujících se
úkonů, navenek laskavých slov, aby za nimi odkryl veskrze
vyprázdněnou zdvořilost. Ukazuje, jak se za touto fasádou
skrývá na jedné straně prohlubující se rodinné odcizení
vedoucí ke ztrátě ochoty dorozumět se, na straně druhé
sociálně podmíněné rozvrstvení vztahů mezi „pánem“ a
„poddaným“. Na ploše více než tří hodin se tak otevírá
fascinující vhled do provinční mentality, kde není kladných
a záporných postav, kde lidé bolestně hledají své
sebenaplnění.
Jan Jaroš, filmový publicista
Foto Nuri Bilge Ceylan |