Tereza
Vilišová,
herečka
Vaše dětství a dospívání je spojeno s Ostravou. Co pro vás
toto město znamená?
V dětství a dospívání jsem Ostravu moc neřešila, prostě jsem
tady žila a charakter města jsem si příliš neuvědomovala.
Všechny zážitky mám spíš spojené s lidmi. Kultury tady bylo
dost, do hor taky blízko. Útočištěm mi byl a pořád je náš
rodinný dům s velkou zahradou.
Jak vidíte Ostavu dnes?
Uvědomuji si, že Ostrava je městem, ve kterém není
jednoduché žít. Vadí mi, že se tady v zimních měsících nedá
dýchat, že i na jaře a v létě Ostrava páchne. Vadí mi, že
město nemá jako svou prioritu zlepšování těch
nejzákladnějších a nejpalčivějších problémů, jako je
například potřeba dýchat kvalitní vzduch. Nelíbí se mi
obchodní centrum Karolina – ani architektonicky, ani že se
centrem dění města stal právě obchodní dům. Střed města
kolem náměstí se vylidňuje, lidé tam o víkendu nebo večer
netráví čas. Myslím, že by Ostrava potřebovala více ploch,
kde by lidé mohli aktivně – i s dětmi – trávit čas, nikoliv
jen nakupováním. Ostravu tedy spíše vnímám přes lidi – žije
tady mnoho takových, kteří svou jedinečností a kreativitou
kolem sebe tvoří takové malé ostrůvky naděje.
Čím vás ovlivnili rodiče?
Miluji svoji rodinu. Narodila jsem se do velké a rozvětvené
rodiny, je nás mnoho, jsme takoví „Hujerovi“. Když máme
rodinnou oslavu, vždy je to hezky hlučné a divoké, zpívá se,
mluví jeden přes druhého, všude je plno dobrého jídla a
smíchu. Rádi se setkáváme. S rodiči, bratrem i ostatními
nejbližšími máme nádherné vztahy. A neberu to jako
samozřejmost.
Jak jste trávila školní léta?
Na základní škole jsem chodila docela často do lidušky na
flétnu a posléze na trubku a do jiné lidušky do dramaťáku,
kde jsme měli hereckou skupinu Žebřík. To bylo takové první
seznamování se s divadlem. Nazkoušeli jsme Molierovy Směšné
preciozky a tehdy jsem si poprvé zkusila hrát před publikem,
ač je tvořili „jen“ fandící rodiče. Rozhlas jsem v té době
moc neposlouchala, spíš jsem objevovala se starším bratrem
hudbu a hudební kluby v Ostravě.
Jste prý velká čtenářka...
Četla jsem povinnou četbu a čtení mě už tehdy dost bavilo,
takže pro mě nebylo příliš povinné, spíš radostné. Teta
Marie, která učí český a ruský jazyk, mi pomáhala vybírat
knihy, které by mě mohly bavit, a uvědomuji si, že díky ní
jsem pochopila, že na každou knihu je potřeba ten správný
věk, aby si člověk mohl její výpověď pořádně vychutnat.
Snažila se vybírat knihy, které mě osloví, obohatí a posunou
mé vnímání literatury. Často mi třeba říkala, ať si na
některou knihu ještě chvilku počkám, že si ji pak užiji víc.
Doteď se s ní radím, co číst.
Čím si vás získalo herectví? Měla jste tehdy nějaký vzor?
Po základní škole jsem toužila jít na konzervatoř, ale
rodiče mi to naštěstí rozmluvili. Doporučili mi, ať
vystuduji střední školu, která mi dá širší základ. Tak jsem
studovala jazykové gymnázium v Ostravě-Porubě, které bylo
skvělé. Jazyky mě bavily a navíc tam byli báječní učitelé,
kteří s námi každý rok jezdili na festival amatérských
divadel do Valašského Meziříčí. Tam jsem propadla
Dekadentnímu divadlu Beruška a jeho improvizovaným
představením. Shodou okolností v té době otvírala soukromé
herecké studio MASH paní Milena Asmanová, kam jsem se
dostala. Nikdy jsem ale neměla takový vzor, abych jej
toužila kopírovat. Spíš mě určití lidé v detailech
inspirovali a ty detaily jsem si ukládala do sebe. Pamatuji
si, že jsem jedno období nesmírně obdivovala herečku Terezu
Bebarovou. Líbila se mi ve všech rolích, fascinovala mě i
tím, že skvěle tančila a zpívala, přála jsem si také být
takhle všestranná. A pak samozřejmě Apolenka Veldová, ta mě
na jevišti bavila vždy. Mluvím v minulém čase, protože to
byly doby, kdy jsem na gymnáziu trávila skoro každý večer v
divadle.
Které osobnosti na vás měly největší vliv během studia na
DAMU?
Mrzí mě, že jsem se na DAMU nesetkala s Jarkou Šiktancovou a
Borisem Rösnerem. S paní Šiktancovou se nicméně občas vídám
a naše „sdílení divadelních zážitků u kávy“ beru jako
výbornou školu formou diskuse. Hodně vzpomínám na Janu
Hlaváčovou.
Jak jste se dostala na scénu olomouckého divadla? Co jste od
„oblastních prken“ očekávala?
