|
Čerepice cestou z děcáku do čítanek
Otec
neznámý, matka promiskuitní, dospívání v pasťácích...
Básnířka, hvězda Violy a kultovní postava pražské bohémy
šedesátých let Vladimíra Čerepková neměla šťastné dětství.
Prošla šesti polepšovnami, třikrát se pokusila o sebevraždu,
čelila sexuálním útokům příležitostných „tatínků“. Všechen
hnus, s nímž se odmala potýkala, dokázala proměnit v poezii,
která má trvalou hodnotu. Rok po smrti „českého Rimbauda v
sukních“ vychází v nakladatelství Argo skvělá biografie
Vladimíra Čerepková – Beatnická femme fatale. Její autorka,
novinářka Alice Horáčková, ve skvostně vypravené knize
(grafická úprava a sazba Pavel Růt) rekonstruuje mimořádný
příběh ženy, jejíž popularita si v jisté době v ničem
nezadala dejme tomu s Gottovou či Matuškovou, ale po níž se
s emigrací v roce 1968 slehla země. Naštěstí ne navždy.
Čerepice, jak ji titulovali přátelé, prožila složitý život.
Její máma ji dobrovolně vydala všanc nápravným ústavům a
jistý čas dokonce dělala všechno pro to, aby se z nich
dcerka hned tak nedostala. Vladimíra z polepšoven utíkala ke
kamarádkám, přespávala, kde se dalo, než ji našli a zašili
do dalšího děcáku. A pak zčistajasna – střih. Z outsiderky
se stala lady vamp, po níž šílela umělecká smetánka své
doby, od režiséra Juraje Jakubiska přes herce Pavla
Landovského po básníky Václava Hraběte i Allena Ginsberga.
Nebylo pochyb, že po okupaci se Čerepková stane trnem v oku
normalizátorů, zmizela včas, ale lepší to nebylo ani v
pařížském exilu, kde setrvala až do své smrti – potkala ji
tu sice životní láska, ale i pocity hořkosti, nenaplněnosti
a zmaru.
Tuhle „milou sedmi loupežníků“ sledovala Alice Horáčková jak
pátrací pes. Nejdřív ji vypátrala v Paříži, s lahvemi
červeného a zapnutým diktafonem, a její už tak barvité
vyprávění proložila peprnými vzpomínkami pamětníků a přátel,
od partnera Pierra Helzela přes kamarádky Inku Machulkovou a
Marii Benetkovou po kumštýře Tomáše Škrdlanta, Lubora
Dohnala, Jiřího Stivína… Vznikla kniha, jež je poctou
beatnické legendě i strhujícím příběhem o neobyčejné ženě,
vždy „jednou nohou na útěku“.
Milan Šefl, publicista |