Rozesílala jsem po divadlech svůj životopis a byla jsem
zvědavá, zda mi někdo odpoví. Z Olomouce mě pozvali na
konkurz a poté mi nabídli angažmá. Srdce mě táhlo do Prahy,
ale byla jsem vděčná, že mám práci. Myslím, že pro mladého a
nezkušeného herce je angažmá na oblasti vynikající
zkušenost. Jednak má šanci se „vyhrát“ a taky díky praxi
názorově vyzrát. Škola je sice fajn, ale jen v praxi
poznáte, co vám vyhovuje a co není vaše cesta. A co jsem
očekávala? Já jsem si spíš přála, ať obstojím.
Vzpomínáte si ještě na svou první roli v Olomouci?
Na první roli v prvním angažmá zapomenout nelze. Byla to
Ifigenie z Ifigenie v Aulidě. Když si ale to představení
zpětně vybavím, dost se za svůj výkon stydím. S rolí jsem se
potrápila, ale všichni okolo mě podporovali. Z olomoucké éry
vzpomínám nejraději – jednoznačně a bez přemýšlení – na roli
Guinevry v Merlinovi v režii Jana Mikuláška.
Zkusila jste si v Olomouci také práci v rozhlasovém
studiu?
První rozhlasovou práci mi dal režisér Michal Bureš právě v
Olomouci. S ním jsem pak také nejčastěji v Olomouci
pracovala. Vše bylo pro mě nové, ale velmi inspirativní.
Koncentraci na hlasový projev jsem si hned zamilovala.
Michal mi dal důvěru a taky trpělivě vysvětloval detaily
práce s mikrofonem. Bylo to krásné osvěžení po zkoušení v
divadle. Myslím, že mám docela slušnou techniku řeči, a on
mi právě připomínal, ať zapomenu na techniku a soustředím se
na výraz a význam textu a podtextu, že techniku mám
přirozeně danou. Dodnes se občas s Michalem Burešem u
mikrofonu setkám.
Po dvou letech jste z Olomouce odešla do Ostravy.
Považovala jste to za „cestu vzhůru“, nebo jen za další
zastávku?
Nabídku jsem dostala od Jana Mikuláška, který je pro mě
dodnes nejzásadnějším člověkem na mé cestě divadlem. To, že
si mě vybral do souboru režisér, jehož inscenace jsem
zbožňovala a jehož styl práce při přípravě inscenace mě
naprosto fascinoval, a že jsem mohla jít do komorního
divadla, které nabízelo razantnější dramaturgický plán, bylo
pro mě opravdu krokem vpřed. A splněným snem.
V Divadle Petra Bezruče působíte již devět let. Zahrála
jste si zde velké role. Hrajete raději v klasice, nebo v
moderních hrách?
Já to tak nedělím. Důležité je pro mě téma inscenace a
režisér. Mám ráda pestrost a různorodost. A takový byl i
repertoár u Bezručů. Navíc Bezruči vždy zvali ke spolupráci
zajímavé režiséry, takže mohu říct, že za těch devět let
jsem se setkala s mnoha režiséry a režisérkami, se kterými
jsem si přála se setkat.
Proč jste se začala vedle divadla věnovat „zdravotnímu
klaunství“? Postrádala jste snad v hereckých nabídkách
humorné role?
Dlouhou dobu jsem pociťovala potřebu dělat vedle herectví
ještě něco, co by mělo větší přesah a smysl. A pak se
objevila možnost pracovat pro Zdravotního klauna o.p.s. Šla
jsem na náročný konkurz a vzali mě. Uvědomila jsem si, že je
to přesně to, po čem jsem podvědomě a dlouho toužila. Takže
už sedm let nejsem jen herečka, ale také Zdravotní klaunka.
Obě profese jsou pro mě rovnocenné a naplňující.
Už byla řeč o režisérovi Janu Mikuláškovi. On vám nenabídl
jednoduché role...
Všechny byly mimořádné, výjimečné a bylo velmi náročné je
nazkoušet, ale každé z těch hledání stálo za to. Každou roli
jsem pak milovala a těšila se na večery, kdy si je užiji.
Nejde jen o role, ale také o to, že mě práce s Janem
Mikuláškem baví, protože on vytváří inscenace jako celky, v
nichž je člověku dobře. Někdy máte roli v inscenaci, které
úplně nevěříte, což se mi s Janem Mikuláškem nikdy nestalo.
Pod jeho vedením jsem si zahrála Taťánu v Evženu Oněginovi,
Isabelu ve hře Na větrné hůrce, Hedviku v Divoké kachně a
Mášu ve Třech sestrách. Všechno to byla skvělá představení.
Pracujete i v ostravském rozhlase?
V posledním roce mi přibylo rozhlasových nabídek, což mě
opravdu velmi těší. Za nejtěžší považuji vždy četbu poezie.
Nejčerstvější a asi také zatím nejnáročnější natáčení jsem
zažila letos v červnu, když jsme pět dní natáčeli Můj
romantický příběh. Jsem zvědavá na výsledek.
V pouhých třiatřiceti letech se pyšníte řadou ocenění –
dvakrát širší nominace na Cenu Thálie, Cena Alfréda Radoka,
Cena Thálie 2013. Co přičítáte takové přehršli významných
cen?
Nevím, co na to říct. To byste se asi musel zeptat v obou
komisích, které nominují a ceny udělují.
V posledních letech slaví nejširší ostravská divadelní
scéna (Bezruči, Aréna, Moravskoslezské národní atd.) velké
celostátní úspěchy. Těší vás to?
To víte, že mě to těší. V Ostravě se prostě dělá dobré
divadlo!
Milan Švihálek, publicista
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 17. 11.
Foto Martin Straka |